Schimbări majore în sectorul feroviar românesc: Noutăți legislative privind liniile ferate industriale

Publicat: 28 aug. 2024, 07:13, de Autor: Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Schimbări majore în sectorul feroviar românesc: Noutăți legislative privind liniile ferate industriale

Guvernul României va adopta azi o ordonanță care aduce modificări importante în reglementările privind liniile ferate industriale. Această măsură este menită să îmbunătățească standardele de siguranță și eficiență în exploatarea infrastructurii feroviare și să adreseze lacunele existente în reglementările actuale.

1. Extinderea Normelor Tehnice

Una dintre principalele modificări vizează extinderea normelor tehnice aplicabile liniilor ferate industriale. Astfel, normele tehnice utilizate pentru infrastructura feroviară administrată de Compania Națională de Căi Ferate „CFR” – S.A. vor fi aplicabile și liniilor ferate industriale. Această schimbare vizează uniformizarea standardelor și asigurarea unui nivel uniform de siguranță și calitate în întreaga rețea feroviară.

2. Autorizații și Lucrări

Noua ordonanță stipulează că lucrările de construcție, modernizare, întreținere și reparare a liniilor ferate industriale trebuie efectuate de operatorii economici autorizați de Autoritatea Feroviară Română (AFER). Aceasta include și lucrările legate de instalațiile de siguranță a circulației și cele de alimentare cu energie electrică, pentru care CFR poate interveni în baza unui contract specific.

3. Reglementări pentru Racordare și Utilizare a Terenului

Pentru racordarea liniilor ferate industriale la rețeaua CFR, operatorii vor trebui să achite un tarif de racordare, iar CFR va contracta execuția lucrărilor necesare. De asemenea, modificările aduc clarificări privind utilizarea terenului public și privat de către liniile ferate industriale, stabilind reguli clare pentru perceperea tarifelor de folosință și utilizarea terenului de către operatori.

4. Cerințe Tehnice și Autorizații

Cerințele tehnice și de siguranță vor fi detaliate în Regulamentele tehnice de exploatare și în Autorizațiile de exploatare ale liniilor ferate industriale. Aceste reglementări vor fi elaborate conform Metodologiei AFER și vor fi supuse aprobării Autorității de Siguranță Feroviară Română (ASFR). Modificările introduc și reguli specifice pentru liniile ferate industriale de tranzit și pentru cele care nu dețin Autorizație de exploatare.

5. Supraveghere și Inspecție

Ordonanța subliniază importanța supravegherii și inspecției periodice a liniilor ferate industriale. Persoanele juridice care gestionează aceste infrastructuri sunt obligate să permită accesul specialiștilor AFER și ASFR pentru inspecții tehnice și de siguranță. În caz de neconformitate, AFER poate ordona închiderea liniilor necorespunzătoare, iar ASFR poate suspenda autorizațiile de exploatare.

6. Modificări privind Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Ordonanța include și modificări ale legislației care reglementează activitatea Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF). Aceste modificări vizează îmbunătățirea sprijinului tehnic și achiziționarea de material rulant pentru operatorii de transport feroviar public de călători.

7. Proceduri de Aplicare

În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, Ministerul Transporturilor va modifica Normele metodologice și Autoritatea de Siguranță Feroviară va actualiza procedurile aferente. Aceste modificări sunt menite să asigure o implementare eficientă a noilor reglementări și să răspundă nevoilor actuale ale sectorului feroviar.

Descrierea situației actuale

În anul 2004 a intrat în vigoare Ordonanța Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. – S.A.. Ulterior intrării în vigoare a acestui act normativ au intrat în vigoare numeroase modificări ale organizării sistemului feroviar național, inclusiv Ordonanța Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin care Autoritatea de Siguranță Feroviară Română a fost reorganizată ca instituție cu personalitate juridică. De asemenea, în cuprinsul actului normativ nu se regăsește și obligativitatea întocmirii Regulamentului Tehnic de Exploatare a Liniei Ferate Industriale de către proprietarii de linii ferate industriale care nu exploatează linia ferată industrială proprie, dar aceasta constituie linie de tranzit pentru liniile ferate industriale din amonte.

Implementarea serviciilor publice de transport feroviar de călători pentru care Autoritatea pentru Reformă Feroviară este autoritate competentă în România, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară și Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, trebuie să se facă în mod continuu și nediscriminatoriu. Totodată prin Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european și O.U.G. nr. 12/1998, administratorul infrastructurii feroviare din România (C.N.C.F. CFR S.A.) și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii sunt responsabile pentru elaborarea de strategii și programe destinate eficientizării rețelei de cale ferată din România. Pentru a evita suprapunerea de competențe, ar trebui ca O.U.G. nr. 62/2016 să fie modificată în sensul eliminării punctelor de suprapunere a activităților A.R.F. cu cele ale CFR S.A. și Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

OG-10