Scandal uriaș: Ucraina sfidează Uniunea Europeană și adâncește canalul Bâstroe fără acordul României. EXCLUSIV
O întâlnire discretă, anunțată, pe repede înainte, dintre reprezentanții mai multor ministere a avut loc ieri la Ministerul Transporturilor, dar care a scos în evidență o situație incredibilă care va genera un conflict diplomatic uriaș între Uniunea Europeană și Ucraina.
Întâlnirea discretă, dar tardivă de la Transporturi
La primele ore ale dimineții de ieri, directorul interimar care răspunde de domeniul naval din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Georgeta Murgeanu, a convocat pentru orele 14.00 o întâlnire fulger cu reprezentanți ai Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, ai Ministerului Afacerilor Externe, ai Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și ai administrațiilor fluviale.
Scopul a fost unul incredibil: Ucraina a demarat de câteva luni lucrările de adâncire a canalului Bâstroe și acum se pregătește pentru aceleași lucrări pe Canalul Sulina, fără acordul autorităților române.
Avertismentul Poliției de Frontieră de la Chilia, ignorat luni de zile de… București
Prin aprilie 2022, Poliția de Frontieră din zona Chilia a sesizat autoritățile centrale, adică Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul de Externe, că autoritățile ucrainene au început lucrări de dragare a Canalului Bâstroe. De fapt, nu erau lucrări de dragare, ci de adâncire a canalului, ceea ce contravenea flagrant tuturor convențiilor internaționale la care aderaseră Ucraina și România.
Dar, de atunci și până astăzi nicio instituție a statului n-a avut vreo reacție sau să ia vreo măsură. Potrivit informațiilor noastre furnizate de mai mulți băieți cu ochii roată, autoritățile ucrainene au început în aprilie anul trecut să adâncească canalul Bâstroe, adică de la 5 metri la 8,4 metri pentru ca navele comerciale să poate circula pe Dunăre către Europa.
Deja în zonă a apărut o dragă sub pavilion maltez care lucrează de zor la adâncirea canalul Bâstroe. Practic, Ucraina urmărește prin aceste lucrări să se conecteze Canalul Bâstroe la Coridorul Transeuropean de Transport Naval, adică la Rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
Ucraina vrea să distrugă Delta Dunării prin adâncirea canalelor Bâstroe și Chilia
Dar, aceste lucrări au fost demarate fără acordul autorităților române așa cum prevăd convențiile internaționale. Mai mult, de ceva timp s-au extins lucrările și pe partea ucraineană a Canalului Chilia. De asemenea, există informații că Ucraina ar intenționa chiar construirea unei hidrocentrale în zona Bâstroe-Chilia.
Trebuie precizat că prin adâncirea acestor două canale se distruge tot ecosistemul Deltei Dunării, care este strict protejată aflată în Patrimoniul UNESCO și totodată se încalcă grosolan toate convențiile internaționale la care a aderat Ucraina și România, ca țară membră a Uniunii Europene. Practic, prin aceste demersuri, Ucraina sfidează și Uniunea Europeană și România.
Guvernatorul Deltei Dunării: „Am informat Ministerul Mediului din aprilie 2022 de demersurile Ucrainei, dar n-am avut niciun feedback”
„Prin aprilie 2022, reprezentanții Poliției de Frontieră din zona Chilia m-au informat că Ucraina a început să lucreze la adâncirea canalului Bâstroe. Imediat, a doua zi, eu am informat Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, inclusiv pe ministrul Barna Tanczos, despre această situație, dar n-am avut niciun feedback nici până azi.
În schimb, ieri dimineața, am fost sunat de la Ministerul Transporturilor să vin la o întâlnire despre această situația, dar, fizic nu aveam cum să ajung”, a declarat pentru PUTEREA Gabriel Teodosie Marinov, guvernatorul ARBDD.
Tăcerea și mersul pe burtă, rețeta lui Aurescu
Însă, pe 13 iulie 2022, Bogdan Aurescu anunța, prin intermediul unui comunicat de presă, transmiterea consimțământului părții române privind tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe.
„Referitor la informațiile apărute în spațiul public cu privire la tranzitarea canalelor Chilia și Bâstroe de către nave sub pavilion terț încărcate cu cereale, Ministerul Afacerilor Externe precizează că a transmis părții ucrainene, pe canale diplomatice, acceptul în acest sens. Decizia autorităților române vine în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei, în vederea reducerii consecințelor agresiunii premeditate, ilegale și nejustificate a Federației Ruse asupra acestui stat.
Acordul părții române pentru folosirea canalului Bâstroe în scopul tranzitării navelor cu încărcătură cerealieră are o natură excepțională, fiind avută în vedere importanța diversificării și fluidizării căilor de transport utilizate pentru exporturile ucrainene de cereale. Odată cu acordul părții române a fost subliniată, de asemenea, menținerea poziției de principiu a României privind proiectul dezvoltării pentru navigație a canalului Bâstroe, precum și necesitatea ca acesta să respecte prevederile dreptului internațional aplicabil, inclusiv reglementările în materie de protecție a mediului.
În același timp, partea română își menține angajamentul de a continua să depună eforturi susținute, în nume național și în cadrul Uniunii Europene, pentru a facilita tranzitul și exportul de cereale din Ucraina, inclusiv prin intermediul porturilor românești de la Dunăre și Marea Neagră.
MAE subliniază, totodată, apelul constant al României în ceea ce privește consolidarea demersurilor de a mobiliza sprijinul internațional consistent pentru a crea un coridor de tranzit, inclusiv cu componentă maritimă, pentru transportul cereale ucrainene către țări terțe, în contextul intensificării crizei alimentare generate de acțiunile Rusiei”, se preciza în comunicatul lui Bogdan Aurescu.
Câinii latră, caravana trece
Din păcate autoritățile române, în special ministrul de Externe Bogdan Aurescu n-a avut nicio reacție față de demersurile Ucrainei din zona Bâstroe-Chilia, ci s-a mulțumit cu acel comunicat și doar atât. La fel ca Aurescu a procedat și ministrul UDMR al Mediului, Barna Tanczos, adică câini latră, caravana trece, noi cu drag ne facem că muncim!.