Săpunul „Cheia”, un vechi brand românesc, a devenit o afacere de succes. Cu cât se vinde în străinătate
După ce a fost mai bine de 100 de ani săpunul tradițional al românilor, „Cheia” a devenit în ultimii ani afacerea de succes a unui investitor din Maramureș care a reluat producția sub același brand lansat la Galați în anul 1901.
Noul săpun „Cheia”, un săpun hand-made 100% natural, este vândut de un deceniu, atât în România, cât și în Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Spania, Italia, Anglia şi Irlanda. La Londra se vinde cu 12 lire/ bucata.
În pandemie, vânzările au crescut cu 50-60%, această creștere fiind motivată, atât de schimbarea percepţiei consumatorilor în privința proprietăților dezinfectante a acestui tip de produs, cât și faptului că foarte mulți consumatori preferă un săpun natural, un produs hand-made, în detrimentul săpunului produs într-o fabrică.
Noul concept „un săpun 100% natural”
În ultimii ani, săpunul „Cheia” a devenit o afacere de succes. Cel care a dezvoltat-o este Alin Laslo, om de afaceri din Baia Sprie, Maramureș, care în urmă cu zece ani a reușit, cu investiții de 170.000 de euro și 8 angajați, să pună pe picioare o afacere prosperă. Laslo s-a specializat în domeniu, face parte din 2010 din breasla săpunarilor din Statele Unite și s-a bazat în relansarea săpunului „Cheia” pe tendințele de orientare a consumatorilor către produsele hand-made 100% naturale.
În documentele Eurostatului, din 2010, se prognoza o creștere foarte mare a cererii de natural în detrimentul chimicelor, iar asta însemna o orientare a consumatorilor către săpunul natural, lucrat manual.
Numai pentru producerea săpunului lichid 100% natural a fost necesar un an și jumătate de muncă de cercetare în laborator: „Pentru formatul de săpun lichid pot să vă spun că a fost o cercetare dusă pe un an și jumătate până am finalizat-o, pentru că noi producem săpun lichid. Ceea ce se vinde ca săpun lichid, dacă vă uitați pe etichetă se numește <<hands washer>>, <<hands cleaner>>, dar nu se numește săpun. Sunt diferențe mari între proiectul săpunului <<Cheia>> și ceea ce există actualmente în afacerea de mass market și nici nu intenționăm să ducem proiectul <<Cheia>> spre afacerea de masă din mass market. Noi vrem să mergem mai departe ca un produs natural, elitist, luxuriant”, ne declara Alin Laslo.
Asociat cu săpunurile franțuzești
În altă ordine de idei, săpunul „Cheia”, produs la Galați din 1901, avea o mare faimă în România încă din perioada interbelică, iar în timpul celui de al Doilea Război Mondial a fost remarcat și de ofițerii germani, care îl asociau cu săpunurile franțuzești, Franța fiind recunoscută pentru calitatea produselor cosmetice:
„tehnologia tradiţională manufacturieră, la o jumătate de secol de la lansare, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, atrăgea aprecierea ofiţerilor germani care îl asociau cu săpunurile franţuzeşti, fiind superior calitativ săpunurilor germane”.
Istoria mărcii „Cheia” la Galați
Marca săpunului „Cheia” a fost înregistrată de Lipa Braunstein, care în 1886 solicita aprobarea Primăriei Galați pentru înființarea unei fabrici de lumânări pe bază de stearină.
În 1901, a fost adăugată secția de fabricare a săpunului, de pe strada Beldiman, astăzi strada Științei, nr 42, numele fabricii fiind schimbat în „Apollo SAR”. Producția anuală era de 1.200 tone de săpun, principalele sortimente fiind „săpun românesc”, „săpun rusesc marmorat” și „săpun de Marsilia”.
În 1908, fabrica avea 80 de muncitori, producția fiind condusă de Lipa Braunstein. În 1922, fabrica devine „Apollo”, denumire sub care a funcționat și după naționalizarea din 1948, dar și după 1990. În 1901, Lipa Braunstein înregistrase și marca „săpunul Cheia”.
După naționalizare, comuniștii au păstrat numele fabricii, „Apollo” și marca „Cheia”, dar nu și calitatea, pentru că miza era pe producții mari. Însă săpunul „Cheia” nu lipsea din nicio casă. În anii 80 fabrica avea aproape 2.000 de angajaţi.
Din afacerea de 122 de ani a rămas un maidan
După 1990, fabrica Apollo SA Galați a avut soarta tuturor societăților de stat intrate în portofoliul FPS. Deși producea deja detergenți ecologici, care câștigaseră o mare cotă de piață, directorii numiți politic nu au știut să administreze afacerea și firma a pierdut în competiția cu multinaționalele din domeniul detergenților.
La privatizare, Apollo SA a fost preluată de omul de afaceri gălățean Marian Băilă, care în condițiile pieței dominate de multinaționale, în 2009 a închis fabrica și a demolat spațiile de producție. Pe locul fostei fabrici Apollo SA a rămas un maidan. În urmă cu doi ani, o parte din teren a fost vândută și pe locul fostei fabrici Apollo a apărut un supermarket.
În octombrie 2010, fostul proprietar al fabricii „Apollo” SA a pierdut dreptul de proprietate asupra mărcii, care a fost preluat de Alin Laslo.
Potrivit unui studiu realizat în 2010 de Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca, chiar și în condițiile în care produsul dispăruse de pe piață, notorietatea mărcii „săpunul Cheia” era de peste 80%.
La Londra, „Cheia” se vinde cu 12 lire sterline
Săpunurile „Cheia” sunt vândute în Germania, Franţa, Elveţia, Norvegia, Spania, Italia, Anglia şi Irlanda.
În urmă cu câțiva ani, în presa economică era publicată o știre, că la Londra săpunul „Cheia” s-ar vinde cu 14 lire/bucata, dar Alin Laslo ne-a declarat că nu era adevărat: „Au exagerat un pic, se vinde cu 12 lire sterline”.
Noul „Cheia”, un portofoliu de peste 300 de produse
Munca de laborator a avut ca rezultat o gamă de peste 300 de produse, care practic au reinventat săpunul.
Există săpunuri naturiste „Cheia pentru copii”, „Cheia pentru păr”, „Cheia pentru corp”, „Cheia pentru mâini”, „Cheia pentru mâini, corp și față”, „Cheia pentru buze”, „Cheia pentru dinți”, „Cheia Intimo”, „Cheia Alaun”, „Cheia pentru bărbierit”, „Cheia pentru vânători și pescari”, „Cheia SPA”, „Cheia Brush-care”, „Cheia pentru casă”, „Cheia cu resveratol”, „Cheia cu lavandă” și „Cheia cu trandafiri”, la care se mai adaugă „Luffa Cheia”, „Cheia Omagiu”, „Cheia Souvenir”, etc.
Spre exemplu, „Cheia pentru dinți” este un praf pentru dinți cu aromă de mentă, un produs tradițional destinat spălării şi albirii dinţilor. Există și un kit pentru bărboși.