S-au încins spiritele pentru secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești! Când va fi gata
Secțiunea 5 a Autostrăzii (A1) Sibiu – Pitești, la care lucrează italienii de la WeBuild, a încins spiritele în Ministerul Transporturilor. Antreprenorul a ajuns la un stadiu fizic de execuție de aproape 80%, dar nu sunt șanse să existe o inaugurare parțială a vreunui tronson de drum, deși ar fi posibil acest lucru.
S-au încins spiritele pentru secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești! Asociația Pro Infrastructură (API), cel mai activ ONG din România în domeniul infrastructurii, susține că nu se va pune problema unei inaugurări parțiale a Secțiunii 5 Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km) a A1 Sibiu – Pitești. Motivul? Tensiunile care există între autorități și WeBuild, după problemele apărute la podul suspendat de la Brăila, după inaugurare.
„Sibiu – Pitești 5… în 2025! Este clar: deși era posibilă o deschidere parțială în 2024 între nodurile Bascov și Mănicești, vreo 15 din totalul celor 30,35 kilometri ai Secțiunii 5 a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, nu vom avea nimic inaugurat în acest an. La punctul critic rămas între Bascov și Mănicești, podul peste canalul Argeș de la Merișani, sunt în șantier doar aproximativ jumătate din grinzile metalice necesare și doar câteva sunt complet asamblate și gata de instalat. În iunie primeam promisiunea că până la sfârșit de iulie le vedem pe toate. E septembrie. Evident, după grinzi urmează predalele, armarea, suprabetonarea, finisajele“, susține Asociația Pro Infrastructură.
Potrivit API, motivul mobilizării (cu ghilimelele de rigoare) la această structură este simplu: WeBuild este la cuțite cu CNAIR și MT pe disputele cu podul suspendat de la Brăila și nu are niciun chef sau interes, ba dimpotrivă, să facă vreo concesie ori o favoare statului român sau cetățenilor cu o inaugurare parțială (sau totală) înainte de termen. „Concluzia: nimic în 2024. Și, dacă războiul WeBuild – autorități va continua în aceeași notă, cu siguranță nu vom circula pe autostradă între Pitești și Curtea de Argeș mai devreme de septembrie 2025, termenul contractual, deși o deschidere în primăvară încă este posibilă“, este de părere Asociația.
Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești. Reacția lui Grindeanu: a făcut o vizită pe șantier și a lăudat constructorul
Postarea făcută de Asociația Pro Infrastructură l-a determinat, cel mai probabil, pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu să iasă din birou și să viziteze șantierul secțiunii 5. După inspecția făcută, ministrul a lăudat constructorul.
„Progres bun pe Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1)! Am verificat astăzi activitatea pe șantierul acestei secțiuni, unde constructorul italian a ajuns la un progres fizic de 79%. Din toți cei 30,35 km ai acestei secțiuni, cuprinse între Pitești și Curtea de Argeș, cele mai avansate lucrări sunt pe primii 16 km (între Nodul Băiculești și Nodul Bascov), pe care circulația ar putea fi deschisă anul acesta. Termenul contractual pentru finalizarea lucrărilor pe întreaga secțiune este 2025“, a anunțat Sorin Grindeanu, pe Facebook.
După cum se observă, ministrul nu înaintează o dată de deschidere parțială și scoate în față „termenul contractual“. „Dacă antreprenorul italian menține ritmul și își gestionează corespunzător fluxurile de alimentare cu anumite componente în șantier, este posibil ca acest prim tronson să fie dat în circulație încă de anul acesta. Dar termenul contractual de finalizare a lucrărilor pe întreaga secțiune rămâne 2025“, a adăugat Grindeanu.
Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, pare însă că forțează un pic nota, umblând la coarda sensibilă a antreprenorului italian. „Webuild are ocazia acum să demonstreze că este un constructor de top și reușește să finalizeze lucrările pe jumătate din această secțiune de autostradă înainte de termenul contractual (2025)“, a spus el. În prezent, pe șantierul secțiunii 5 sunt mobilizate 182 de utilaje și 463 de muncitori.
Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km)
Antreprenor: Webuild SPA;
Durată contract: 60 de luni (12 luni proiectare, 48 de luni execuție);
Valoare contract: 1,710 miliarde de lei, fără TVA;
Sursă de finanțare: Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) + Programul Transport (PT);
Ordin de începere execuție: 25.09.2021;
Stadiu actual: 78,79%;
Termen deschidere: 2025.
Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură
Citește și: UMB s-a mobilizat pe DEx12 Craiova – Pitești! 221 de utilaje pentru finalizarea tronsonului 4