Șeful Cancelariei premierului anunţă cum se vor face restructurările. Câte posturi dispar
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/oprea-azi.jpg)
Guvernul a aprobat, joi, în ședință, restructurarea a 1.184 de funcţii de personal contractual şi funcţionari publici, a anunțat la finalul ședinței șeful Cancelariei premierului, Radu Oprea. El a adăugat că vrea să fie un exemplu în acest sens, fiind printre primii care aplică o astfel de măsură. Astfel, vor dispărea 12 posturi de demnitari de la nivelul Secretariatului General al Guvernului.
”Prim-ministrul României, domnul Marcel Ciolacu, a anunţat că vom avea la nivelul Cancelariei Primului Ministru, al Secretariatului General al Guvernului şi al autorităţilor care sunt sub directa coordonare a domniei sale, măsuri de reorganizare, măsuri de raţionalizare a cheltuielilor publice şi de reducere a cheltuielilor cu personalul. Am avut un efort care a început cu primirea de rapoarte de la fiecare din aceste instituţii, de analiză asupra felului în care funcţionează aceste instituţii, de consultare şi discuţii împreună cu domnul secretar general adjunct, cu domnul Ţuţuianu, cu fiecare dintre conducătorii acestor instituţii şi după această primă evaluare am ajuns la un total de 1.814 funcţii de personal contractual şi funcţionari publici care pot fi reduce reduse. Asta înseamnă aproximativ 13,5% şi, de asemenea, funcţii de conducere care vor fi reduse 12. Înseamnă un total de 11,5%”, a declarat Radu Oprea.
Reducerile vor continua
El a mai anunțat că vor mai fi reduceri de funcţii de conducere, pentru că reducând numărul organigramei, cu certitudine în anumite compartimente nu vor mai fi servicii şi atunci vor dispărea funcţii de şef serviciu, având un număr mai mic de persoane.
”Și astfel de lucruri ne aşteptăm să le vedem în perioada imediat următoare. Am prezentat astăzi în şedinţa de guvern obiectivele pe care le urmărim, bineînţeles, eficientizarea instituţiilor, să fim mai supli, dar să răspundem în acelaşi timp nevoilor cetăţenilor şi mediului de afaceri de a putea să fim mai rapizi în gestionarea tuturor interacţiunilor pe care le avem cu mediul de afaceri şi cu cetăţenii”, a detaloat Oprea.
Care sunt pașii următori
Radu Oprea mai spune că sunt câţiva paşi care trebuiesc făcuţi în continuare şi care ţin de paşii deja întreprinşi care sunt referitor la consultarea instituţiilor şi autorităţilor publice.
Declarația sa vine în contextul în care sunt instituţii care au organigrama, spre exemplu, aprobată prin CSAT.
Radu Oprea spune că va fi nevoie de adoptarea unui nou act normativ, respectiv a unei Ordonanțe de urgență.
”Va fi un parcurs mai lung pentru ele şi atunci vom veni cu hotărâri de guvern pentru aprobarea organigramelor, hotărâri de organizare şi funcţionare a instituţiilor publice care rezultă în urma restructurării şi reorganizării. Poate fi un termen de 30 de zile, am propus noi, 60 de zile pentru toate instituţiile care au nevoie de avize CSAT care au o durată mai lungă. Va fi nevoie de adoptarea unui act normativ, ordonanţă de urgenţă a guvernului privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor şi reducerea cheltuielilor de personal în sistemul bugetar”, spune reprezentantul Guvernului.
Care sunt criteriile de restructurare
Radu Oprea mai spune că acest efort ”va trebui să continue la nivelul administraţiei publice centrale şi locale”. El adaugă că Guvernul a stabilit niște criterii generale, printre acestea fiind ”țintirea” locurilor vacante. Un alt doilea criteriu este, însă, ”eliberarea locurilor”, context în care Oprea spune că ar putea fi luate în considerare și persoanele care au fost sancționate.
”Avem aceste discuţii în continuare şi am încercat să facem şi nişte criterii, astfel încât, în primul rând, ţintim locurile vacante. În al doilea rând, ţintim eliberarea locurilor celora care sunt sub incidenţa deciziei Înalte Curţi de Casaţie şi Justiţie privitoare la imposibilitatea cumulului de pensie cu salariul şi cei care sunt funcţionari publici nu mai pot… şi care cumulau pensia cu salariu nu mai pot continua. (…)
Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie este clară, din punctul meu de vedere. Ştiu că vor fi precizări pentru că întotdeauna se cer astfel de precizări şi de la Agenţia Naţional a Funcţionarilor Publici vor veni puncte de vedere care vor clarifica felul în care lucrurile acestea trebuie să se întâmple. Unele dintre instituţii am constatat că deja au ţinut cont de această decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi au şi eliberat. N-am să vă dau exemple, dar sunt instituţii… au plecat 12-16 persoane care cumulau pensia cu salariul”, a explicat șeful Cancelariei premierului.
În perioada imediat următoare, o săptămână – două, instituțiile trebuie să vină cu propunerile de modificare a organigramelor şi de restructurare internă. De asemenea, Guvernul așteaptă rapoarte concrete ale ministerelor din subordine.
”Primul lucru de care ne-am ocupat, aşa cum a spus primul ministru, cele care sunt în coordonarea şi în autoritatea premierului, fie directă, fie prin Cancelaria Primului Ministru, fie prin Secretariatul General al Guvernului şi am venit cu acest raport astăzi şi cu această notă de informare în Guvern. Cred că aşa este corect ca exemplul să vină de la lider, să arate că într-adevăr începe cu instituţiile care sunt în directa coordonare sau au autoritate şi de acolo să mergem către ministere. Dar mesajul este foarte clar şi lucrurile acestea se vor întâmpla”, a precizat Radu Oprea.