Se știe ziua când Romaero ar putea intra în insolvență

Publicat: 12 ian. 2024, 11:53, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Se știe ziua când Romaero ar putea intra în insolvență

Compania Romaero a cerut oficial Tribunalului București intrarea în insolvență. Solicitarea a venit la o săptămână, după ce societatea a pierdut un litigiu cu un client căruia trebuie să-i plătească 17 milioane de dolari.

Compania Romaero, deținută de statul român, a depus pe 27 decembrie la Tribunalul București cererea de intrare în insolvență, însă nu a fost publicat și un termen la care va fi judecată această cerere. „În 11.01.2024, Tribunalul București a publicat pe site-ul ,,portal.just.ro”,  data la care va fi judecată cererea de deschidere a procedurii de insolvență, prevăzută de dispozițiile art. 38 alin. (1), coroborat cu art. 65 alin. (1) teza I, art. 66 si art. 67 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, în dosarul nr. 39261/3/2023, respectiv 26.01.2024, ora estimată 11.00. Cererea ROMAERO S.A., la care au fost conexate cererile debitorilor, CEC BANK SA.,  CIT Restructuring și Banca Comercială SA, va fi judecată de către Completul C.9 în Camera de Consiliu”, se arată în anunțul companiei.

17 milioane de dolari de achitat, în urma unui litigiu

Romaero a cerut să intre în insolvență la o săptămână după ce judecătorii Curții de Apel București i-au respins apelul într-un litigiu. Mai mult, societatea este obligată să achite aproape 17 milioane de dolari unui client.

În 2022, compania a avut o cifră de afaceri de 69.214.600 lei și o pierdere de 53.846.394 lei, în timp ce datoriile se ridicau la 716.439.271 lei, potrivit Ministerului Finanțelor.

Datoriile au tot crescut în ultima perioadă în condițiile în care firma a pierdut mai multe contracte importante pentru mentenanța avioanelor unor companii aeriene, cum ar fi  Ryanair. În același timp, o autorizare importantă a Romaero a fost revocată recent de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR).

Romaero și-a cerut insolvența

Compania Romaero este listată la Bursa de Valori București (BVB), unde a fost făcut anunțul în seara zilei de vineri, 22 decembrie 2023, de către directorul general al societății.

Consorțiul format din Trust Insolvency Filiala Cluj SPRL și Synergy Partners SPRL va fi administrator judiciar provizoriu în cadrul procedurii de insolvență.

Romaero va demara procedura de restructurare a societății în baza unui plan de reorganizare în cadrul căruia vor fi avute în vedere următoarele măsuri:

  • restructurarea operațională cu obiectiv prioritar eficientizarea activităților și achitarea datoriilor;
  • obținerea de resurse financiare pentru susținerea și finalizarea planului de reorganizare;
  • renegocierea contractelor cu furnizorii în vederea obținerii unor oferte mai bune pentru materialele și materiile prime necesare derulării programelor de producție;
  • creșterea competitivității pe piață pentru a asigura o dezvoltare și profitabilitate durabilă, dar și o atractivitate mai mare a societății;
  • analizarea contractelor în derulare și menținerea celor care sunt profitabile și denunțarea celor care nu sunt rentabile pentru societate;
  • protejarea patrimoniului societății și eficientizarea proceselor de utilizare a acestuia conform cerințelor pieței din industria aerospațială;
  • menținerea în societate a personalului direct productiv, fiind avuți în vedere în general specialiștii de înaltă valoare.

 Cine sunt acționarii Romaero

Compania este listată la Bursa de Valori București (BVB), cele mai multe acțiuni fiind deținute de trei entități: Statul Român prin Ministerul Economiei – 56,7153%, SIF Muntenia – 23,2411% și Fondul Proprietatea – 18,8798%.

La finele lunii iunie 2023, persoanele fizice dețineau doar 1,1638% din acțiuni, iar 0,1622% aparțineau unor persoane juridice. Nivelul maxim al acțiunilor a fost atins în aprilie 2021 – 43 de lei/acțiune, după care a tot scăzut. La acest moment, acțiunile sunt tranzacționate la prețul de 13 de lei/acțiune, în scădere cu peste 40%, față de perioada similară din 2022.

Romaero, un pericol pentru siguranța aviației civile și pentru bugetul țării

”Bairam printre avioane”, Start MoBu și festivalul Saga au readus în spațiul public numele Romaero, un brand ultracunoscut și respectat, doar că din punct de vedere economic, societatea deținută de Ministerul Economiei se află la pământ: pierderi anuale uriașe, ”pericol pentru siguranța aviației civile”, angajați care fug care încotro etc.

