Șirul contestațiilor de pe Autostrada Moldovei nu se mai termină. Cine blochează lucrările
Contestația Danlin la o clarificare a fost respinsă pe fond la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, dar constructorul din Neamț a depus contestație pe 18 aprilie la Curtea de Apel București, primul termen stabilit fiind 12 mai.
otul 3, Pietroasele – Buzău, este singurul lot al Autostrăzii Moldovei fără contract de execuție semnat. Dacă și la Curtea de Apel București se respinge contestația, atunci contractul poate fi semnat cu Nurol.
Licitația pentru execuția Lotului 3 (14 km) a fost lansată în urmă cu aproape doi ani, în iunie 2021, dar contractul nu a fost semnat din cauza contestațiilor. Inițial, CNAIR îi desemnase câștigători pe bihorenii de la Selina (Drum Asfalt – Trameco), dar Nurol, Tekfen și Danlin au depus contestații, câștigate inclusiv la Curtea de Apel București.
Ofertele depuse la contractul pentru Lotul Pietroasele – Buzău (14 km) încă sunt în reevaluare după decizia Curții de Apel București din ianuarie 2023, a explicat pe 6 aprilie șeful CNAIR Cristian Pistol: „Pe lotul 3 din păcate avem o epopee, avem mai multe decizii de la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), de la Curtea de Apel București, în momentul de față am depășit o contestație a unei solicitări de clarificări a comisiei de evaluare… am ajuns într-o nebunie. E o contestație care a fost respinsă de CNSC, iar acum Comisia de Reevaluare evaluează ofertele ținând cont de toate deciziile date de CNSC și de Curtea de Apel anterioare. Nu pot să vă spun că e vorba despre un constructor turc sau unul român, dacă vom avea în continuare contestații nu pot spune când semnăm contractul. În momentul de față ne putem încadra în termenele prevăzute în PNRR (n.r august 2026)”, a afirmat Cristian Pistol.
Danlin, fără experiență în infrastructura mare
Danlin s-a remarcat la nivel național după ce l-a contestat și pe Umbrărescu pe Autostrada A7. Societatea este înregistrată în județul Neamț, dar nu are experiență în construirea tronsoanelor de infrastructură de mare viteză. În schimb, controlează piața din zona Moldovei cu lucrări de anvergură limitată (în general de reparații și întreținere), dar localnicii se plâng de mari întârzieri și execuții de slabă calitate. Danlin XXL a făcut parte dintr-un consorţiu de firme care a participat la consolidarea podului de peste Siret de la Luţca, județul Neamț, obiectiv care s-a surpat la puţin timp după terminarea lucrărilor, generând revoltă la nivel național. Societatea este deținută în acte de un om de afaceri nemțean pe nume Dan Amurăriţei.
Lotul 3 nu e singura „problemă” pe secțiunea Ploiești – Buzău. Pe primele două loturi, Asocierile Pizzarotti – Retter și Trace – Coni sunt în întârziere și este puțin probabil să respecte termenul contractual, de mai 2024. De la Buzău la Pașcani (10 loturi și 250 kilometri lungime) lucrează UMB cu termene cuprinse între 20 și 30 de luni și șanse mari de a finaliza unele tronsoane chiar înainte de termen, scrie opiniabuzau.ro