Rusia recurge la folosirea de carturi de golf – da, carturi de golf – în asalturile disperate de ultimă oră
Rusia, în cadrul invaziei sale în Ucraina, a introdus un element surprinzător pe câmpul de luptă: soldați împachetați în carturi de golf care se îndreaptă către tranșeele inamice, doar pentru a fi distruse de mici roboți zburători. Această realitate înfricoșătoare a devenit evidentă prin videoclipurile care circulă atât pe rețelele de socializare ucrainene, cât și pe cele rusești.
Linia frontului din Ucraina a devenit un război de lizieră, dus de infanteria apărată de tranșee. Traversarea câmpurilor deschise între liniile arborilor este adesea sinucigașă, așa că vehiculele care pot transporta infanterie de asalt pe cea mai mare parte a drumului sunt de o valoare deosebită atât pentru Rusia, cât și pentru Ucraina.
Dar pe măsură ce stocul imens prebelic de vehicule blindate sovietice (retrase din serviciu) al Rusiei se subțiază din ce în ce mai mult, unitățile rusești de linie secundară fac din ce în ce mai mult uz de transporturile improvizate pentru asaltul pozițiilor inamice – în special, un vehicul All Terrain Vehicle (ATV) de tip cart de golf 4×4 numit Desertcross 1000-3, construit de compania chineză Aodo.
Există, în mod just, aplicații militare sensibile pentru ATV-uri – ele pot ajuta la mutarea echipamentelor, aprovizionarea și personalului în contexte off-road în spatele liniei frontului. Există și concepte cu un grad mai mare de risc, cum ar fi folosirea acestor vehicule ca platforme mobile de tragere și retragere pentru arme grele de lungă distanță sau pentru patrulare în zonele din spatele liniilor împotriva infiltrării.
Forțele speciale ucrainene au fost înregistrate folosind ATV-uri Ranger 4×4 și vehicule mai mari MRZR „Razor” (construite de compania americană Polaris) în roluri de recunoaștere și pentru inserția forțelor de operații speciale.
Dar asalturile frontale asupra dușmanilor întăriți în tranșee sunt o altă problemă. Carturile sunt deschise și neblindate, astfel încât atât vehiculele, cât și pasagerii pot fi distruse la fel de repede și brutal cum te-ai aștepta de la drone kamikaze, mine sau foc greu de arme.
Cu toate acestea, de luni de zile, Rusia a lansat atacuri la scară mică (adică în cea mai mare parte de dimensiuni de escadron sau pluton) ale liniilor ucrainene, cu infanterie îmbarcată în aceste vehicule. Și, prin numărul lor, au reușit uneori să găsească puncte slabe în apărarea ucraineană.
Președintele rus Vladimir Putin a inspectat personal ATV-urile chinezești la 10 noiembrie 2023, oferind vehiculului de asalt aproape sinucigaș aprobarea personală. Până atunci, Rusia primise 537 dintre cele 2100 de vehicule în total, achiziționate la un preț unitar de 1,58 milioane de ruble (17.141 de dolari SUA) pentru fiecare Desertcross, sau 2,1 milioane de ruble (22.782 dolari SUA) pentru variantele modernizate. Desertcrossurile vândute în SUA sunt puțin mai scumpe, ajungând până la 20.000 de dolari.
La mai puțin de o lună mai târziu, la 3 decembrie, primele două Desertcrossuri au fost distruse în apropiere de Krynky de dronele bombarde militare cu greutate din quadcopter ale unității Magyar Birds. Dronele au aruncat grenade propulsate cu rachetă de deasupra.
Modelele Desertcross din 2022 achiziționate de Rusia cântăresc peste 3.500 de livre, au o capacitate maximă de încărcare de peste 1.200 de livre și locuri pentru trei pasageri în plus față de șofer. Alternativ, ele pot tracta o sarcină utilă de o tonă. Un motor de 85 de cai putere propulsează căruciorul la o viteză maximă de 50 de mile pe oră pe șosea, în timp ce rezervoarele sale de combustibil de 50 de litri permit o călătorie de 250 km.
