Șefii șoferului strivit de autobuz sunt acuzați de ucidere din culpă
Apar informații noi despre tragedia din curtea societății de transport public în comun – Trans Bus.
Șoferul în vârstă de 56 de ani, care a murit în acestă dimineață, nu ar fi fost obligat să schimbe lichidul de antigel, ci doar să verifice cu 30 de minute înainte de a pleca în cursă că autobuzul este în regulă.
În mod normal mecanicii Trans Bus se ocupă de înreținerea autoturismelor, însă astăzi toți mecanicii ar fi primit liber pentru a nu fi plătiți dublu, dat fiind faptul că astăzi este 1 mai.
Totuși, dacă șoferul ar fi plecat la drum fără lichid de antigel, i s-ar fi făcut referat și risca excluderea de la locul de muncă sau penalizarea salariului.
Așadar, constrâns de situație, a verificat lichidul de antigel și a decis să completeze cantitatea necesară.
Surse din Trans Bus spun că sunt multe nereguli privind protecția muncii, fiind și mai multe procese pe rol.
Ce a constat ITM la Trans Bus?
În urma sesizările intentate de Sindicatul Șoferilor Trans Bus, Inspecția Teritorială a Muncii a constat o serie de ilegalități și nedreptăți comise față de angajații societății de transport, după cum urmează:
ITM Buzău – constatări – 05.07.2019:
- Unitatea nu acordă repaus de 48 de ore consecutive săptămânal fiecărui conducător auto;
- șoferii care au prestat cel puțin 3 ore de muncă în intervalul orar 22:00 – 06:00 în condițiile în care au beneficiat de program de lucru redus de o oră față de durata normală a zilei de muncă nu au fost plătiți cu spor pentru munca prestată în timpul nopții cu 25% din salariul de bază;
- orele suplimentare efectuate de către salariați se plătesc cu spor de 100% în condițiile în care nu s-au acordat la timp liber corespunzător în următoarele 60 de zile de la efectuarea acestora.
ITM Buzău – sănătate și securitate în muncă (SSM) – 20.12.2019:
,,S-a constat că nu se respectă în totalitate prevederile art.19 din Legea nr. 319/2006, coroborat cu articolele corespondente din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006, aprobate în H.G. nr. 1425/2006. CSM a fost organizat anterior intrării în vigoare a Legii nr. 319/2006 fără a fi ținută o evidență a organizării și funcționării sale până la data prezentă. Conform documentelor prezentate, de la ultima decizie de constituire a sa, nr. 81 din 09.08.2017, acesta a funcționat specific până la ședința din data de 12.11.2019, al cărui proces – verbal a fost înregistrat în sediul societății și la Inspectoratul de Muncă Buzău, dar al cărui conținut nu s-a făcut dovada aducerii la cunoștință lucrătorilor.
S-a dispus efectuarea de măsurători a concentrațiilor noxelor precizate, respectiv noxe chimice în atelierele de întreținere și pentru conducătorii auto nivelul expunerii la zgomot, vibrații și radiații electromagnetice cu aducerea la cunoștința lucrătorilor a valorilor rezultate din măsurători.”
stații GPS, platitoarele cu cardul și alte aparaturi au modulatoare și sunt radiații.
Angajaților le-a venit mult mai simplu sa se lege la tablou electric cu mai multe instalații privind stațiile GPS, plătitoarele cu cardul și alte aparaturi. Sindicaliștii au susținut că aceste aparate au modulatoare și produc radiații, ceea ce s-a și confirmat.
ITM Buzău – bonuri de vacanță – 06.02.2020: Angajatorul a motivat neacordarea către toți salariații a voucherelor de vacanță din lipsa bugetului. (…) Diferența de salariați urmând a primi aceste bilete de valoare în cursul februarie 2020.
ITM Buzău – neacordare de sporuri și zile libere – 06.02.2020:
- Aspectele semnalate de dvs. în ceea ce privește neplata de către angajator a sporului pentru munca în timpul repausului săptămânal în situația în care aceste zile coincid cu zile de sărbătoare legale definite conform 139(1) din Codul Muncii se confirmă. (…) Drept urmare, angajatorului i-a fost dispusă măsura plății și a acestui spor conform prevederilor art. 26 din contractul colectiv de muncă aplicabil, pe lângă plata orelor lucrate în zilele de sărbătoare legală ce sunt recalculate conform contractului colectiv de muncă.
- Din documentele verificate s-a constat că angajatorul nu și-a organizat programul de lucru astfel încât să se asigure efectuarea normei de muncă de 40 de ore pe săptămână în 5 zile, contrar prevederilor art.113(1) din Codul Muncii, drept pentru care angajatorului i-a fost dispusă măsură în acest sens.
- Angajatorul nu acordă repaus săptămânal de 48 de ore consecutive conducătorilor auto, contrar prevederilor art. 26(1,2) din contractul colectiv de muncă aplicabil coroborat cu art. 137(1,2).
Spre exemplu, când un angajat pica de o sărbătoarea legală, ei trebuiau sa plătească si sporul de sâmbătă și duminică, cât și sporul de sărbătoare, însă compania de transport nu acorda aceste sporuri. Mai mult de atât, pentru că angajații lucrează sâmbăta și duminica trebuia să se acorde un repaus de 48 de ore libere, chiar daca a acordat sporul, însă la Trans Bus nu se practica asta.
ITM Buzău – bonuri de vacanță – 26.05.2020:
,,Cele semnalate se confirmă, în sensul că angajatorul nu a acordat salariaților tichetele de vacanță aferente anului 2019 așa cum sunt prevăzute în Anexa nr.2 la contractul colectiv de muncă aplicabil la termenele stabilite prin procesul verbal de control întocmit de I.T.M. Buzău.”
La punctul C.7 din raportul de activitate se mai menționează că s-au cheltuit sume importante de bani pentru tichete de vacanță, chiar dacă ITM Buzău a constat că nu s-au acordat tichete de vacanță pentru toți angajații. 2019 – 522.960 LEI, 2020 – 411.300 LEI.
Trans Bus a pierdut și „acasă”, și în „deplasare”
Trans Bus Buzău a contestat procesul verbal al ITM Buzău, însă au pierdut atât pe fond la Tribunalul Buzău, cât și la apel la Curtea de Apel Ploiești.