Se cer campanii de informare antidrog la TV și radio
Parlamentarii cer modificarea Legii Audiovizualului, astfel încât să se poată difuza spoturi publicitare cu mesaje de informare despre consumul de droguri, dar și despre promovarea existenței centrelor de reabilitare.
Măsura apare într-un proiect de lege înregistrat pentru dezbatere la Camera Deputaților, Senatul fiind doar decizional.
Inițiatorii propunerii legislative doresc modificarea Legii Audiovizualului nr. 504/2002 prin introducerea unor campanii educative, difuzate la televizor sau la radio, care să prezinte riscurile consumului de droguri și importanța combaterii acestui fenomen.
Astfel, se propune modificarea articolului 17 a Legii 504/2002 prin introducerea cadrului legal, în baza căruia Consiliul Național al Audiovizualului să poată aplica astfel de campanii. Inițiatorii propunerii mai cer introducerea Capitolului III.7, care reglementează modalitatea de desfășurare a acestor campanii.
„Capitolul III.7. Comunicari audiovizuale cu caracter educativ privind consecintele daunatoare ale consumului de droguri si importanta combaterii fenomenului consumului de droguri:
Art. 43 (1) Comunicarile audiovizuale cu caracter educativ privind consecintele daunatoare ale consumului de droguri si importanta combaterii fenomenului consumului de droguri trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
a) sa informeze cetatenii cu privire la consecintele daunatoare ale consumului de droguri;
b) sa informeze cetatenii cu privire la existenta centrelor de dezintoxicare pentru consumatorii de droguri;
c) sa previna cetatenii cu privire la posibilitatea inserarii diverselor substante cu efecte psihedelice in paharele de bautura lasate nesupravegheate in localuri, cluburi sau alte spatii aglomerate;
d) sa fie adaptate la strategiile statului roman in privinta combaterii consumului si traficului de droguri;
(2) Continutul si elaborarea mesajelor educative se realizeaza de catre Consiliul National al Audiovizualului dupa consultarea cu organismele care sunt implicate in combaterea consumului si traficului de droguri;
(3) Consiliul National al Audiovizualului selecteaza si demareaza discutii cu radiodifuzorii in vederea pregatirii campaniei de informare publica. In selectarea radiodifuzorilor, Consiliul va urmarii posturile licentiate in Romania care au in structura de programe emisiuni informative, in ordinea audientei, pentru publicul tinta cuprins intre 10 si 50 de ani ca medie pe tot anul anterior desfasurarii campaniei de informare.
(3.1) Consiliul National al Audiovizualului, cu 30 de zile inaintea inceperii campaniei de informare, va trimite posturilor de radio si de televiziune selectate, materialele de informare in scopul adaptarii acestora la grila de programe.
(4) Pentru zonele in care populatia minoritara depaseste procentul de 10% din totalul populatiei, Televiziunea Romana, respectiv Radio Romania, vor difuza mesajele stabilite de Consiliu, conform alin. (2), in limbile respectivelor minoritati.
(5) In termen de 60 de zile de la finalizarea campaniei de informare, Consiliul National al Audiovizualului va publica un raport detaliat de monitorizare care va contine numarul zilnic al difuzarilor spoturilor de informare de catre televiziunile si posturile de radio selectate, intervalul orar, precum si impactul pe care intreaga campanie l-a avut, masurat prin rata audientei calculata pentru fiecare radio si televiziune in parte;
Art. 44 Cheltuielile ocazionate de difuzarea mesafelor prevdzute la art. 43 vor fi negociate de Consiliul National al Audiovizualului cu radiodifuzorii si vor fi acoperite din fondul de rezerva al Guvernului Romaniei in baza unui deviz si a facturilor emise”.
Pentru ca proiectul de lege să intre în vigoare, trebuie să treacă de Parlament, să fie promulgat de Președintele României, după care să fie publicat în Monitorul Oficial.