Sistemele de asistență la condus care devin obligatorii din 6 iulie
Conform Regulamentului UE de omologare de tip, vehiculele cu o dată de înmatriculare inițială începând 6 iulie 2024 trebuie să fie echipate, în mod obligatoriu, cu o nouă serie de sisteme de asistență la condus, care include Alcoolocks, lumini de frânare de urgență și multe altele. Scopul este de a crește siguranța în trafic.
„Siguranța pe primul loc!”. Acesta este principiul după care legiuitorii europeni din domeniul rutier s-au ghidat. De aceea, intră acum în vigoare un regulament al UE, prin care vehiculele care nu sunt dotate cu anumite sisteme de asistență la condus nu vor mai putea fi comercializate pentru circulația pe drumurile publice. O cutie neagră, care ar trebui să furnizeze date în caz de accidente, va fi, de asemenea, obligatorie.
Iată care sunt sistemele minimale care vor trebui să echipeze toate autovehiculele înmatriculate după 6 iulie:
Asistent de frânare de urgență: Sistemul trebuie să detecteze obstacolele și vehiculele în mișcare și, într-o etapă ulterioară, de asemenea, bicicliștii și pietonii.
Avertizare de părăsire a benzii de circulație: Dacă există riscul de a părăsi banda de mers, vehiculul avertizează mai întâi șoferul. Când părăsiți efectiv banda, sistemul intervine activ și direcționează vehiculul înapoi.
Asistent de viteză inteligent: Viteza prescrisă este înregistrată prin intermediul camerelor, datelor hărții sau semnalelor de infrastructură. Dacă limita este depășită, vehiculul avertizează sau adoptă automat limitele de viteză în controlul vitezei de croazieră sau în limitatorul de viteză. Trebuie să fie posibilă dezactivarea acestuia, dar sistemul este reactivat automat de fiecare dată când vehiculul este pornit.
Asistent pentru marșarier: Radarul, camera sau senzorii cu ultrasunete furnizează informații despre persoane și obiecte din spatele vehiculului, direct în cockpit.
Lumină de frânare de urgență: La frânarea bruscă, vehiculul indică frânarea (de urgență) cu lumini de frână inermitente sau lumini de avarie care clipesc rapid. Sistemul este declanșat de un senzor de decelerare sau de ABS.
Avertizare de somnolență: avertizează șoferul dacă îi scade atenția.
Înregistrarea datelor legate de eveniment: Parametrii legați de accident sunt colectați și stocați în mod anonim înainte, în timpul și după un impact, exclusiv în scopul cercetării accidentelor. Nu trebuie să se poată trage concluzii despre vehicul, proprietar sau șofer. Stocarea nu poate fi dezactivată.
„Alcoolocks”: o interfață pentru a facilita conectarea cu dispozitive de imobilizare sensibile la alcool, împiedicând punerea în funcțiune a vehiculului de către o persoană aflată sub influența alcoolului.
Într-o primă etapă, aceste reglementări intră în vigoare la sfârșitul săptămânii în Austria. Treptat, pe parcursul următoarelor luni, normele vor devein obligatorii și în celelalte țări din UE. Dar, așa cum am arătat la început, prevederea îi vizează pe producători, care vor fi obligați să doteze mașinile cu aceste sisteme, și nu pe proprietari, care vor putea circula cu vechile autoturisme lipsite de noii asistenți de conducere.