Caracteristicile care îmbunătățesc performanța off-road includ direcția cu energie electrică și frânele hidraulice de tip disc. Echipamentul special include curele pentru legarea a doi pacienți în tărgi, pentru misiuni de evacuare a cazurilor (CASEVAC). Există și un troliu pentru tractarea remorcilor.
Desertcrossurile au fost văzute și cu mitraliere medii de 7,62 milimetri PKM montate pe capotă și au fost surprinse cu mitraliere grele de 12,7 milimetri NSV sau Kord și lansatoare automate de grenade AGS-17 instalate pe platforma plană.
Atât de multe dintre aceste vehicule sunt luate în vizor de drone încât există mai multe modificări diferite care prezintă rețele sau cuști anti-drone. Trupele specializate RKhBZ ale Rusiei (specializate în apărarea împotriva războiului chimic, nuclear și biologic) folosesc, de asemenea, Desertcrossuri cu dispozitive de dispersare a fumului pentru a forma ecrane de fum.
Carturile – semn al colaborării prietenești cu China
ATV-urile sunt, într-un sens, emblematice pentru ajutorul pe care Rusia îl primește de la China (care, în practică, are relații prietenoase cu Rusia). Dacă China ar fi deschis porțile pentru vânzarea de proiectile de artilerie, rachete și vehicule blindate, situația Rusiei ar fi fost drastic îmbunătățită. Dar președintele Xi Jinping este precaut în ceea ce privește repercusiunile unei susțineri mai deschise a războiului Rusiei și a prevenit în mare parte exporturile militare evidente.
În schimb, China – împreună cu India – au contribuit la menținerea economiei Rusiei prin achiziționarea de petrol rusesc (cu un preț foarte avantajos). Și voluntarii ruși bat la ușile producătorilor chinezi de drone pentru a achiziționa echipamente ostensibil civile, precum Desertcrossurile și mii de drone de consum (pe care Ucraina, de asemenea, a găsit mijloace să le achiziționeze), care apoi sunt adoptate pentru uz militar.
Celelalte soluții ieftine folosite de Rusia sunt motocicletele. Apar în toiul bătăliilor atât motociclete (uneori cu ataș), cât și ATV-uri (care de obicei transportă câte trei persoane fiecare) pentru a transporta infanterie.
Motocicletele au avut de multe ori utilizări militare pentru transportul și comunicarea personalului și chiar roluri ușoare de recunoaștere în luptă, inundând rețelele de drumuri înaintea forțelor mobile. În al Doilea Război Mondial, atât Germania, cât și Marea Britanie au aliniat întregi batalioane de motociclete în roluri de recunoaștere în luptă, inclusiv unele motociclete cu ataș, care transportau arme grele, cum ar fi mitralierele și puștile antitanc.
Rusia pare acum să fi montat echipe de lansatoare de rachete anti-aeriene Strela pe motociclete.
Dar la fel ca în cazul ATV-urilor, Rusia nu folosește infanteria cu motociclete drept cavalerie ușoară modernă. Unele dintre acestea asaltează tranșeele ucrainene ca și cum ar reconstitui încăierarea Brigăzilor Ușoare la bătălia de la Balaclava.
Trupele montate pe bicicletă sunt chiar mai expuse dronelor și armelor mici decât cele din cărucioarele de golf. Cu toate acestea, bicicletele sunt suficient de rapide și manevrabile încât să fie greu de lovit cu focul indirect de artilerie (care de obicei durează minute să fie chemat chiar și în cele mai bune condiții).
Cu toate acestea, asalturile cu biciclete ale Rusiei au de obicei aceleași rezultate ca și în cazul altor vehicule, cu unitățile de motociclete învinse în apropiere de Bahmut la 15 aprilie și la Novomihailovka pe 7 mai de către brigăzile mecanizate 92 și 79 aeropurtate din Ucraina, respectiv.
Trupele ucrainene susțin că soldații ruși capturați în asalturi cu motociclete au fost drogați înainte de atac, ceea ce le-a înlăturat dorința de a mânca sau de a dormi timp de o zi.
