Secretele succesului la examenele naționale dezvăluite de o profesoară cu 33 de ani de experiență

Publicat: 25 iun. 2024, 10:19, de Andrei Ceausescu, în Educație , ? cititori
Secretele succesului la examenele naționale dezvăluite de o profesoară cu 33 de ani de experiență

Claudia Sava, o profesoară cu o experiență de 33 de ani în predarea Limbii și literaturii române la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași, evidențiază importanța gestionării adecvate a pregătirii înainte de examenele naționale. Ea subliniază că examenele constau în două componente esențiale: cea academică și cea emoțională.

Potrivit spuselor Claudiei Sava, componenta academică necesită un efort intelectual intens, concentrare și o analiză atentă a cerințelor. Ea afirmă că înțelegerea corectă a cerințelor și a textelor de referință reprezintă jumătate din succesul în cadrul examenului: „Componenta academică este aceea care necesită un efort intelectual, concentrare, lectura atentă a cerințelor, indiferent de nivel, că suntem la Evaluarea Națională sau la examenul de Bacalaureat, înțelegerea cerințelor, a textelor suport și concentrarea pe ceea ce se așteaptă.”

Claudia Sava subliniază și importanța componentei emoționale în desfășurarea examenelor. Elevii care reușesc să-și gestioneze emoțiile au tendința să performeze mai bine: „Copiii buni competitori reușesc să-și gestioneze emoțiile. Nu există examene fără emoție, dar reușesc să-și construiască. Aceste trăiri îi ajută să se concentreze pe ceea ce au de rezolvat.”

Profesoara menționează că unul dintre momentele critice pentru elevi este primirea subiectelor, iar abordarea acestora poate influența rezultatele. Ea îi sfătuiește pe elevi să înceapă cu subiectele la care se simt mai încrezători și să-și noteze pe ciornă subiectele considerate mai dificile, pentru a permite creierului să găsească soluții pe parcursul examenului: „Li se pare că sunt câteva subiecte pe care nu le știu. ‘E clar că n-am să mă descurc!’. În astfel de situații, este bine să identifice subiectele la care au senzația că se descurcă, să înceapă să lucreze acele elemente din test și vor observa că în background creierul identifică soluții și pentru celelalte cerințe.”

Claudia Sava atrage atenția că una dintre greșelile comune ale elevilor este tentativa de a recapitula întreaga materie în mod automat, chiar și cu puțin timp înainte de examen, sau de a petrece toată noaptea învățând. Ea recomandă activități relaxante înainte de examen, pentru a fi odihniți și pregătiți mental: „Este recomandat chiar cu o zi înainte de examen să avem activități relaxante, plimbări, un film vesel, o lectură plăcută. Asta e înainte de examen. De asemenea, să avem grijă să ne odihnim foarte bine în noaptea de dinainte.”