Se vinde la fier vechi nava de pasageri Egreta din Delta Dunării
Pasionații de navigație de la Dunăre asistă din ce în ce mai des la dispariția unor nave legendare, care ajung să fie vândute ca fier vechi deși cu o simplă înlocuire a tablelor bordajului și a echipamentelor de la bord și-ar putea continua transporturile de pasageri pe Dunăre, care în România au fost desființate după 1990.
Plimbările cu vaporul pe Dunăre sau excursiile în Deltă cu navele de pasageri sau navele rapide, care în urmă cu 40 – 50 de ani erau pasiunile foarte multor români, au devenit amintiri, deși ar aduce suficient de mulți bani eventualilor operatori.
În urmă cu câțiva ani, era scoasă la vânzare, ca fier vechi, nava cu zbaturi „Cetatea”, construită în 1904 la Şantierul Naval din Turnu Severin şi care a fost nava hidrografică a Comisiei Europene a Dunării.
Proprietarul navei, Administrația Fluvială a Dunării de Jos din Galați a vândut-o unei firme de apartament la o sumă modică, de 7.903 euro, prețul a 64 de tone de fier vechi. Din fericire, „Cetatea” a fost salvată de la tăierea la fier vechi, fiind răscumpărată de Șantierul Naval „Shipyard ATG” din Giurgiu pentru a fi reparată și restaurată.
Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați scoate la vânzare, ca fier vechi, nava „Egreta”
Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați are în structura sa și un „Compartiment naval”, care are în dotare două nave, „Egreta” şi „Colegiu” (fosta navă „Lebăda”).
Universitatea a preluat cele două nave de la Navrom SA Galați la mijlocul anilor 90, pentru a le utiliza ca nave școală, pentru studenții de la Specializările de Inginerie Navală și Piscicultură. Fiecare dintre cele două nave au un echipaj compus din căpitan, şef mecanic, marinar și motorist.
Prin Hotărârea nr 141/24.10.2022, Consiliul de Administrație al Universității a aprobat „organizarea unei licitații pentru valorificarea navei <<Egreta>> ca bun nedezmembrat sau nedemolat, drept deșeu-fier vechi cu greutatea de 66.000 kg, la prețul de pornire a licitației de 0,65 lei/kg”.
„Egreta” i-a plimbat pe români pe canalele Deltei Dunării. Poate lua la bord 40 de pasageri
Nava „Egreta” a fost construita în anii ’60 la Șantierul Naval Giurgiu, pentru Navrom SA Galați, fiind folosită pentru transportul turiștilor în Delta Dunării.
Pe la jumătatea anilor ’80 a ajuns la Galați, fiind utilizată că nava de pasageri pe Dunăre. Din anii 90, când au fost suspendate cursele de pasageri, navele „Egreta” și „Lebăda” au fost transferate în proprietatea Universității „Dunărea de Jos”.
Nava „Egreta” are lungimea de 23,4 matri, lățimea de 4,40 metri și un pescaj maxim de 1,05 metri.
Deplasamentul navei este de 56 de tone.
Propulsia este asigurată de două motoare 3D6, de 150 CP.
Au fost perioade când lua la bord și 70 de pasageri, dar în prezent capacitatea navei este de 40 de pasageri.