Sancțiuni mai dure pentru evaziunea fiscală: Noi reglementări pentru reținerea și valorificarea mijloacelor de transport

Publicat: 11 nov. 2024, 20:08, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Sancțiuni mai dure pentru evaziunea fiscală: Noi reglementări pentru reținerea și valorificarea mijloacelor de transport

Ministerul Finanțelor a elaborat un set de norme metodologice care reglementează procedurile de reținere și valorificare a mijloacelor de transport implicate în contravenții, ca parte a unei strategii mai largi de întărire a controlului vamal. Noile reglementări, stabilite în baza Legii nr. 126/2024, aduc modificări esențiale în ceea ce privește gestionarea mijloacelor de transport implicate în infracțiuni legate de evaziune fiscală și contrabandă.

Prin aceste reglementări, autoritățile fiscale și vamale vor beneficia de instrumente legale mai puternice pentru a combate mai eficient practicile ilegale, iar sancțiunile pentru persoanele implicate în evaziune fiscală vor deveni mult mai severe. Măsurile se aplică, în principal, celor care folosesc mijloace de transport pentru a desfășura activități comerciale ilegale, precum tranzacții fără documente justificative sau contrabandă.

Reținerea mijloacelor de transport

Unul dintre aspectele fundamentale ale noilor reglementări se referă la dreptul autorităților vamale de a reține mijloacele de transport care sunt implicate în acte de evaziune fiscală. Aceste măsuri vizează nu doar autovehiculele sau vehiculele comerciale, ci și alte tipuri de transport, precum remorcile sau chiar navele. Reținerea acestora nu va fi un proces simplu sau rapid, având în vedere complexitatea și volumul de activități implicate.

În plus față de măsura reținerii, reglementările stabilesc și o procedură detaliată prin care autoritățile vor identifica proprietarii sau deținătorii vehiculelor implicate, iar acest proces va include verificări suplimentare pentru a confirma identitatea persoanelor și statutul lor legal. Autoritatea vamală va trebui să adune toate informațiile relevante despre mijlocul de transport, iar în procesul-verbal de constatare vor fi incluse detalii despre marca, tipul, numărul de înmatriculare, precum și circumstanțele în care vehiculul a fost reținut.

De asemenea, există reglementări clare care stabilesc ce se întâmplă în cazul în care proprietarii mijloacelor de transport nu intervin în termenul stabilit pentru a ridica vehiculul reținut. Aceste vehicule vor fi evaluate și, dacă nu sunt recuperate într-o perioadă specificată de lege, vor fi scoase la vânzare prin licitație, iar veniturile obținute vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor administrative și a amenzilor impuse. De asemenea, orice diferență de valoare va fi redirecționată către bugetul de stat.

Valorizarea vehiculelor reținute

O componentă esențială a noii reglementări este procesul de valorificare a mijloacelor de transport reținute. După expirarea termenului de ridicare, vehiculele vor fi evaluate de autorități, iar acestea vor fi vândute pentru a recupera costurile și amenzile stabilite în urma contravenției. Veniturile obținute vor fi folosite pentru a acoperi cheltuielile de păstrare și transport al vehiculului, dar și pentru a plăti amenzile care au fost impuse persoanei care a comis evaziune fiscală.

În plus, autoritățile fiscale vor avea posibilitatea de a implementa măsuri administrative pentru a monitoriza fluxul de vehicule și pentru a se asigura că procesul de valorificare a acestora este transparent și conform reglementărilor legale. De exemplu, licitațiile pentru vânzarea vehiculelor vor fi organizate într-un mod public, iar rezultatele acestora vor fi comunicate corespunzător.

Impactul asupra combaterii evaziunii fiscale

Noile reglementări reflectă o abordare mai severă și mai eficientă a autorităților române în lupta împotriva evaziunii fiscale. Conform oficialilor din cadrul Ministerului Finanțelor, scopul principal al acestor măsuri este de a reduce impactul economic negativ al evaziunii fiscale, care afectează nu doar bugetul de stat, ci și concurența loială între agenții economici.

„Aceste măsuri sunt necesare pentru a preveni și combate fenomenul evaziunii fiscale, care are un impact direct asupra economiei naționale. Reținerea și valorificarea mijloacelor de transport implicate în astfel de infracțiuni este o metodă eficientă de a reduce acest fenomen, contribuind totodată la recuperarea unor fonduri importante pentru bugetul statului”, a declarat un oficial al Ministerului Finanțelor Publice.

Implementarea acestor reglementări este văzută ca o etapă importantă în consolidarea luptei împotriva fraudelor fiscale și în sprijinirea unui mediu economic mai transparent și echitabil. Autoritățile fiscale vor colabora mai strâns cu alte instituții, cum ar fi Poliția și Autoritatea Națională Vamală, pentru a asigura eficiența implementării noilor norme.

Care au fost problemele

Din nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor articolului V din Legea nr. 126/2024, reies câteva situații care au creat probleme în piață și din această pricină s-a luat decizia modificării legislației:

  1. Îngreunarea activității vamale: Blocarea spațiilor de control vamal de către autoturismele reținute a dus la dificultăți în desfășurarea activităților de control, având în vedere că pistele destinate controlului vamal au fost ocupate, ceea ce a încetinit traficul și a îngreunat gestionarea altor sarcini ale autorităților vamale.
  2. Costuri suplimentare semnificative: Autoritățile vamale și alte instituții publice au suportat cheltuieli considerabile pentru depozitarea și mutarea mijloacelor de transport, costuri care au fost greu de acoperit, având în vedere limita bugetului și resurselor disponibile. Aceste costuri au inclus și cheltuieli pentru păstrarea și conservarea autoturismelor în condiții optime, ceea ce a fost imposibil de realizat în multe cazuri.
  3. Deteriorarea mijloacelor de transport: Mijloacele de transport reținute au suferit deteriorări, din cauza lipsei unor condiții adecvate de depozitare și conservare, iar acest lucru poate atrage răspunderea civilă a autorităților responsabile.
  4. Lipsa de executare a sancțiunilor: Practica autorităților locale de a nu iniția procedura de executare silită pentru recuperarea amenzilor contravenționale din cauza costurilor disproporționate și a insolvabilității debitorilor a contribuit la blocajul sistemului și la lipsa unor măsuri eficiente de recuperare a sancțiunilor.
  5. Incapacitatea de a acoperi costurile depozitării și conservării: Autoritățile vamale nu au avut resurse suficiente pentru a asigura supravegherea și păstrarea în condiții adecvate a autoturismelor reținute, ceea ce a dus la imposibilitatea de a gestiona eficient aceste situații.

Aceste probleme au fost menționate pentru a justifica necesitatea unei intervenții legislative, iar dispozițiile articolului V din Legea nr. 126/2024 sunt prezentate ca o soluție pentru a elimina aceste neajunsuri, prin crearea unui cadru legal pentru intrarea în proprietatea privată a statului a mijloacelor de transport reținute și reglementarea procedurii de valorificare a acestora.

proiectHGaprobarenormeL126_11112024