Se prelungește valabilitatea polițelor RCA încheiate la Euroins
Un proiect de act normativ promovat de Ministerul Finanțelor prevede prelungirea cu 90 de zile a termenelor în care contractele de asigurare încheiate cu asigurătorul cu o cotă de piaţă ridicată pe segmentul asigurărilor RCA, aflat în procedură de insolvență.
Proiectul de act normativ reglementează prelungirea cu 90 de zile a termenelor în care contractele de asigurare încheiate cu asigurătorul cu o cotă de piaţă ridicată pe segmentul asigurărilor RCA, aflat în procedură de insolvență la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Necesitatea adoptării proiectului de act normativ sub forma unei ordonanțe de urgență este justificată de împrejurările excepționale generate de existența unui număr extrem de mare de asigurați care dețin polițe de asigurare în special asigurări obligatorii de răspundere civilă auto RCA încheiate cu societatea de asigurare la care a fost deschisă procedura de faliment, iar luarea acestei măsuri în regim de urgență se impune pentru a se asigura o protecție reală a contractanților și beneficiarilor de asigurări, în considerarea faptului că există riscul ca, în actuala conjunctură, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto să scadă în mod semnificativ.
Nota de fundamentare arată că ”Încetarea de drept în perioada imediat următoare a unui număr foarte mare de contracte de asigurare, îndeosebi de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA ca urmare a deschiderii procedurii de faliment la o societate de asigurare cu cotă ridicată de piață pe segmentul RCA, corelată cu o serie de factori conjucturali, comportamentali și structurali, poate avea efecte negative concretizate în principal în scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, și, prin efectul de propagare, afectarea altor ramuri ale economiei naţionale.”
Evidențele autorității cu atribuții în domeniul asigurărilor arată că numărul contractelor de asigurări obligatorii RCA încheiate de societatea în faliment susceptibile de a fi afectate de încetarea de drept în prima parte a lunii septembrie a.c. este de circa 1,7 milioane de contracte, ceea ce reprezintă circa 17% din întregul parc auto la nivel național, pe de o parte, iar pe de altă parte se constată că până în prezent s-a înregistrat un număr extrem de redus de cereri privind denunţarea contractelor de asigurare încheiate cu asigurătorul aflat în procedură de faliment.
Riscul scăderii gradului de cuprindere în asigurarea RCA este amplificat, pe de o parte, de contextul economic actual caracterizat de inflație încă ridicată ce generează dificultăți financiare populației și operatorilor economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA, situație care este susceptibilă să favorizeze o tendință de amânare a deciziei de încheiere a unor noi contracte RCA cu alte societăți de asigurare care își desfășoară activitatea în România, iar pe de altă parte de faptul că pe piața RCA mai desfășoară activitate de asigurare doar 6 societăți autorizate în România și două sucursale înființate în baza dreptului de stabilire, care vor trebui să absoarbă într-un timp foarte scurt o cerere foarte mare de contracte RCA ca efect al încetării de drept a contractelor încheiate cu societatea în faliment, fapt care poate genera disfuncționalități la nivelul sectorului de asigurări.
În contextul descris, există un real pericol în ceea ce privește scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, situație care are potențialul de a genera consecințe negative, cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se: – imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.