Sondaj FB: Situația interesantă a IMM-urilor din România deținute de femei

Publicat: 21 iul. 2020, 14:46, de Eliza Popa, în ECONOMIE , ? cititori
Sondaj FB: Situația interesantă a IMM-urilor din România deținute de femei

Un sondaj realizat de Facebook, în parteneriat cu Banca Mondială și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) relevă ce s-a întâmplat în pandemie cu IMM-urile.

Astfel, pandemia a avut un impact major asupra performanței acestora, potrivit raportului. Majoritatea țărilor au intrat în carantină în luna martie a anului 2020, iar impactul economic al acestei decizii a fost major – o treime (33%) dintre IMM-urile care funcționau au raportat că și-au redus numărul de angajați ca urmare a pandemiei provocate de Covid-19, în timp ce 26% dintre IMM-uri au raportat faptul că și-au suspendat activitatea în perioada ianuarie – mai 2020, procentul fiind de peste 50% în unele țări.

Peste un sfert dintre IMM-urile participante la sondaj au raportat faptul că în primele 5 luni ale anului 2020 și-au suspendat activitatea. O treime dintre IMM-uri au ales să reducă numărul de angajați, pentru a face față provocărilor legate de pandemie. Sectoarele cele mai afectate au fost: HoReCa, Transport și Logistică, Producție și Servicii, potrivit startupcafe.ro. Suspendarea temporară a activității a pus o presiune suplimentară asupra companiilor conduse de femei, care au fost nevoite, mai mult decât oricând, să găsească un echilibru între responsabilitățile personale și cele profesionale.

Situația liderilor de afaceri femei

În România, IMM-urile au reușit să depășească provocările aduse de pandemie. Chiar dacă fac parte din industriile puternic afectate și nu primesc sprijin financiar adecvat. Tot în România, IMM-urile deținute de femei au raportat mai puține sistări ale activității. Aproape un sfert din IMM-urile chestionate au raportat faptul că activitatea a fost suspendată în perioada ianuarie – mai, anul curent. În Europa, IMM-urile deținute de femei erau cu 6 puncte procentuale mai probabil să fie închise decât IMM-urile deținute de bărbați (23% dintre IMM-urile deținute de femei au fost închise, comparativ cu 17%, cele deținute de bărbați). În România, însă, situația este diferită – o rată mai mare de suspendări a fost raportată în cazul companiilor deținute de bărbați, față de companiile deținute de femei. Acest lucru a fost remarcat și în Indonezia, Italia și Ungaria. Cu toate acestea, deși au reușit să își continue activitatea, companiile din România deținute de femei au raportat o scădere a vânzărilor cu o marjă de peste cinci puncte procentuale – aspect întâlnit și în Japonia, Canada și Statele Unite ale Americii.

Potrivit rezultatelor sondajului, în toate țările participante la sondaj s-a putut observa o probabilitate mai mare ca femeile aflate la conducerea companiilor să aibă grijă de copii sau de alte persoane în nevoie, fiind mult mai puțin probabil să se bazeze pe partenerul de viață. Așadar, în țări precum Australia, Belgia, Ungaria, Olanda, România și Rusia există o mare inegalitate. Liderii de afaceri femei sunt cu 30% până la 50% mai predispuși să aibă grijă de persoanele dependente, fiind cu 20% până la 30% mai puțin probabil să se bazeze pe partenerul de viață. Această diferență importantă scoate în evidență faptul că multe femei de afaceri resimt mult mai accentuat schimbările și provocările generate de pandemia de Covid-19.

Sondajul s-a desfășurat pe parcursul a șase luni

30% dintre IMM-urile chestionate în Europa au raportat faptul că au primit o formă de asistență financiară ca răspuns la pandemia Covid-19, până la momentul în care a fost realizat sondajul. În România, mai puțin de 15% dintre IMM-uri au raportat că au primit asistență financiară. Un procent similar a fost observat și în Turcia, Ungaria și Vietnam. În schimb, Austria, Belgia și Irlanda se situează cu mult peste media europeană, aproape 50% dintre IMM-urile chestionate din aceste țări raportând faptul că au beneficiat de sprijin financiar.

Sondajul s-a desfășurat pe parcursul a șase luni, în 50 de țări. Prima fază a cercetării a avut loc între 29 mai și 1 iunie și a implicat peste 30.000 de lideri de afaceri din întreaga lume, care sunt prezenți pe Facebook.