Românii care în martie primesc buletin cu cip. Tot ce trebuie să știi despre noile cărți de identitate
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/ID175441_INQUAM_Photos_Octav_Ganea-scaled.jpg)
Schimbare importantă pentru cărțile de identitate ale românilor. Din această lună, începe eliberarea buletinelor electronice, așa-zisele buletine cu cip. Primii cetățeni care vor primi un asemenea document sunt adolescenții cu vârsta de 14 ani din județul Cluj.
Când se schimbă buletinele: românii trec la cărțile de identitate cu cip
Noile cărți de identitate electronice vor fi eliberate pentru început în județul Cluj, iar apoi urmează cetățenii din București. Iar ulterior, proiectul va fi extins și în restul țării. O schimbare importantă pentru românii de pretutindeni, care până acum au avut buletine clasice.
De asemenea, Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că începând cu 2 iunie 2025, vor fi emise cărți electronice de identitate și pentru minorii cu vârste între 0-14 ani.
Ce se întâmplă cu cei care nu doresc cărți de identitate electronice
Pentru românii care trebuie să-și schimbe actul de identitate, însă nu doresc să primească un buletin electronic, există și o altă variantă. Autoritățile transmit că, în acest caz, aceștia își vor putea elibera cărți de identitate simple (CIS) în noul format. Acest lucru va fi posibil din data de 20 mai 2025.
Cum arată noul tip de buletin
Buletinul cu cip, după cum este cunoscut în spațiul public, vine cu o schimbare importantă. Și anume că este mult mai mic, având dimensiunile unui card bancar obișnuit. Pe cipul electronic vor fi stocate următoarele informații despre posesor:
- Fotografia
- Două amprente digitale
- Un certificat digital pentru autentificare online
Acte necesare pentru eliberarea buletinului cu cip
Părinții adolescenților care împlinesc 14 ani pot opta pentru un astfel de buletin. Procedura este asemănătoare cu cea deja cunoscută în cazul eliberării sau schimbării unei cărți de identitate clasice. Pentru cetățenii din Cluj, este necesară o programare pe platforma dedicată. Ulterior, trebuie să meargă personal la Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Cluj (strada Aviator Bădescu 7-9). Aici, vor fi preluate datele biometrice și depuse documentele necesare. De menționat că va fi necesară și dovada plății pentru noul act de identitate.