S-a făcut voia lui Trump: BlackRock preia porturile strategice din Panama
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/03/descarcare-1.webp)
Un consorțiu de investiții condus de BlackRock, unul dintre cei mai mari administratori de active din lume, a convenit achiziționarea a două porturi din Panama deținute de compania CK Hutchison din Hong Kong. Tranzacția, evaluată la aproximativ 19 miliarde de dolari, vine pe fondul tensiunilor dintre Panama și administrația Trump.
Achiziția și implicațiile economice
BlackRock va prelua porturile Balboa și Cristóbal, situate la capetele Canalului Panama, alături de alte 40 de porturi din portofoliul CK Hutchison. În total, consorțiul va deține 43 de porturi din 23 de țări, inclusiv în Mexic, Olanda, Egipt, Australia și Pakistan.
Discuțiile dintre CK Hutchison, controlată de familia Li, și BlackRock au început cu câteva săptămâni în urmă. Potrivit unei surse apropiate negocierilor, familia Li a fost supusă unor presiuni politice pentru a ieși din afacerile cu porturi, în special din Panama. Administrația Trump a sugerat, fără dovezi, că China influențează operațiunile canalului prin porturile deținute de CK Hutchison.
Contextul geopolitic și reacția SUA
Canalul Panama este un punct strategic esențial, facilitând comerțul între Asia și Statele Unite. Deși navele nu sunt obligate să acosteze în porturile panameze pentru a traversa canalul, prezența unei companii din Hong Kong în administrarea porturilor a fost percepută ca un risc pentru securitatea națională americană.
Fostul președinte Donald Trump și susținătorii săi au criticat în mod repetat taxele percepute de Panama pentru tranzitul prin canal și au sugerat că SUA ar trebui să reia controlul asupra acestuia, cedat statului panamez în anul 2000, conform tratatului semnat de președintele Jimmy Carter în 1977.
În ianuarie, senatorul republican Ted Cruz a exprimat îngrijorări privind posibilitatea ca China să exploateze canalul, afirmând că porturile oferă Beijingului „posturi de observație” strategice. Secretarul de stat Marco Rubio a vizitat Panama în februarie și a cerut președintelui José Raúl Mulino să reducă influența chineză asupra canalului, amenințând cu posibile represalii. La scurt timp, Panama s-a retras din inițiativa „Belt and Road” a Chinei, ceea ce a atras critici din partea Beijingului.
Detalii despre tranzacție și reacțiile oficiale
Porturile Balboa și Cristóbal sunt administrate de CK Hutchison din 1997, în baza unei concesiuni inițiale de 25 de ani, prelungită în 2021 pentru încă 25 de ani. Recent, această prelungire a fost contestată în instanță de avocați panamezi care susțin că ar fi neconstituțională.
Executivi ai BlackRock, inclusiv CEO-ul Larry Fink și Adebayo Ogunlesi, membru în consiliul de administrație, au informat administrația Trump despre detaliile tranzacției. Potrivit unor surse apropiate negocierilor, administrația americană a susținut acordul. Familia Li a preferat să vândă către un cumpărător american, iar CK Hutchison a primit încă trei oferte pentru activele sale.
Frank Sixt, co-director general al CK Hutchison, a declarat că tranzacția este „pur comercială” și „nu are nicio legătură cu recentele dezbateri politice privind porturile panameze”.
Perspective și implicații
Achiziția marchează cea mai mare tranzacție de infrastructură realizată de BlackRock. Fondurile utilizate provin din Global Infrastructure Partners, achiziționat de BlackRock anul trecut, și din Terminal Investment Limited, operator portuar afiliat companiei Mediterranean Shipping.
Preluarea porturilor de la CK Hutchison nu include active din China continentală, inclusiv porturile din Hong Kong și Shenzhen. Tranzacția necesită aprobarea guvernului panamez, ceea ce ar putea întârzia implementarea efectivă a acordului.