Romanul „A fost odată la Hollywood” de Quentin Tarantino, lansat la Bookfest
Volumul „A fost odată la Hollywood” de Quentin Tarantino a fost lansat sâmbătă, de Editura Humanitas, la Salonul Internaţional de Carte Bookfest, în prezenţa regizorului Nae Caranfil şi a scriitorului Cătălin Pavel.
Cătălin Pavel a apreciat că Tarantino este un regizor şi un autor al timpului său, un ”tip foarte postmodern”.
„Veţi regăsi la el această obsesie pentru citare, pentru citarea a orice, pentru această atitudine oarecum visătoare faţă de violenţă, deci o banalizare a violenţei, un amestec al culturii înalte cu cultura pop, cu publicitatea. (…) El are o imensă calitate, este foarte dezmembrabil, foarte citabil. Pentru cei care sunt foarte pasionaţi de detalii, nu de intrigă, Tarantino este marele regizor, e foarte, foarte citabil”, a spus Pavel.
”Dialogul este în mod poate surprinzător unul dintre punctele forte ale cinematografiei lui Tarantino, deşi, teoretic, ne-am aştepta ca filmul să fie în primul rând vizual, dar prin comparaţie cu alte filme, americane în orice caz, la Tarantino dialogul este sclipitor, este scriitoricesc. Acum, în roman, va fi mai complicat să fii impresionat de dialog şi de scriitură pentru că romanul are o oarecare tradiţie în această direcţie, dar oricum e senzaţional pentru toţi cei care iubesc filmele lui Tarantino să coboare în laboratorul, în alchimia acestui mare regizor şi să citească această carte pentru a înţelege culisele, subsolul tehnic al artei lui”, a adăugat Cătălin Pavel.
Regizorul Nae Caranfil a mărturisit că a citit cartea lui Tarantino „pe nerăsuflate”.
„Cred că este o alternativă la film, nu o novelizare a filmului, este o alternativă foarte interesantă pentru că este un document care însoţeşte filmul, iar filmul este un obiect care însoţeşte romanul. Tarantino injectează ficţiune chiar şi în cele mai istoric documentate pasaje. Aţi putea să vă petreceţi zile întregi jucându-vă de-a despărţitul autenticului de invenţia literară în interiorul fiecărei pagini, aproape, dar de fapt Tarantino se joacă tot timpul, este un spirit ludic, se joacă cu timpii acţiunii glisând de la prezent la trecut şi pe urmă la viitor, făcând flash forward-uri, mergând până acolo încât îşi inventează un titlu al propriei lui filmografii, un film pe care nu l-a făcut niciodată, dar povesteşte ca şi când l-ar fi făcut”, a afirmat Nae Caranfil.
El este de părere că romanul trebuie citit „în special de cei care au văzut filmul pentru că aprofundează personaje, pune accent pe schimbarea totală a unei epoci cinematografice”.
”E interesant de citit romanul pentru că aduce unda asta de tristeţe, de derută, de moment în care eroii cărţii aparţin trecutului, intră la grupul ‘has been’ ”, a mai spus Nae Caranfil.