Sistemul RO e-Transport provoacă frustrări: Costuri mari, sancțiuni grele și incertitudini pentru operatorii economici DOCUMENT

Publicat: 25 oct. 2024, 17:06, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Sistemul RO e-Transport provoacă frustrări: Costuri mari, sancțiuni grele și incertitudini pentru operatorii economici DOCUMENT

Sistemul RO e-Transport, implementat de Guvernul României pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, se confruntă cu o serie de probleme semnificative. Deși are ca scop combaterea evaziunii fiscale și asigurarea unui mediu de afaceri corect și transparent, dificultățile de integrare tehnologică și lipsa unei strategii clare de aplicare a sancțiunilor ridică semne de întrebare atât pentru operatorii de transport, cât și pentru experții în fiscalitate.

Provocările sistemului

1. Povara administrativă crescută pentru operatorii economici

Modificările propuse necesită o adaptare semnificativă a sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor pentru a respecta cerințele declarării transporturilor rutiere internaționale de bunuri. Aceasta poate crește semnificativ costurile administrative pentru companiile vizate, în special pentru operatorii mai mici, care ar putea întâmpina dificultăți în alinierea la noile cerințe.

2. Sancțiuni disproporționate

Reprezentanții mediului de afaceri au semnalat că sancțiunile prevăzute sunt disproporționate în raport cu gravitatea faptelor. De exemplu, amenzile încep de la 10.000 de lei pentru persoane fizice și pot ajunge până la 100.000 de lei pentru persoane juridice, la care se adaugă și confiscarea a 15%, 50% sau chiar 100% din valoarea bunurilor nedeclarate în funcție de recidivă. Aceste sancțiuni sunt considerate excesive, în special pentru companii care pot comite greșeli minore în raportare.

3. Incertitudinea și complexitatea în aplicarea sancțiunilor

Incertitudinea cu privire la modul în care sancțiunile vor fi aplicate creează neliniște în mediul de afaceri. Suspendarea aplicării unor prevederi (precum cele referitoare la art. 13^1 lit. e) până la 31 decembrie 2024 indică faptul că sistemul încă nu este complet stabilizat, iar contribuabilii nu au certitudini asupra regimului sancționator pe termen lung.

4. Dependința de alte instituții și companii naționale

Proiectul de act normativ propune interconectarea sistemului RO e-Transport cu alte sisteme de monitorizare deținute de instituții sau companii naționale cu capital integral de stat. Acest lucru poate genera dependențe birocratice și întârzieri administrative, având în vedere că instituțiile publice sunt obligate să ofere gratuit datele necesare către ANAF. Întârzierile în acest proces pot afecta eficiența monitorizării transporturilor rutiere de bunuri.

5. Posibilitatea unor blocaje operaționale

Modificările legislative vin într-un context în care operatorii economici autorizați, care efectuează transporturi internaționale de bunuri și au o pondere semnificativă în economia națională, pot întâmpina dificultăți în adaptarea la noile cerințe. Aceasta poate crea blocaje în activitatea lor, afectând nu doar transporturile, ci și capacitatea acestora de a-și plăti obligațiile fiscale, ceea ce ar duce la acumularea de noi datorii către bugetul de stat.

6. Riscul de creștere a evaziunii fiscale prin lipsa de conformare

Deși sistemul RO e-Transport este conceput pentru a combate riscurile fiscale și evaziunea, implementarea defectuoasă sau insuficient explicată a noilor măsuri ar putea duce la o conformare slabă din partea contribuabililor. În absența unor resurse adecvate și a unui cadru clar de aplicare a legislației, contribuabilii ar putea evita declararea corectă a transporturilor, afectând astfel eficiența sistemului.

Schimbări preconizate

Ministerul Finanțelor a propus un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea OUG nr. 41/2022, care instituie Sistemul național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport. Printre noile prevederi se numără utilizarea informațiilor colectate de companiile naționale și societățile cu capital de stat de către organele de control ale ANAF.

Având în vedere numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și ANAF, inclusiv în cadrul întâlnirilor oficiale, privind caracterul disproporționat al sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor din Sistemul RO e-Transport, s-a subliniat necesitatea asigurării unui echilibru între interesele implicate. Obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA trebuie să fie proporțional cu sancțiunile aplicate, ținând cont de gravitatea faptei și de trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal.

Se propune instituirea unui sistem gradual de sancționare pentru contravențiile prevăzute în art. 13^1 alin. (1) lit. a) și b) din OUG nr. 41/2022, prin care confiscarea bunurilor să fie aplicată astfel:

  • -15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate pentru prima abatere,
  • -50% din contravaloarea bunurilor pentru a doua abatere,
  • -100% pentru a treia abatere.

În plus, se introduce un registru electronic la Centrul Național pentru Informații Financiare, la care vor avea acces organele de control menționate în art. 14 alin. (1), inclusiv ANAF, Autoritatea Vamală Română și Poliția Română. Procedura de acces la acest registru va fi stabilită prin ordin comun emis de președintele ANAF, președintele Autorității Vamale Române și ministrul afacerilor interne.

Consultările cu reprezentanții mediului de afaceri au evidențiat necesitatea unui interval de timp pentru implementarea și testarea sistemului intern al contribuabililor, astfel încât adaptarea la cerințele RO e-Transport să nu afecteze activitatea acestora. Prin urmare, se propune suspendarea aplicării sancțiunilor pentru faptele prevăzute la art. 13^1 alin. (1) lit. e) până la 31 decembrie 2024.

Impactul asupra mediului de afaceri

Sistemul RO e-Transport consolidează un mediu concurențial echitabil și reduce concurența neloială cauzată de operatorii care evită îndeplinirea obligațiilor fiscale. Proiectul de act normativ nu introduce proceduri administrative noi și nu generează costuri suplimentare pentru mediul de afaceri, inclusiv IMM-uri, nefiind necesar Testul IMM.

proiectOUGetransport_25102024