Start la programul Noua Casă 2024. Tot ce trebuie să știe românii care vor să cumpere o locuință
Vești bune pentru români. Programul ”Noua Casă 2024” a devenit operațional, după ce plafonul de garantare aprobat de Ministerul de Finanțe, în valoare de 1 miliard de lei, a fost acordat băncilor înscrise în program.
Anul acesta, programul ”Noua Casă” vine cu câteva noutăți față de edițiile anterioare. În primul rând, au fost reduse comisioanele de administrare cu 50% (de la 0,30% pe an la 0,15% pe an, calculat la soldul garanției). O altă modificare constă în reducerea cu 30% a cheltuielilor notariale pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare și a oricăror acte care se încheie, excepție făcând cele prevăzute în mod expres în legislație.
Românii care doresc să achiziționeze o locuință, vor putea apela la una dintre cele 16 bănci partenere ale programului: Alpha Bank, BRD-GSG, BCR, Banca Transilvania, CEC Bank, ING Bank, Raiffeisen Bank, Libra Intrnet Bank, OTP Bank, EXIM Banca Românească, Unicredit Bank, Garanti Bank, First Bank, Vista Bank, Intesa Sanpaolo Bank și Techventures Bank – pentru întocmirea dosarului de credit și înaintarea acestuia către Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (FNGCIMM), în vederea obținerii garanției de stat.
Citește și: Programul „Noua Casă” continuă și în 2024 cu un plafon de garanții de 1 miliard de lei
Ce credite se pot lua
Creditele pentru achiziționarea unei locuințe prin Noua Casă 2024 se acordă în lei și există două praguri privind valoarea maximă a împrumutului:
- 66.500 euro – pentru locuințe al căror preț este de maximum 70.000 de euro. Avansul solicitat este de 5%
- 119.000 euro – pentru locuințe al căror preț este de maximum 140.000 de euro. Avansul solicitat în acest caz este de 15%
Dobânda este variabilă, calculată în funcție de IRCC la care se adaugă o marjă fixă de cca 2%.
Cine poate aplica la Noua Casă 2024
Persoanele care doresc achiziționarea unei case prin acest program pot aplica, dacă se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:
- nu dețin singuri sau împreună cu soțul/ soția nicio locuință, indiferent de modul în care a fost dobândită;
- dețin cel mult o locuință cu o suprafață utilă mai mică de 50 mp, dar care să nu fi fost achiziționată prin programul noua Casă.
În acest sens va trebui să dea o declarație pe propria răspundere. Accesând Programul, veți avea calitatea de împrumutat în raport cu finanțatorul şi va trebui să dispuneți de avansul minim obligatoriu pentru locuința pe care o doriți şi de o sumă ce va fi blocată într-un depozit colateral, constituit ca garanție pentru acordarea creditului, blocat până la rambursarea integrală a creditului şi nepurtător de dobândă. Suma va reprezenta echivalentul a 3 rate de dobândă.
Un alt lucru important de evidențiat este faptul că programul nu are limită de vârstă, iar cei care aplică o pot face fie singuri, fie împreună cu partenerul de viață, dacă amândoi îndeplinesc condițiile de eligibilitate.
În cazul în care unul dintre soți și-a achiziționat în trecut o locuință prin intermediul programului, cu consultanță din partea băncii, există posibilitatea de a accesa creditul Noua Casă doar soțul care ndeplineşte condiția legată de accesarea unei singure locuințe în cadrul Programului şi care va avea calitatea de împrumutat, celălalt având doar calitatea de garant/ coplatitor.
Garantul (soțul/ soția) beneficiarului va fi parte semnatară a contractului de garantare. Acesta va avea calitatea de co/proprietar al locuinței achiziționate prin program și îşi asumă toate obligațiile şi beneficiază de aceleaşi drepturi ca şi beneficiarul, potrivit Adevărul.
Acte necesare
După aprobarea finanțării, banca va transmite către FNGCIMM solicitarea de garantare împreună cu următoarele documente:
- Solicitare de garantare/ Solicitare de emitere a promisiunii unilaterale de creditare și Promisiunea de garantare dacă este cazul;
- Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum și al soțului/soției, dacă este/sunt casatorit/casatoriți, din copie certificată;
- Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului;
- Antecontractul de vanzare-cumparare autentificat sau sub semnatură privată cu dată certa;
- Extras de carte funciară privind locuința ce urmează să fie achiziționată din finanțare, eliberat cu cel mult 15 zile înainte de data solicitării de garantare;
- Certificatul de eficiență energetică pentru una dintre clasele A, B sau C;
- În cazul acordării unei promisiuni de garantare se atașează și promisiunea unilaterală de creditare emisă de către Bancă;
- În cazul achiziționării unui imobil care a mai facut obiectul unei finanțări garantate din cadrul Programului, pentru care interdicția de instrăinare a expirat, acordul emis de MFP pentru înstrăinarea locuinței achiziționate din cadrul Programului și pentru ridicarea temporară a interdicției de grevare cu sarcini a locuinței achiziționate de către vânzător.