Românilor le plac din ce în ce mai mult mașinile electrice și hibride

Publicat: 06 ian. 2022, 17:30, de Otilia Caloian, în Business , ? cititori
Românilor le plac din ce în ce mai mult mașinile electrice și hibride
Sursa foto: Pixabay.com

Înmatriculările de autoturisme ecologice (electrice 100% şi hibride plug-in), precum şi full hybrid s-au dublat în România, în cursul anului 2021, iar cota de piaţă a ajuns la 15,5%, de 2,2 ori mai mare raportat la anul precedent.

Statistica oficială relevă faptul că, anul trecut, cota de piaţă de autoturismelor „verzi” era de 7,1%, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicate joi.

Potrivit sursei citate, la fel ca în 2020, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele prietenoase cu mediul au performat, în anul 2021, achiziţiile din această categorie s-au dublat (+109,1%), de la an la an. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+178,9%), raportat la perioada de referinţă.

Dacia Spring, Volkswagen Up! și Hyundai Kona, lideri de vânzări

În clasamentul celor mai vândute autoturisme 100% electrice, în cele 12 luni ale anului trecut, pe primul loc se află Dacia Spring, cu 3.068 de unităţi, model lansat în anul 2021, urmat de Volkswagen Up! – cu 435 de unităţi (+139%) şi Hyundai Kona (384 unităţi, +114,5%).

În ceea ce priveşte autoturismele Plug- in, top 3 pe modele este condus de Renault Captur – cu 269 de unităţi (creştere de 14 ori faţă de anul 2020), Ford Kuga (261 unităţi, +203,5%) şi Hyundai Tucson (229 unităţi, versiune lansată în anul 2021).

Totodată, categoria autoturismelor hibride, fără reîncărcare din surse externe, are pe primul loc Toyota Corolla – cu 2.134 de unităţi, în creştere cu 76,2% faţă de 2020, urmată de Toyota C-HR (2.093 de unităţi, +32,7%) şi Toyota RAV4 (1.610 unităţi, +75,6%).

Înmatriculările de mașini au scăzut

Pe de altă parte, datele APIA arată că, la nivel general, înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 4,1%, în 2021 faţă de anul precedent, marjă în care vehiculele comerciale uşoare şi minibuse au înregistrat un salt 15,2%, iar vehiculele grele şi autobuzele o creştere de 32,9%.

Pe piaţa naţională, ierarhia pe mărci, la autoturisme şi autovehicule comerciale, după 12 luni din 2021, este condusă de Dacia (37.922 unităţi), urmată de Ford (11.516), Renault (10.147), Toyota (9.643), Hyundai (9.532), Volkswagen (9.074), Skoda (7.967), Mercedes-Benz (6.962), Suzuki (4.397) şi Peugeot (3.965).

De altfel, din totalul pieţei, autoturismele reprezintă aproximativ 82%, iar pe ansamblul anului trecut se consemnează o scădere generală de 4,1%, comparativ cu perioada similară din 2020.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere de 0,3 puncte procentuale faţă de perioada similară din anul anterior, ajungând la o pondere de 65,7%. În acelaşi timp, autoturismele cu motoare diesel înregistrează un recul de 8,1 puncte procentuale de la un la altul, cu o cotă de 18,8% din total.

Cele mai multe achiziţii de autoturisme în cele 12 luni din 2021 au fost realizate de către persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achiziţiilor de autoturisme, restul de 46% fiind în dreptul persoanelor fizice.