Se construiește un drum de mare viteză în România. Este cea mai importantă investiție din ultimii ani
România va demara construcția unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură rutieră din istoria sa: un drum de mare viteză care va traversa Carpații, conectând Ardealul de Moldova. Acest segment, parte a Autostrăzii Unirii A8, reprezintă o investiție strategică de proporții, având termen de finalizare anul 2029.
România va avea un nou drum de mare viteză
Lotul Grințieș – Pipirig din tronsonul II al Autostrăzii A8 va acoperi aproximativ 31,5 kilometri, iar traseul prin munți va implica o serie de lucrări extrem de complexe. De-a lungul acestui traseu montan, vor fi construite 16 tuneluri, 60 de poduri și viaducte, dintre care două poduri majore vor depăși 1.000 de metri lungime, inclusiv unul peste râul Bistrița și DN 15, ce va măsura 1.275 de metri.
Potrivit Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), pasaje și tuneluri vor însuma 20 de kilometri din lungimea lotului, ceea ce înseamnă aproape 70% din lungimea acestuia, iar cel mai lung tunel va ajunge la 940 de metri.
„Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aproximativ 20 de kilometri, reprezentând aproape 70% din lungimea întregului lot. Va avea 16 tuneluri (cel mai lung de 940 de metri), 60 de poduri și viaducte, două poduri de peste 1.000 de metri lungime (cel mai lung fiind peste râul Bistrița și DN 15 – 1.275 de metri)”, arată CNIR.
În luna octombrie, CNIR a făcut un anunț important, precizând că s-a dat undă verde pentru lansarea licitațiilor destinate tronsoanelor montane ale A8. Pentru lotul 2B Grințieș – Pipirig, documentația necesară a fost deja transmisă pentru aprobare Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, iar data finală pentru depunerea ofertelor în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) urmează să fie anunțată.
Proiectul este structurat pentru a fi finalizat într-o perioadă de 4 ani și 6 luni. Planul prevede ca, după selectarea unei companii câștigătoare în prima jumătate a anului 2025, aceasta să finalizeze proiectarea în 14 luni, urmând ca execuția propriu-zisă să dureze 40 de luni, astfel încât tronsonul să fie deschis circulației până la sfârșitul anului 2029.
Autostrada A8, cunoscută și sub numele de „Autostrada Unirii,” va avea o lungime totală de aproximativ 308 kilometri și va fi împărțită în cinci secțiuni, traversând patru județe din regiunea Moldovei și Transilvaniei. Aceasta va aduce beneficii majore economiei locale, sporind accesul între cele două regiuni istorice și facilitând dezvoltarea regională.