Românii au tăiat din cheltuielile cu utilităţile şi shopping-ul şi au alocat un buget mai mare divertismentului

Publicat: 25 iul. 2022, 14:14, de Aurel Drăgan, în ESENȚIAL , ? cititori
Românii au tăiat din cheltuielile cu utilităţile şi shopping-ul şi au alocat un buget mai mare divertismentului

Românii au efectuat 86 de milioane de tranzacţii cu Revolut, în primele şase luni ale anului 2022, cu 31% mai multe faţă de primul semestru din 2021, iar turismul a generat cea mai mare creştere, potrivit datelor aplicaţiei financiare.

Volumul total al plăţilor realizate s-a majorat cu 29% în primele şase luni ale anului, faţă de perioada similară din 2021.

„În ceea ce priveşte comportamentul de consum al clienţilor români, turismul a generat cea mai mare creştere, cu +84% pentru bugetele alocate călătoriilor. În acelaşi timp, numărul tranzacţiilor efectuate în contextul mobilităţii turistice aproape s-a dublat (+93%). Însă, românii au alocat mai puţini bani serviciilor şi utilităţilor. În această perioadă, faţă de primele şase luni ale anului trecut, cheltuielile cu serviciile au scăzut cu 10%, iar cea mai modestă creştere, de 1,7%, a fost remarcată pentru segmentul utilităţilor”, se arată în comunicatul Revolut.

Potrivit sursei citate, în general, românii au fost mai atenţi cu banii şi au cheltuit mai puţin pentru shopping sau în supermarketuri. De altfel, în primele şase luni ale anului, s-a constatat o reducere a ponderii cheltuielilor cu shopping-ul de la 21% la 17%, iar în cazul cumpărăturilor din supermarket-uri, ponderea s-a diminuat de la 16% la 13,5%.

În schimb, revenirea treptată la normalitatea socială şi la mobilitatea anterioară pandemiei de COVID-19 a contribuit la creşterea ponderii cheltuielilor cu divertismentul (de la 14% la 17%), a celor din restaurante şi cafenele (de la 7,4% la 9,8%) şi a celor cu călătoriile (de la 5% la 7%), în totalul cheltuielilor realizate în primele şase luni ale anului, faţă de perioada similară a anului trecut. Inflaţia este şi ea un factor care influenţează acest comportament, românii preferând să aloce mai mulţi bani unor experienţe pozitive, precum socializarea, participarea la concerte şi spectacole sau călătoriile, în loc să cheltuiască pentru achiziţii recurente sau cu implicare redusă (utilităţi, servicii, bunuri de larg consum).

Un utilizator de Revolut din România a cheltuit, în medie, 501 euro pentru divertisment, în primele şase luni ale anului, 374 euro pentru călătorii, 299 euro pentru shopping, 255 euro pentru achiziţii diverse, 175 euro pentru utilităţi.

Campionii creşterii în privinţa ratei de utilizare sunt clienţii din generaţia Z (18-24 de ani) cu +88% tranzacţii în semestrul I 2022. Tot ei sunt pe primul loc şi în privinţa valorii totale a tranzacţiilor, când vine vorba de trenduri crescătoare (+81%). Următoarea categorie de vârstă care a utilizat mai mult aplicaţia financiară în perioada de referinţă este 25-34 de ani (+28%), dar la nivelul volumului cheltuielilor, segmentul 45-54 de ani a marcat o creştere importantă, de 22,4%.

Cea mai mare valoare a sumei medii cheltuite per utilizator în primul semestru al anului a fost înregistrată pentru categoria de vârstă 35-44 de ani, care a făcut achiziţii în valoare de aproximativ 1.607 euro/client (+19%). Cea mai mare creştere, în privinţa aceluiaşi indicator, a fost semnalată pentru segmentul 25-34 de ani (+31%). La polul opus, categoria de vârstă pentru care s-a înregistrat creşterea cea mai mică este 55-64 de ani, în cazul căreia suma medie a cheltuielilor realizate de un client, în primul semestru al anului, a fost cu 8,4% mai mare (850 euro/client).

Românii au alocat bugete mai mici achiziţiilor de aparatură electrică, electronică şi IT&C (-19% în prima jumătate a acestui an), dar au plătit mai mult la benzinării (+20%) şi pe platforma booking.com (+145%). Booking.com s-a aflat în top 5 comercianţi atât în rândul GenZ, cât şi printre Mileniali şi Generaţia X (24-35 şi 35-44 ani).

„Datele din primul semestru al anului 2022 indică o revenire a clienţilor la un stil de viaţă mai alert şi la reluarea călătoriilor, atât în interiorul ţării, cât şi dincolo de graniţe. Călătoriile, ieşirile la restaurant şi apetitul pentru divertisment sunt o dovadă că societatea şi-a revenit la preocupările de dinainte de pandemia de COVID-19. În acelaşi timp, vedem şi primele semne ale unui comportament precaut în rândul consumatorilor, axat pe diminuarea cheltuielilor recurente. Rolul nostru este să le uşurăm misiunea şi să îi ajutăm să obţină maximum de la banii lor, în tot timpul anului, nu doar atunci când sunt în vacanţă”, a declarat Gabriela Simion, general manager Revolut Bank, sucursala România.

În 2015, Revolut s-a lansat în Marea Britanie, cu servicii de transfer de bani şi schimb valutar. În prezent, peste 20 milioane de clienţi din lume, din care mai mult de 2 milioane din România, folosesc serviciile aplicaţiei pentru a realiza peste 250 de milioane de tranzacţii pe lună.