Șefa Metrorex, Mariana Miclăuș, explicații evazive privind penalizările aplicate Alstom

Publicat: 29 oct. 2024, 14:06, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Șefa Metrorex, Mariana Miclăuș, explicații evazive privind penalizările aplicate Alstom

Metrorex facturează lunar penalizări de aproximativ 30 de milioane de euro companiei Alstom, invocând întârzieri în livrarea celor 13 trenuri Metropolis destinate magistralei din Drumul Taberei. Rugată de PUTEREA să explice de ce a fost modificat caietul de sarcini la scurt timp după semnarea contractului cu societatea franceză, pe 2 decembrie 2020, o decizie care a afectat semnificativ derularea contractului, Mariana Miclăuș a fost evazivă.

„Metrorex a pus la dispoziția furnizorului Alstom toată documentația necesară, astfel încât proiectul să poată fi realizat de la începutul contractului. De asemenea, contractul a inclus o perioadă de proiectare, iar documentația a fost transmisă”, a fost răspunsul Marianei Miclăuș la întrebarea „de ce se solicită acele penalități în condițiile în care Metrorex a transmis un draft de documente online Alstom la trei săptămâni după semnarea contractului, care prevedea, printre altele, existența unei curbe de tip „S” de 50m/0m/50m la stația Romancierilor, din Drumul Taberei?” Această constatare a fost realizată de către furnizor pentru prima dată, din documentația as-build transmisă de Metrorex S.A. în format electronic, în cadrul ședinței din 23 decembrie 2020, dar fără ca Achizitorul să atragă atenția asupra existenței acesteia.

Solicitată să spună dacă pentru Metrorex este mai profitabil să prelungească livrarea trenurilor, în condițiile în care contractul este de 100 de milioane de euro, iar penalitățile solicitate sunt de aproape 30 de milioane de euro, Mariana Miclăuș a afirmat că interesul companiei este să primească toate cele 13 trenuri.

Mariana Miclăuș, director general Metrorex

Alstom Transport S.A., un lider global în soluții de transport feroviar, și Metrorex S.A., operatorul rețelei de metrou din București, au semnat un contract pentru furnizarea a 13 trenuri de metrou noi. Această înțelegere are ca scop modernizarea flotei existente și îmbunătățirea condițiilor de transport pentru locuitorii și vizitatorii capitalei române. Cu toate acestea, derularea acestui contract a fost marcată de o serie de obstacole și controverse, care au dus la întârzieri considerabile.

Contextul contractului și obiectivele

Contractul semnat între Alstom și Metrorex se extinde pe o perioadă maximă de 118 luni, începând de la data semnării, și include mai multe etape esențiale, de la proiectare și fabricare până la livrarea efectivă a trenurilor. Primele 30 de luni au fost dedicate etapelor preliminare, precum proiectarea, fabricarea și testarea trenurilor. Termenul de livrare pentru primele unități a fost stabilit la 18 luni de la semnarea contractului, cu o opțiune de extindere pentru livrarea a până la 17 trenuri suplimentare, în funcție de necesitățile Metrorex.

Modernizarea este esențială pentru a răspunde nevoilor în continuă creștere ale călătorilor din București, având în vedere că rețeaua de metrou a fost un element vital al sistemului de transport public din oraș. Trenurile noi trebuiau să ofere nu doar o capacitate mai mare, ci și un nivel ridicat de confort și siguranță, contribuind astfel la îmbunătățirea experienței călătorilor.

Confuzie și neclaritate în documentația contractuală

Caietul de sarcini al contractului conținea specificații precise referitoare la caracteristicile funcționale ale trenurilor, stipulând că acestea trebuiau să fie capabile să circule pe curbe de 100m în exploatare și de 50m pe liniile tehnice, iar în curbele de tip „S”, dacă acestea aveau caracteristicile 100m/0m/100m. Constatarea existenței unei curbe de tip „S” 50m/0m/50m a dus la confuzie și a creat dificultăți în procesul de proiectare, întrucât Alstom nu putea avansa fără o clarificare a acestei cerințe.

Conform punctului 3.2.7 din caietul de sarcini, specificațiile referitoare la coridorul de intercomunicație nu luau în considerare decât curbe de tip „S” de 100m/0m/100m, iar existența unei curbe de tip „S” 50m/0m/50m a condus la un impas în procesul de proiectare a trenurilor. Acest lucru a dus la stagnarea activităților, iar Alstom a fost pusă în situația de a aștepta confirmarea necesității adaptării trenurilor.

