Sistemul de garanție-returnare devine funcțional din 30 noiembrie, deși are lacune
Sistemul de garanție-returnare (SGR) Pentru ambalaje primare nereutilizabile devine funcţional de la data de 30 noiembrie în România, chiar dacă mai are unele lacune. Autoritățile se așteaptă să fie astfel colectate și reciclate circa șapte miliarde de unități anual.
Acesta va fi al doilea cel mai mare astfel de sistem din Europa, după cel implementat deja în Germania.
SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost creat în ideea de a încuraja reciclarea și gestionarea eficientă a deșeurilor ambalajelor, deopotrivă de către populație și companii.
Implementarea lui presupune ca românii să plătească o garanție de 0,5 lei atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase în ambalaje cu volum între 0,1 – 3 litri) de la un comerciant.
După golirea ambalajului, consumatorii vor trebui să-l aducă într-unul din punctele de returnare organizate de comercianţi, unde vor primi valoarea garanţiei plătite iniţial sub forma unui voucher, cu care vor putea să cumpere diverse produse alimentare.
În prezent, în marile rețele de magazine se află aparate care colectează automat PET-uri, doze de aluminiu și sticle. După lansarea oficială a sistemului, acestea vor putea să fie reciclate, însă, doar în unitățile care au inscripționate pe ele logo-ul SGR.
România este deficitară la acest capitol, la acest moment, rata de reciclare fiind de doar 10-11%, spre deosebire de o medie europeană de 45%.
Producerea noilor ambalaje va începe pe data de 30 noiembrie, ceea ce va însemna un decalaj între data de introducere a sistemului și apariția primelor recipiente special inscripționate. Data de 31 decembrie 2024 este termenul-limită pentru retragerea din circuitul comercial a tuturor recipientelor nemarcate cu inscripția SGR.
„Sistemul va porni la 30 noiembrie 2023, dar nu toate funcționalitățile vor fi la maximum operative. Totuși, producătorii de bere sunt pregătiți. Suntem pregătiți să producem bere cu eticheta SGR. Trebuie avut în vedere că piaţa nu va fi inundată cu produse cu marcajul SGR la data de 30 noiembrie. Potrivit legii, producția de ambalaje cu sigla SGR începe la această dată. Există un decalaj de timp, probabil câteva săptămâni, până când produsele vor ajunge la rafturi. Până la 31 decembrie 2024, magazinele au timp pentru epuizarea stocurilor rămase, astfel încât să nu discutăm de o risipă alimentară, dar între timp noi facem o schimbare de etichetă. Ne uităm asupra unor îngrijorări care ţin de funcționarea sistemului, de nevoia de testare a platformei informatice care va dura ceva după data de pornire a sistemului”, spune Julia Leferman, Asociaţia Berarii României.
Aceasta recunoaște că există îngrijorări vizavi de capacitatea comercianților de a prelua ambalajele din piaţă după ce sunt puse în circuit. De asemenea, există oarecare temeri față de pachetul legislativ care susține sistemul de garanție și care mai are încă lipsuri.
“Discutăm de nevoia de a completa legislația primară și cea terțiară. Cu cât ne apropiem mai tare de data de pornire, cu atât devine mai critică situația”, a mai afirmat Leferman în cadrul unei conferințe de presă.
Cine este administratorul SGR
Producătorii, dar și comercianți trebuie să se înscrie pe platforma RetuRO. Potrivit legii, proprietarul ambalajelor de băuturi vizate de SGR este RetuRO, carea re rolul de a asigura ridicarea ambalajelor de la punctele de colectare, transportul acestora la centrele regionale, iar apoi la reciclare (care poate varia in funcție de clauzele contractuale). RetuRO va suporta și costurile asociate acestor operațiuni.
RetuRO, în calitate de administrator al Sistemului Garanție-Returnare, va plăti o taxă de gestionare către operatorii punctelor de retur (magazine) pentru fiecare ambalaj de băuturi colectat (care va avea logo si cod de bare SGR), iar taxa este stabilită în conformitate cu prevederile Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.
În acest proces, sunt implicați circa 80.000 de retaileri, de la care vor fi colectate materialele, după cum afirmă Gemma Webb, CEO RetuRO.