În schimbarea situației sale pe front, de la începutul războiului, armata Rusiei nu se confruntă cu lipsa de personal, în 2024, ci cu lipsuri într-o mare varietate de muniții și vehicule blindate. Armata Rusiei a dorit să continue presiunea pe toate fronturile, dar nu își poate permite să continue să piardă vehicule blindate la rata actuală. Folosirea Desertcrossurilor în rol de asalt reduce uzura vehiculelor blindate valoroase, chiar cu costul unor pierderi de personal mai mari, pe care Rusia le poate înlocui mai ușor.
Asalturile cu cărucioare/biciclete reflectă și o strategie a numerelor, testând forțele ucrainene pe tot frontul cu asalturi la scară mică, care se apropie de tranșeele ucrainene după ce au fost lovite de artilerie și de bombe plane puternice (chiar dacă nu foarte precise) UMPK.
Majoritatea acestor atacuri la scară mică eșuează, dar raidurile uneori scot în evidență goluri neocupate în apărare sau poziții care au fost abandonate sau compromise grav de bombardamentele pregătitoare. În astfel de cazuri, viteza cărucioarelor/bicicletelor poate fi suficientă pentru a permite infanteriei să ocupe rapid pozițiile înainte ca dronele și artileria să poată fi direcționate împotriva lor.
Un analist militar ucrainean și fost ofițer, cunoscut sub pseudonimul Tatarigami, a scris pe rețelele de socializare că, în timp ce Rusia „rămâne o amenințare serioasă pe câmpul de luptă, capacitatea lor de a înlocui vehiculele blindate pierdute este limitată„.
El a continuat:
„În general, implementarea vehiculelor ușoare pentru livrare sau evacuare rapidă [a trupelor] este o tactică validă. Deoarece flota lor de vehicule actuală nu satisface nevoile de pe câmpul de luptă, sunt folosite în schimb motocicletele… vehiculele mai mari, precum BMP-urile, sunt mai puțin manevrabile și mai vizibile, mai ales cu cuști FPV [dronă]. Între timp, ATV-urile sau motocicletele mici pot transporta rapid un grup mic sau pot evacua răniții, menținând un profil mult mai scăzut.„
La fel, într-o postare pe rețelele de socializare, analistul militar Rob Lee a explicat logica tacticilor Rusiei cu ATV-uri și motociclete:
„Ambele părți au întotdeauna Mavic [dronă civilă] sau UAV-uri similare, scanând orizontul. Vor observa mai întâi norii de praf. Aceasta înseamnă că este mai probabil să identifice un vehicul blindat pe șenile în mișcare mai devreme.
Folosirea unei motociclete sau ATV înseamnă că se poate ajunge la Linia Avansată a Propriilor Trupe (FLOT) mai repede înainte ca dronele kamikaze sau artileria să poată fi chemate, ceea ce ar putea compensa lipsa de protecție. Aceasta nu înseamnă că acestea sunt opțiuni sigure, doar că ar putea fi comparativ mai puțin riscante decât alternativele. Cu alte cuvinte, în timp ce ATV-urile și motocicletele pot fi vulnerabile, s-au dovedit mai eficiente decât trupele împachetate în vehicule blindate care se mișcă mai lent.„
Dar în timp ce cărucioarele de golf și bicicletele ar putea fi mai discrete, există încă multe amenințări pe câmpul de luptă care pot distruge un cărucior de golf (sau oamenii neprotejați din interiorul său) cu relativă ușurință – puști, mitraliere, grenade și schijele de la artilerie.
Aici, totuși, Rusia poate profita de faptul că Ucraina a suferit un deficit copleșitor de muniție de artilerie de la momentul în care republicani din Congres au oprit livrările de ajutor militar american în toamna trecută. Aceasta a determinat Ucraina să se bazeze pe atacurile de precizie ale dronelor kamikaze ca substitut pentru tirurile de proiectile de artilerie grea de 155 milimetri.
Odată cu reluarea ajutorului militar american în aprilie, infanteria cu cărucioare de golf și motociclete a Rusiei concurează, acum, cu timpul. Rusia, mânată de ambițiile absurde ale lui Putin, încearcă să-și mențină avantajul înainte ca majoritatea livrărilor din SUA să ajungă la forțele de linie ale Ucrainei.