Românii aflați în străinătate pot schimba documentele fără a mai veni în România!
Pentru reînnoirea cărții de identitate, cetățenii români care nu se pot deplasa personal în țară, au posibilitatea preschimbării documentului prin procură întocmită la oficiul consular.
Procura specială se obține de la misiunile diplomatice
Procura specială va fi autentificată la misiunile diplomatice ori la oficiile consulare ale României din statele respective. Nu se mai percepe taxă consulară. Procura trebuie să aibă aplicată fotografia solicitantului și să fie certificată cu timbrul sec al misiunii diplomatice sau oficiului consular respectiv. La procură se atașează o fotografie la fel cu cea care a fost aplicată pe aceasta, ștampilată pe verso.
Procura se întocmește în baza unui document de identitate românesc valabil. Acest document poate fi carte de identitate, carte provizorie de identitate, pașaport electronic sau temporar. În cazul în care nu mai sunteți în posesia unui act de identitate românesc valabil, vi se va elibera mai întâi un Titlu de Călătorie. În baza acestuia se va întocmi procura specială pentru cartea de identitate.
Solicitare pentru obținerea actului de identitate pentru minori
Dacă vă aflați în străinătate cu un minor, îi puteți face act de identitate în cazul în care nu vă puteți deplasa în România. Va trebui să aveți un document eliberat de autoritățile statului în care vă aflați din care să rezulte motivul întemeiat (boală, studii etc.) pentru care minorul nu se poate deplasa în țară. Astfel, la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghișeu, însoțit de unul dintre părinți sau, după caz, de reprezentantul său legal. În situația în care părinții au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condițiile legii. Actele necesare le puteți găsi aici.
Obținere pașaport CRDS
Cetățeanul român care și-a stabilit domiciliul în străinătate poate depune cerere pentru eliberarea unui pașaport simplu electronic sau a unui pașaport simplu temporar, cu menționarea statului de domiciliu (Pașaport CRDS).
Pașaportul CRDS reprezintă un document pe baza căruia cetățeanul român poate face dovada identității, cetățeniei, calității. Documentul dă dreptul titularului de a călători în străinătate.
Cererea se poate depune la Ambasada ori la Consulatul României din străinătate. Conform autorităților, valabilitatea pașaportului electronic este de 10 ani. Pentru minorii cu vârsta sub 12 ani, valabilitatea acestuia este de 3 ani.
Procură specială și pentru duplicat al certificatului de stare civilă
Dacă vă aflați în străinătate puteți obține un duplicat al certificatului de stare civilă pe baza unei procuri speciale. Aceasta se poate face la Ambasadă sau la Consulatul României din străinătate. În acest caz, nu este necesară nici o formă de apostilare, supralegalizare sau traducere. Procura poate fi dată și în fața unui notar public din străinătate. În acest caz trebuie să fie, în funcție de statul emitent, apostilată sau supralegalizată. Procura specială și traducerea legalizată se depun de persoana împuternicită, în original. Autoritățile precizează că nu se acceptă procuri prin fax sau email. Certificatele de stare civilă se pot elibera și avocaților împuterniciți de către titulari, în baza unei împuterniciri.
Certificat de naștere românesc pentru un copil născut în străinătate
Dacă aveți un copil născut în străinătate și doriți certificat de naștere românesc puteți obține certificatul de naștere. Vă puteți adresa Ambasadei sau Consulatului României din țara în care vă aflați sau serviciului de stare civilă de la ultimul loc de domiciliu din România.
Actele de stare civilă ale cetățenilor români, întocmite în străinătate, la autoritățile locale competente, se transcriu, obligatoriu, în registrele de stare civilă române. Acest lucru îl puteți face în termen de 6 luni de la întoarcerea în țară sau de la primirea din străinătate, a certificatului.