Impactul asupra proiectării și livrării: Întârzieri și obstacole

Pentru a demara proiectarea trenurilor, Alstom a avut nevoie de clarificări din partea Metrorex. Însă, între 23 decembrie 2020 și 21 ianuarie 2022, Alstom s-a confruntat cu dificultăți semnificative în obținerea acestor informații. Această întârziere în comunicarea clarificărilor a dus la un blocaj în proiectare, afectând capacitatea Alstom de a livra trenurile în termenul stabilit.

Pe 28 mai 2021, Alstom a solicitat o verificare a infrastructurii, care a fost acceptată de Metrorex. Testele efectuate între 30 mai și 16 iunie 2021 au confirmat necesitatea adaptării trenurilor pentru a putea rula pe curba „S” de 50m/0m/50m. Cu toate acestea, clarificările necesare din partea Metrorex nu au fost comunicate decât după o lungă perioadă de așteptare.

Tergiversări și refuzuri: Analiza comportamentului Metrorex

Analizând comportamentul Metrorex, s-a observat că reprezentanții companiei au tergiversat nejustificat comunicarea clarificărilor necesare. Abia pe 17 noiembrie 2021, Metrorex a furnizat datele solicitate, iar condițiile de rulare pe curba „S” de 50m/0m/50m au fost comunicate pe 24 noiembrie 2021, pentru ca abia pe 21 ianuarie 2022 Metrorex să comunice ferm că trenurile trebuie să aibă capacitatea de a rula pe acest tip de curbă. Aceste întârzieri nu doar că au afectat livrările programate, ci au generat și un sentiment de neîncredere din partea Alstom, complicând colaborarea pe viitor.

Mai mult, Metrorex a refuzat să încheie un act adițional pentru prelungirea termenelor de livrare, deși întârzierile erau cauzate de solicitări neprevăzute în caietul de sarcini. Acest refuz a avut un impact semnificativ asupra Alstom, care se afla într-o situație delicată, fiind constrânsă să găsească soluții care s-au dovedit a fi imposibil de identificat.

În paralel, conducerea Metrorex a lansat atacuri în media românească împotriva Alstom, acuzând compania de întârzieri nejustificate și amenințând cu penalizări de ordinul zecilor de milioane de euro, în condițiile în care valoarea contractului este de 100 de milioane de euro.

Începând din 2022, în media românească au început să apară tot mai multe știri care puneau vina exclusiv pe Alstom pentru întârzierile proiectului. Deși aceste întârzieri erau menționate inițial doar tangențial, pe măsură ce timpul trecea, ele au devenit un subiect principal, iar liderii Metrorex au profitat de această narațiune. În declarațiile sale, oficialul companiei a susținut că întârzierile nu au nicio justificare și a amenințat Alstom cu penalități de milioane de euro, care au ajuns la aproape un sfert din valoarea totală a contractului.

Livrări și testări

Până în prezent, au fost livrate patru trenuri dintr-un total de 13, acestea fiind deja integrate în operațiunile de la stația Berceni, unde se desfășoară teste statice și dinamice. Trenurile cinci și șase au fost preliminar recepționate și urmează să ajungă în România, iar Miclăuș a exprimat speranța că până la finalul anului vor fi livrate între șase și zece trenuri din contractul semnat.

„Primul tren este prognozat să finalizeze toate testele, inclusiv cele de anduranță de 10.000 km, în martie 2025, ceea ce ne-ar permite să-l punem în circulație în perioada martie-aprilie, în funcție de finalizarea testelor”, a declarat Miclăuș. Aceste teste sunt esențiale pentru asigurarea funcționării fără defecte majore.

Provocările procesului de testare

Deși Metrorex avansează, există provocări legate de desfășurarea testelor. Trenurile nu au fost încă scoase pe magistrala cinci, întrucât testele statice și dinamice la depoul Berceni nu s-au finalizat. În plus, Miclăuș a subliniat importanța unei planificări adecvate a testelor de anduranță, care trebuie să se alinieze cu programul de circulație și reviziile efectuate noaptea.

„Vom avea un plan de acțiune împreună cu furnizorul de trenuri, care va trebui să țină cont de programul nostru de operare. Testele de anduranță nu vor începe până când nu se finalizează penalitățile cerute”, a explicat ea.