Șofer oprit de poliție prin sistemul SPIKE. Ce este acesta

Publicat: 03 ian. 2025, 23:14, de Evelin Ceciu, în Administratie , ? cititori
Șofer oprit de poliție prin sistemul SPIKE. Ce este acesta
Sistem SPIKE din dotarea Poliției Rutiere / Foto: ziare.com

Un şofer suspectat că ar fi furat un autoturism din parcarea unui supermarket din municipiul Tecuci, judeţul Galaţi, a fost oprit de poliţişti cu ajutorul sistemului SPIKE, a informat, vineri, Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR).

SPIKE este un sistem complet de blocare a trecerii autovehiculelor, cu benzi de cuie.

„La data de 3 ianuarie 2025, în jurul orei 10,30, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Galaţi a fost sesizat telefonic, prin apel 112, cu privire la faptul că un autoturism, lăsat cu motorul pornit, a fost furat din parcarea unui supermarket de pe strada 1 Decembrie 1918, din municipiul Tecuci, judeţul Galaţi. În acest context, au fost instituite filtre rutiere pentru identificarea autoturismului în cauză”, arată sursa citată.

Autoturismul în cauză a fost depistat de către poliţiştii Secţiei 3 Poliţie Lieşti – Post Poliţie Griviţa, în jurul orei 12,20, în timp ce se deplasa pe un drum din localitatea Griviţa.

„Întrucât conducătorul auto nu s-a conformat semnalelor poliţiştilor de a opri, aceştia au folosit sistemul SPIKE (sistem complet de blocare a trecerii autovehiculelor – benzi de cuie)”, precizează IGPR.

Şoferul aflat la volan, un bărbat de 31 de ani, din municipiul Tecuci, a fost imobilizat şi condus la sediul unităţii de poliţie, pentru continuarea cercetărilor, sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt.

Ce este sistemul SPIKE, aflat și în dotarea Poliției Române

  • Este o barieră portabilă cu țepi retractabili, concepută pentru a perfora anvelopele unui vehicul aflat în mișcare.
  • Este utilizată pentru a opri vehiculele într-un mod eficient, fără a pune în pericol participanții la trafic.

Cum funcționează?

Plasare pe carosabil:

– sistemul este desfășurat rapid pe șosea de către polițiști, blocând parțial sau complet o bandă de circulație.

– țepii din metal perforant sunt orientați astfel încât să străpungă anvelopele vehiculului care trece peste barieră.

Efect asupra vehiculului:

– țepii sunt suficient de lungi pentru a penetra anvelopele, provocând pierderea treptată a presiunii.

În cele mai multe cazuri, vehiculul va încetini treptat, reducând riscul unui accident grav.

        • țepii sunt proiectați să nu provoace o explozie bruscă a anvelopelor și să permită o dezumflare controlată;
        • sistemul este folosit doar în cazuri de urgență, cum ar fi urmăriri sau vehicule periculoase care refuză să oprească.

Când este folosit sistemul SPIKE?

  • În timpul urmăririlor de mare viteză.
  • Pentru oprirea vehiculelor care refuză să oprească la semnalul poliției.
  • În situații în care vehiculele suspecte prezintă un pericol iminent pentru siguranța publică.

Avantaje:

  • Rapiditate: Se poate desfășura și strânge în câteva secunde.
  • Siguranță: Minimizează riscul pentru participanții la trafic și pentru polițiști.
  • Eficiență: Este o metodă neletală și controlată de a opri vehiculele.

Sistemul SPIKE este folosit de Poliția Rutieră în special pe drumurile naționale, autostrăzi sau în zonele urbane, unde vehiculele urmărite pot pune în pericol pietonii sau alți participanți la trafic. Este o tehnologie standard în multe țări pentru gestionarea urmăririlor de mare viteză.