S-au vândut navele Gazprom din Portul Constanța după ce rușii au dat faliment
După aproape 9 ani de operare în portul Constanța, Gazpromneft, divizia petrolieră a gigantului rus de stat Gazprom, a fost forțată să vândă ambarcațiunile sale utilizate pentru bunkeraj, ca urmare a falimentului companiilor sale locale. Decizia a venit după aplicarea sancțiunilor UE în contextul invaziei rusești din Ucraina, iar doar una dintre nave a fost efectiv vândută.
Barja-tanc Delta Oil și tancul petrolier Unicom 3 au fost adjudecate într-o licitație la prețul total de aproape 3,6 milioane lei, conform documentelor analizate de Profit.ro. Aceste nave au fost implicate în activitățile de alimentare cu combustibil a navelor în portul Constanța, o afacere preluată de Gazpromneft în 2013 de la Unicom Holding, grupul deținut de familia fostului ministru moldovean Constantin Iavorski.
După divizarea companiei Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA în 2020, două nave au fost transferate către Balkan Marine Bunker Assets SRL, tot controlată indirect de Gazpromneft. Totuși, sancțiunile internaționale au afectat grav operațiunile, reducând veniturile anuale de la aproape 400 milioane lei în 2021 la doar 1,8 milioane lei în 2023 și provocând pierderi financiare semnificative.
În ceea ce privește vânzările recente, Delta Oil a fost achiziționată de distribuitorul de carburanți JT Grup Oil pentru 2,5 milioane lei, în timp ce Unicom 3 a fost adjudecat de Green Port Operator SRL, însă tranzacția a fost anulată din cauza unor probleme legale legate de certificatul de navigație al navei. Totuși, nava a fost scoasă din nou la licitație.
Pe lângă vânzarea navelor, în procedura de faliment au fost scoase la licitație și stocuri de motorină de proveniență rusească. De asemenea, Gazpromneft Marine Bunker Balkan SA a beneficiat de o amnistie fiscală, reducând semnificativ datoriile către ANAF.