Sculptura „Omagiu lui Brâncuși” a lui Hilgemann, salvată după 32 de ani în care a ruginit în bălării
O sculptură în metal intitulată „Omagiu lui Brâncuși” și realizată la ediția din 1991 a „Taberei de Sculptură în Metal” de la Galați de sculptorul olandez Ewerdt Hilgemann, a fost montată pe un soclu după 32 de ani în care a fost abandonată și a ruginit în bălării într-o zonă obscură de pe Faleza Dunării din Galați.
Ewerdt Hilgemann este unul dintre cei mai apreciați sculptori din lume, lucrările sale fiind expuse în mari metropole precum New York, Chicago, Berlin, Haga, Amsterdam, Rotterdam, Beverly Hills, Istanbul etc. În 2014 a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală în„Park Avenue” din Manhattan, New York, dar în ultimii 32 de ani nu a avut șansa să își vadă instalată pe un soclu sculptura realizată pentru a fi expusă la Galați.
Tabăra de Sculptură în Metal de la Galați, unica expoziție de artă monumentală din metal
Lucrarea „Omagiu lui Brâncuși” a fost realizată în vara lui 1991, la a treia ediție a Taberei de Sculptură în Metal de la Galați, unică în țară, prin faptul că este o expoziție de artă monumentală din metal în aer liber, pe Faleza Dunării.
La edițiile din 1976 și 1977 ale „Taberei” de la Galați au fost instalate pe faleză opere de artă monumentală semnate de importanți sculptori români ai momentului, printre care George Apostu, Ingo Glass, Bella Crișan, Gheorghe Turcu, Elöd Kocsis, Silviu Catargiu, Nicolae Saptefraţi, Vasilica Marinescu-Kasnovski, Constantin Popovici, Alexandru Marchiș, Ernest Kaznovski, Dan Covătaru, Gheorghe Terescenco, Tiberiu Bențe, etc.
Galați, oraș periculos pentru arta monumentală. Au dispărut misterios „Căderea comunismului” și „Omagiu lui Brâncuși”
La ediția din 1991, sculptorul olandez Ewerdt Hilgemann, era cel mai important sculptor care participa la tabăra de sculptură. Opera sa, „Omagiu lui Brâncuși”, realizată în tehnica imploziei, ar fi trebuit să fie instalată într-un scuar din centrul orașului, la „Potcoava de Aur”, dar după câteva luni în care a fost abandonată pe iarba din scuar a dispărut misterios.
În același timp, a dispărut de pe platoul Sălii Sporturilor și statuia „Căderea comunismului”, realizată la ediția din 1991 de sculptorul austriac de origine română Bela Crișan. „Secretul” acestei dispariții a fost că statuia se intitula „Căderea comunismului” și de la alegerile locale din 1992 Galațiul avea primar socialist.
După un an, ambele sculpturi au fost găsite în curtea unei regii locale. „Căderea comunismului” a fost amplasată în carul Taberei de Sculptură în Metal de pe Faleza Dunării, dar în zona inundabilă, ca să ruginească când se revarsă Dunărea.
Sculptura „Omagiu lui Brâncuși”, realizată de Ewerdt Hilgemann a fost dusă într-o zonă obscură de pe Faleza Dunării, în zona „Trecere bac” unde a ruginit în bălării de 32 de ani, pentru că edilii Galațiului au considerat-o lipsită de valoare artistică.
Opera lui Hilgemann, salvată (dar cu mici controverse)
La presiunile artiștilor plastici din Galați și ale presei locale, în 2018 Primăria Galați a alocat banii pentru amplasarea statuii pe un soclu, într-o locație din cadrul Taberei de Sculptură în Metal. Aprobarea de către Consiliul Municipal a sumei de 196.732 de lei cu TVA, pentru punerea în valoare a lucrării lui Hilgemann, a întâmpinat opoziția unor consilieri municipali, cărora nu li s-a părut a fi o prioritate, din moment ce, oricum, statuia a stat atâta vreme abandonată în bălăriile de pe faleză.
Primarul Galațiului a răspuns că punerea în valoare a acestei opere de artă este o necesitate, nu o prioritate: „Nu ştiu dacă, neapărat, este o prioritate, dar este o necesitate. Pentru că e o operă de artă de o reală valoare, care a fost lăsată spre ruginire de toţi înaintaşii noştri şi cred că e cea mai corectă formă de a se face dreptate pentru ca acel muzeu în aer liber de pe faleza Dunării este să aibă ca giuvaer o astfel de lucrare a unui artist extrem, extrem de valoros”, a spus primarul Ionuț Pucheanu.
Instalarea operei de artă pe un soclu a mai durat 5 ani
Chiar dacă în 2018 au fost aprobate fondurile pentru punerea în valoare a sculpturii lui Ewerdt Hilgemann, au mai trecut 5 ani în care opera de artă a zăcut în bălării.
Zilele trecute, sculptura a fost restaurată și a fost amplasată pe un soclu. Termenul de finalizare a lucrărilor este 25 martie 2023 şi e foarte probabil că va fi respectat, pentru că nu mai mare lucru de făcut.
Ewerdt Hilgemann – apreciat la New York, ignorat în România
Ewerdt Hilgemann, este unul dintre cei mai apreciați sculptori din lume. Hilgemann este un artist olandez de origine germană cunoscut şi apreciat deopotrivă în Europa şi în Statele Unite ale Americii. Din 1984, locuiește la Amsterdam.
Sculpturile sale sunt expuse în spaţii publice la New York, Chicago, Berlin, Amsterdam, Rotterdam, Beverly Hills, etc.
O sculptură semnată Ewerdt Hilgemann a fost amplasată în 2015 la Chicago, iar în 2014 a fost invitat să expună mai multe lucrări de artă monumentală la „Park Avenue”, un spațiu din Manhattan care este dedicate artei monumentale, o galerie de artă în aer liber în care sunt prezentate opere de artă monumentală ale celor mai importanți artiști contemporani.
După ce în anii 60 și 70 a încercat mai multe tehnici, de la jumătatea anilor 80 tehnica favorită a lui Ewerdt Hilgemann a devenit implozia. Forme geometrice perfect sudate, din oțel inoxidabil, sunt aspirate, rezultând o nouă formă, care păstrează totuși referințe vizuale la original.
Cele mai folosite forme sunt cuburile, coloanele pătrate și piramidele. „Pentru mine, implozia reprezintă spirala de energie orientată către interior, necesară pentru a ajunge la miezul şi misterul materiei, la frumuseţea ultimă a creaţiei”, spunea Ewerdt Hilgemann, cu ocazia expoziţiei sale de la Avenue Park din Manhattan.