Senatul României a votat pentru înăsprirea pedepselor pentru conducere fără permis. Nu va mai fi închisoare cu suspendare
Senatul României a votat recent, în unanimitate, modificarea Codului Penal în privința infracțiunii de conducere fără permis, propunând pedepse mai severe și fără posibilitatea de suspendare.
Inițiativa legislativă, înaintată de fostul ministru al Justiției Robert Cazanciuc și de senatorul Daniel Fenechiu, vizează reducerea accidentelor provocate de persoane care nu dețin permis de conducere și sancționarea mai drastică a celor care încalcă aceste reguli.
Pedeapsa va fi doar cu executare, pentru conducere fără permis
Modificările aprobate de Senat stabilesc că orice condamnare pentru conducerea fără permis trebuie executată, eliminând posibilitatea suspendării sub supraveghere. Noua legislație extinde și pedeapsa pentru încredințarea unui autovehicul unei persoane care nu posedă permis, pedeapsa pentru această faptă fiind, de asemenea, obligatorie cu executare.
Textul modificat al articolului din Codul Penal prevede ca persoanele surprinse la volan fără permis să primească o pedeapsă de închisoare cuprinsă între 3 și 7 ani, față de intervalul actual de 1-5 ani. În plus, pentru cazurile în care conducerea fără permis duce la producerea unui accident, limitele pedepsei vor crește considerabil, în funcție de gravitatea consecințelor.
Creșterea pedepsei în funcție de gravitatea accidentelor
Proiectul de lege introduce măsuri mai dure în cazul accidentelor care implică pagube materiale sau vătămări corporale. Dacă o persoană conduce fără permis și provoacă un astfel de accident, limitele de pedeapsă vor fi majorate cu o treime, ajungând la un interval de 4-9,3 ani.
În cazul în care accidentul se soldează cu victime decedate, pedepsele vor crește cu 50%, putând ajunge între 4,5 și 10,5 ani. Astfel, proiectul de lege propune o ierarhizare a pedepsei, acordând o atenție specială situațiilor grave ce afectează integritatea și viața altor persoane.
Potrivit proiectului de lege, articolul 335 din Codul Penal este completat cu noi alineate care reglementează atât infracțiunile de conducere fără permis, cât și încredințarea unui vehicul unei persoane fără permis. Astfel, persoana care oferă vehiculul unei persoane neautorizate va suporta aceeași pedeapsă ca și conducătorul auto, cu aceleași majorări ale limitei de pedeapsă dacă sunt implicați în accidente.
Textul noii reglementări pentru conducerea fără permis
- Conducerea fără permis: orice persoană care conduce fără permis pe drumurile publice va fi sancționată cu închisoare de la 3 la 7 ani.
- Încredințarea vehiculului: oricine încredințează un vehicul unei persoane care nu deține permis va suporta aceeași pedeapsă, de la 3 la 7 ani.
- Accidente cu pagube materiale sau vătămări corporale: în cazul accidentelor soldate cu pagube sau vătămări corporale, limitele pedepsei vor crește cu o treime.
- Accidente cu victime decedate: limitele pedepsei vor fi majorate cu 50%, intervalul devenind între 4,5 și 10,5 ani.
Obiectivul principal al inițiativei legislative
Această inițiativă urmărește să descurajeze actele de iresponsabilitate în trafic și să asigure o mai bună protecție a participanților la trafic. Propunerea legislativă vine în completarea „Legii Anastasia”, care a introdus pedepse mai aspre pentru șoferii sub influența alcoolului sau a drogurilor, contribuind deja la reducerea accidentelor cauzate de aceștia. Astfel, modificările recente din Codul Penal ar urma să elimine riscurile asociate cu șofatul neautorizat și să reducă numărul tragediilor rutiere.
Într-o declarație postată pe Facebook, senatorul PSD Robert Cazanciuc a subliniat importanța acestui proiect de lege: „Senatul a votat astăzi în unanimitate o inițiativă esențială pentru limitarea și prevenirea iresponsabilității pe șosele. Am propus modificarea Codului Penal pentru înăsprirea pedepselor celor care încalcă legea și pun viețile altora în pericol.” Cazanciuc a subliniat că măsurile adoptate au menirea de a descuraja utilizarea „mașinii ca pe o armă” și de a face drumurile din România mai sigure.
După votul din Senat, proiectul de lege urmează să fie dezbătut și aprobat de Camera Deputaților, camera decizională. Dacă va fi adoptat, noua legislație ar putea intra în vigoare rapid.