Primul tunel maritim din lume: Unde va fi construit și cum va transforma transportul naval

Publicat: 23 ian. 2025, 08:42, de Alexandru Bogdan Grigoriev, în TEHNOLOGIE , ? cititori
Primul tunel maritim din lume: Unde va fi construit și cum va transforma transportul naval
Foto: aasarchitecture.com

Planurile pentru primul tunel maritim din lume, destinat traversării unor coaste periculoase și evitării apelor mortale, au fost reluate cu succes, potrivit publicației The Sun. Proiectul impresionant, cunoscut sub numele de Stad Ship Tunnel, va intra în faza de construcție în 2025, după ce fusese suspendat temporar din cauza pandemiei de COVID-19.

O soluție pentru ape periculoase

Peninsula Stad, situată în Norvegia, este renumită pentru mareele violente și condițiile meteorologice imprevizibile, care determină deseori navele să rămână în port pentru perioade lungi. De-a lungul timpului, aceste ape agitate au cauzat pierderi semnificative pentru comerțul maritim și au dus la tragedii în rândul marinarilor. Marinarii care navighează în zonă au fost adesea nevoiți să transporte ambarcațiuni mici pe uscat, folosind trunchiuri de lemn – o metodă ineficientă pentru navele comerciale mari.

Pentru a aborda aceste provocări, autoritățile norvegiene au propus construirea unui tunel maritim, care va oferi o rută sigură pentru navele de marfă și pasageri.

Specificațiile tunelului

Stad Ship Tunnel va avea o lungime de 1,5 kilometri și va străbate peninsula Stad în punctul ei cel mai îngust. Accesul în tunel se va face din nord, din localitatea Selje, și din sud, prin Moldefjord. Pentru a preveni coliziunile, accesul va fi reglementat de semafoare, iar navele vor primi intervale de timp pentru trecere, similar cu sistemul de aterizare al avioanelor pe aeroporturi.

Navele vor naviga prin tunel cu o viteză maximă de 5 noduri (aproximativ 6 km/h), ceea ce va permite trecerea a până la cinci nave pe oră. Bărcile rapide, care pot atinge 8 noduri, vor traversa tunelul în aproximativ 10 minute.

Provocările construcției

Pentru a realiza acest proiect, constructorii vor trebui să excaveze aproximativ trei milioane de metri cubi de rocă. Procesul implică utilizarea explozibililor pentru a crea spațiul necesar, o sarcină tehnică complexă care va transforma acest proiect într-o adevărată realizare inginerească.

Beneficii și atracție turistică

Pe lângă utilitatea sa practicată, tunelul Stad va deveni o atracție turistică majoră. Cei care călătoresc pe ruta de coastă a Norvegiei vor avea ocazia să experimenteze trecerea prin primul tunel maritim din lume. Oficialitățile estimează că proiectul va fi finalizat între 2029 și 2030, dacă lucrările decurg conform planului.

Alte proiecte similare

Între timp, în China, se construiește cel mai lung tunel rutier din lume, parte a unui proiect de trei miliarde de lire. Tunelul Tianshan Shengli va traversa lanțul muntos Tianshan, reducând timpul de călătorie în zonă la doar 20 de minute. Construcția, începută în 2016, este preconizată să fie finalizată în 2031. Această infrastructură va conecta orașele Urumqi și Korla și va impulsiona dezvoltarea economică în regiune.

Stad Ship Tunnel reprezintă o etapă importantă în dezvoltarea infrastructurii maritime globale. Oferind siguranță și eficiență pentru transportul naval într-o zonă periculoasă, acest proiect va deveni un exemplu remarcabil de inovație inginerească.