Sondaj: 92% dintre români consideră firesc ca o femeie să aibă o sursă de venit proprie
La nivel de sondaj de opinie, românii sunt adepții drepturilor egale între femei și bărbați. Mai exact, 86% dintre cetăţenii României consideră că femeile şi bărbaţii au drepturi egale.
Datele au fost relevate de barometrul de opinie realizat în vederea măsurarea percepţiei publice asupra Obiectivului de Dezvoltare Durabilă ODD5 – Egalitate de gen, propus în Strategia Naţională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030.
Aproape trei sferturi dintre respondenţi (73%) consideră că genul nu contează în relaţiile de muncă. Doar 7% dintre aceştia ar prefera colegi bărbaţi, în timp ce 10% ar prefera colegi femei. Distribuţia răspunsurilor în acest caz ne relevă faptul că egalitatea de gen este asumată, cel puţin ca principiu.
Rezultate interesante au reieşit şi din întrebări ce au vizat importanţa egalităţii de gen pentru economie, democraţie şi pe plan personal. Astfel, 89% dintre cetăţeni consideră că acest principiu este important pentru economie, 90% că este important pentru democraţie, în vreme ce 91% văd însemnătatea egalităţii de gen pentru ei personal.
Rezultatele barometrului au indicat de asemenea o atitudine consistentă împotriva ideii că o femeie trebuie să renunţe la carieră pentru creşterea copilului. 69% dintre cetăţeni sunt împotriva stereotipului că un bărbat trebuie să pună cariera mai presus decât a soţiei şi, în mod covârşitor, 92%, consideră că este firesc ca o femeie să aibă propria sursă de venit.
De asemenea, respondenţii au respins categoric toate formele de violenţă împotriva femeilor, fiind conştienţi că riscul ca o femeie să fie agresată este cea mai frecventă manifestare a inegalităţii dintre bărbaţi şi femei şi apreciază că, în ultimii zece ani, problema egalităţii de gen s-a ameliorat, având însă aşteptări mult mai mari pentru următorii zece ani.
Pe de altă parte, respondenţii adoptă poziţii mai degrabă conservatoare atunci când vine vorba despre rolurile de gen. 79% sunt de acord cu ideea că „femeile sunt mai predispuse decât bărbaţii să ia decizii pe baza emoţiilor”, faţă de 16% împotrivă; 76% dintre respondenţi sunt de acord cu ideea că „cel mai important rol pentru un bărbat este să câştige bani”, faţă de 22% împotrivă. Şi, mai ales, 83% dintre cei chestionaţi sunt de acord că cel mai important rol pentru o femeie este să aibă grijă de casă şi familie, faţă de numai 15% împotrivă.
Barometrul de opinie a fost realizat în cadrul proiectului SIPOCA 613 „România durabilă” – Dezvoltarea cadrului strategic şi instituţional pentru implementarea strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, implementat de către Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României.