Se modifică sistemul RO e-Transport: Sancțiuni mai flexibile și reguli de conformare pentru mediul de afaceri

Publicat: 06 nov. 2024, 23:15, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Se modifică sistemul RO e-Transport: Sancțiuni mai flexibile și reguli de conformare pentru mediul de afaceri

Guvernul propune modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 41/2022 pentru implementarea sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, cunoscut drept RO e-Transport.

Noul proiect de ordonanță de urgență introduce măsuri prin care organele de control fiscal din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) vor putea utiliza informații colectate de companii de stat pentru a asigura corectitudinea datelor raportate de operatorii economici. Aceasta vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri pentru o mai bună coordonare între sistemele de raportare fiscală.

Flexibilitate în raportare și corelarea sancțiunilor

Una dintre principalele modificări propuse se referă la corelarea între datele raportate de operatorii economici și posibilitatea ajustării acestora pentru a reflecta eventuale diferențe privind cantitatea, caracteristicile sau valoarea bunurilor transportate. Aceste modificări vor putea fi efectuate după expirarea termenului de valabilitate al codului unic de identificare (UIT), însă nu mai târziu de 25 a lunii următoare finalizării transportului.

Sancțiuni gradual aplicate în funcție de gravitatea contravențiilor

În actualul sistem de sancționare, agenții de control nu au flexibilitatea necesară pentru a ajusta sancțiunile complementare în funcție de gravitatea faptei, ceea ce poate afecta grav activitatea economică a operatorilor de transport. Astfel, pentru a evita impactul disproporționat al unor sancțiuni asupra companiilor, proiectul introduce un sistem gradual de penalizare:

  1. Prima abatere – doar amendă contravențională.
  2. A doua abatere (în termen de 12 luni) – amendă și confiscarea a 15% din valoarea bunurilor nedeclarate.
  3. A treia abatere – amendă și confiscarea a 50% din valoarea bunurilor.
  4. A patra abatere – amendă și confiscarea totală (100%) a bunurilor nedeclarate.

Dacă următoarea abatere are loc după mai mult de un an de la prima contravenție, sistemul de aplicare graduală va fi „resetat”, iar sancțiunea va consta doar în amendă.

Un registru electronic pentru monitorizarea sancțiunilor

Pentru a asigura o aplicare corectă a noilor reguli, va fi creat un registru electronic la Centrul Național pentru Informații Financiare. Acesta va fi disponibil organelor de control din ANAF, Autoritatea Vamală Română și Poliția Română. Accesul la acest registru va fi reglementat printr-un ordin comun al președinților ANAF, Autorității Vamale și ministrului afacerilor interne.

O perioadă de tranziție pentru adaptarea sistemelor informatice

În cadrul consultărilor cu mediul de afaceri, companiile au subliniat că implementarea și testarea completă a sistemelor interne de conformare la RO e-Transport necesită mai mult timp. Prin urmare, aplicarea unora dintre prevederile noi ale ordonanței este propusă pentru suspendare până la 31 martie 2025, pentru a permite contribuabililor să se adapteze noilor cerințe.

OUG-1