Se caută soluții disperate pentru TAROM! Mâine vin arabii
O echipă de oameni de afaceri din Emiratele Arabe Unite este așteptată mâine, la București, pentru a se întâlni cu oficialii români și a găsi soluții pentru salvarea TAROM.
Cu viabilitatea companiei TAROM sub semnul întrebării, guvernul român explorează noi opțiuni pentru a asigura supraviețuirea acesteia, iar parteneriatele cu investitori din Golf sunt pe lista de priorități. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat că operatorul de transport aerian de stat se confruntă cu provocări economice serioase și necesită măsuri de reorganizare pentru a evita colapsul.
„Primul pas pentru TAROM este să primească ajutorul promis de la Comisia Europeană până la sfârșitul lunii. Situația financiară a companiei nu este una favorabilă și trebuie să luăm măsuri imediate pentru a o repune pe drumul cel bun”, a declarat Grindeanu într-o conferință de presă. El a subliniat că reorganizarea va implica decizii dificile, dar necesare, pentru a asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene naționale.
Ministrul Transporturilor a evidențiat și eforturile de a găsi parteneri străini interesați să investească în TAROM. „Am căutat acest lucru, inclusiv săptămâna trecută, când am fost cu premierul în zona Golfului, în zona Qatar şi Emirate. Mâine avem o comisie mixtă din oamenii de afaceri din Emirate, după vizita noastră, care va avea loc la Bucureşti. Încercăm să găsim soluţii pentru TAROM”, a subliniat Grindeanu. Ministrul a făcut parte din echipa care l-a însoțit pe premierul Marcel Ciolacu în vizita pe care a făcut-o zilele trecute în Qatar și Emiratele Arabe Unite.
Odată cu primirea ajutorului de stat, se așteaptă ca TAROM să intre pe o traiectorie de revenire la profitabilitate în următorii doi ani. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a exprimat încredere într-o revenire de succes a companiei, menționând că sprijinul financiar este crucial pentru a revitaliza operațiunile TAROM și a asigura un viitor stabil. „Ne așteptăm ca Tarom să intre pe linia de plutire în următorii 2 ani și să fie din nou profitabil în 2026”, a spus Chirițoiu.
„Banii de salvare au fost ca Tarom să nu moară în pandemie și acum primește bani noi pentru restructurare, pentru a cumpăra avioane si a reveni pe profit. Din discuțiile cu Comisia Europeană ne așteptăm ca ajutorul de stat să fie aprobat în următoarele luni”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Comisia Europeană a deschis în vara anului 2021 o investigație aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autoritățile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate, a anunțat luni executivul european.
TAROM, compania română de transporturi aeriene deținută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăți financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane euro, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020.
Planul de restructurare stabilește un pachet de măsuri pentru raționalizarea operațiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire și reducerea costurilor. România intenționează să sprijine restructurarea printr-o finanțare publică de aproximativ 190 de milioane euro.
Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecții de capital, a unei subvenții și a eliminării din bilanț a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane euro) și a dobânzii aferente.