Singurul interes pentru această societate situată lângă aeroportul Băneasa îl reprezintă cel imobiliar. De altfel, ocazional au loc licitații pentru vânzarea de terenuri. La începutul acestei luni, de exemplu, s-au dat două loturi de aproximativ 3.500 metri pătrați. Banii încasați sunt necesari pentru a cârpi găurile pe care Romaero le generează din 2011 și până azi.

În primele 6 luni ale anului 2023, Romaero a raportat o pierdere de 42.580.334 lei. Cifra de afaceri a înregistrat o diminuare cu 40,78% față de 30.06.2022, în principal ca efect al reducerii activității lucrărilor de întreținere și reparații aeronave civile.

Principalii indicatori ai contului de profit şi pierdere sunt prezentaţi în tabelul de mai jos:

Nota * Societatea a înregistrat o creștere cu 23,74% față de pierderea planificată influențată în principal de următoarele cheltuieli cu:

  • accesoriile datorate ANAF: 11.280 mii lei;
  • accesoriile Direcției Impozite și Taxe Locale Sector 1: 3.639 mii lei;
  • penalizări comerciale datorate furnizorilor de utilități (Apa Nova, Enel Muntenia, Engie, Apele Romane): 3.281 mii lei.

Principalii factori care au influențat nefavorabil rezultatul perioadei sunt:

  • În cursul anului 2023, ROMAERO S.A. a continuat să aplice politica riguroasă și prudentă privind calculul și înregistrarea contabilă a unor creanțe generate din continuarea derulării unor operațiuni comerciale mai vechi, contrar voinței companiei – în principal găzduirea (forțată) a unui număr de opt aeronave dezafectate ce aparțin unor companii românești intrate în faliment – situație care obligă Romaero să constituie provizioane în cuantum de 100% pentru toate sumele de încasat de la debitorii în insolvență/faliment, cu un impact în semestru 1 al anului 2023 de peste 4,7 milioane lei.;
  • Cheltuielile cu amortizarea aferente unor investiții efectuate în anul 2020, respectiv 0,75 milioane lei, fără generarea imediată de venituri din produse și servicii militare strategice furnizate către instituțiile din cadrul FSNA, pentru înzestrarea forțelor din sistemul național de apărare prin relansarea industriei militare românești;
  • Migrația personalului direct productiv spre piața de muncă externă, în principal forța de muncă din zona de activitate privind lucrările de reparații și întreținere aeronave civile, a condus la diminuarea gradului de utilizare a activelor productive;
  • Activele excedentare, neproductive, care generează costuri însemnate (peste 1,6 milioane lei);
  • Lipsa capitalului de lucru a condus în data de 09.03.2023 la constatarea de către ANAF a pierderii facilităților fiscale obținute conform OG 6/2019, fapt ce a generat obligații fiscale accesorii în valoare totală de 11,3 milioane lei.

Romaero, interzis la reparat avioane

Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) a verificat periodic, conform reglementărilor legale, modul în care sunt respectate normele în ceea ce privește întreținerea aeronavelor, realizate de către toate organizațiile de întreținere autorizate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.

În cazul Romaero, AACR subliniază că organizația nu poate pune în pericol siguranța aviației civile, întrucât activitatea de întreținere a aeronavelor este suspendată.

Toate activitățile de întreținere au fost efectuate conform cerințelor producătorului aeronavelor, însă din cauza faptului că Romaero nu are personal suficient la departamentul de calitate (care să verifice modul în care a fost făcută întreținerea), AACR a luat măsura suspendării certificatului care permitea efectuarea unor astfel de lucrări.

Romaero beneficiază de restructurarea obligațiilor bugetare

Romaero beneficiază de restructurarea obligațiilor bugetare în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale în data de 14.03.2023, fiind emise de către ANAF – DGAMC deciziile de menținere a valabilității acestora.

Pentru redresarea societății, acționariatul, prin administratorii desemnați, a adoptat și implementat în continuare, măsuri de restructurare a activității, axate preponderent pe servicii adresate operatorilor și proprietarilor de aeronave civile, eficientizarea fluxurilor de producție și creșterea competitivității în aria serviciilor prestate pentru clienții civili, fără a deține disponibilități financiare pentru investiții în retehnologizarea, reabilitarea unităților de producție și de prestări servicii, eficientizarea energetică și relansarea activității societății.