Șoc pe piața de energie: CCR desființează obligația contribuției la Fondul de Tranziție Energetică! Firmele au plătit degeaba din 2022
Curtea Constituțională a României (CCR) a declarat neconstituționale prevederile Ordonanței de Urgență nr. 27/2022 referitoare la contribuțiile impuse producătorilor de energie electrică, traderilor și furnizorilor în cadrul Fondului de Tranziție Energetică, constând în veniturile suplimentare ale acestora rezultate din tranzacții angro de vânzare la prețuri de peste 450 lei/MWh (prag redus între timp la 400 lei/MWh). Decizia, care vine în urma unei excepții de neconstituționalitate ridicate de un grup de actori din domeniul energetic, ar putea avea implicații semnificative pentru sectorul energetic și pentru modul în care tranziția energetică va fi finanțată în România.
Ce spune decizia Curții Constituționale
Curtea Constituțională a declarat că dispozițiile legale care impuneau plata unei contribuții la Fondul de Tranziție Energetică de către producătorii de energie și alți actori din piața de energie nu respectă principiul „așezării juste a sarcinilor fiscale” și libertatea economică consacrată de Constituție. În esență, Curtea a argumentat că aceste contribuții afectau concurența loială și descurajau investițiile în surse de energie regenerabilă, contrar obiectivelor naționale și europene de decarbonizare.
Pe scurt, Curtea a stabilit că obligația de a plăti contribuția pentru tranziția energetică a fost impusă într-un mod care nu respectă normele fundamentale ale legislației constituționale. Prin urmare, toate măsurile legale referitoare la aceste contribuții au fost declarate neconstituționale.
Impactul asupra sectorului energetic
Decizia Curții Constituționale ridică multe întrebări privind viitorul fondului și al tranziției energetice în România. În primul rând, se pune problema legalității sumelor deja colectate de la producătorii de energie electrică și alți participanți pe piață, care au fost obligați să plătească aceste contribuții pe baza unor dispoziții legale acum considerate neconforme cu Constituția. În aceste condiții, este posibil ca acești bani să fi fost plătiți „degeaba”, fără o bază legală solidă.
Date analizate de Profit.ro relevă că statul a încasat din contribuția la Fondul de Tranziție Energetică peste 13 miliarde lei în mod cumulat, în 2022 și 2023, bani pe care i-a folosit la compensarea furnizorilor de energie și gaze pentru costurile plafonării prețurilor finale la consumatori.
Ce urmează pentru tranziția energetică
Pe lângă aspectele financiare, decizia Curții adâncește o altă problemă importantă: cum va fi susținută tranziția energetică în România? Fondul de Tranziție Energetică a fost creat tocmai pentru a sprijini procesul de înlocuire a surselor de energie pe bază de cărbune cu surse regenerabile, aliniindu-se astfel la obiectivele Uniunii Europene de decarbonizare. Declarația de neconstituționalitate a legii ar putea pune în pericol viitorul acestui fond și al proiectelor de tranziție energetică, cu riscul de a întârzierea implementării acestora.
Autoritățile vor trebui acum să regândească întregul mecanism de finanțare a tranziției energetice, astfel încât să se asigure că nu doar că se respectă normele constituționale, dar și că obiectivele de decarbonizare și susținerea surselor de energie regenerabilă sunt în continuare prioritare.
Restituirea sumelor colectate
Unul dintre cele mai presante aspecte ale acestei decizii va fi legat de restituirea sumelor plătite deja. Producătorii de energie și alți actori din piață care au fost obligați să contribuie la Fondul de Tranziție Energetică ar putea solicita returnarea acestor sume, având în vedere că plățile au fost făcute pe baza unor reglementări neconstituționale. Restituirea acestor sume ar putea crea o presiune financiară suplimentară asupra bugetului de stat și ar complica și mai mult procesul de tranziție energetică.
De asemenea, sectorul energetic ar putea solicita clarificări suplimentare din partea autorităților, întrucât incertitudinea juridică ar putea descuraja investițiile în noi proiecte energetice, esențiale pentru atingerea țintelor de mediu ale României și ale Uniunii Europene.
Ce este Fondul de Tranziție Energetică
Fondul de Tranziție Energetică este un instrument financiar destinat să sprijine transformările structurale din sectorul energetic, în special tranziția către surse de energie mai curate și sustenabile. În contextul legislației românești, fondul este reglementat prin OUG nr. 27/2022 și este alimentat de contribuțiile impuse anumitor actori din piața de energie (producători, traderi, furnizori și agregatori).
Scopul fondului este să sprijine procesul de adaptare al sectorului energetic la standarde ecologice și de mediu mai stricte, în contextul obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon și de dezvoltare a surselor de energie regenerabilă. Aceste sume colectate din sectorul energetic sunt folosite pentru proiecte care sprijină tranziția la surse de energie mai curat, pentru a ajuta la modernizarea infrastructurii energetice, dar și pentru compensarea anumitor costuri asociate cu acest proces de tranziție.
Fondul de Tranziție Energetică poate fi, de asemenea, folosit pentru a susține anumite politici de subvenționare a energiei pentru consumatori sau pentru a finanța programe de stimulare a investițiilor în energie regenerabilă.
Reacția Ministerului Energiei
”Ministerul Energiei ia act de decizia Curții Constituționale din data de 7 noiembrie 2024, prin care aceasta a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 15 și ale Anexei nr. 6 din OUG nr. 27/2022 sunt neconstituționale. Decizia Curții a relevat faptul că obligația de a contribui la fondul de tranziție energetică impusă anumitor producători de energie electrică ar contraveni principiilor constituționale referitoare la așezarea justa a sarcinilor fiscale și la libertatea economică.
Ministerul Energiei subliniază importanța unei analize aprofundate a motivării deciziei pentru a înțelege pe deplin implicațiile acesteia asupra reglementărilor și a mecanismelor aplicabile în sectorul energetic.
Odată ce motivarea va fi disponibilă, Ministerul va evalua cu atenție toate aspectele juridice și tehnice ale deciziei, în vederea identificării celor mai potrivite măsuri pentru a pune viitorul text de lege în acord cu prevederile Constituției, dar și pentru a asigura stabilitatea pieței de energie și continuarea protejării consumatorilor finali.”