Romii din grupurile marginalizate social pot fi inspectori şi mediatori şcolari
Romii care aparţin grupurilor sociale marginalizate pot fi inspectori şi mediatori şcolari, prevede propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, adoptată marţi de plenul Camerei Deputaţilor.
S-au înregistrat 233 de voturi „pentru”, 3 voturi ‘împotrivă’ şi 61 de abţineri.
Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr.1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în sensul includerii în structura inspectoratelor şcolare a unor inspectori proveniţi din grupurile marginalizate din punct de vedere social – romi, precum şi al stabilirii unor condiţii specifice pentru ocuparea funcţiei de mediator şcolar în comunităţile cu populaţie majoritară de etnie romă, prin excepţie de la reglementările generale.
„În structura inspectoratelor şcolare sunt cuprinşi şi inspectori şcolari pentru problemele copiilor şi tinerilor proveniţi din medii socio-economice dezavantajate şi/sau din grupuri marginalizate din punct de vedere social – romi. Inspectorii şcolari pentru copii şi tinerii proveniţi din grupuri marginalizate din punct de vedere social – romi sunt numiţi respectând procedurile legale în vigoare, cu consultarea grupului parlamentar al minorităţilor naţionale”, prevede un amendament care aparţine deputatului minorităţii rome Cătălin Manea.
Una dintre condiţiile necesare
Potrivit proiectului, pentru funcţia de mediator şcolar, una dintre condiţiile necesare este absolvirea cu diplomă de licenţă cu specializarea asistenţă socială sau absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, specializarea mediator şcolar, ori absolvirea cu diplomă de bacalaureat a oricărui alt profil liceal, urmată de un curs de formare profesională cu specializarea mediator şcolar, recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Se face excepţie de la această prevedere, pentru funcţia de mediator şcolar, „în comunităţile cu populaţie majoritară de etnie romă unde nu există mediator şcolar care să îndeplinească condiţiile de studii prevăzute de lege – absolvirea minim a clasei a XII-a/XIII-a, fără diplomă de bacalaureat, urmată de un curs de formare profesională cu specializarea mediator şcolar, recunoscut de Ministerul Educaţiei”, prevede un amendament iniţiat tot de Cătălin Manea.
Legea ar urma să intre în vigoare începând cu anul şcolar 2022-2023.