Start pentru autostrada care va ajunge la granița cu Serbia! Cât costă și când va fi gata

Publicat: 28 aug. 2024, 10:55, de Autor: Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Start pentru autostrada care va ajunge la granița cu Serbia! Cât costă și când va fi gata

Guvernul va adopta azi o hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiții ,,Autostrada Timișoara – Moravița”, județul Timiș.

Autostrada Timișoara-Moravița (granița cu Serbia) va costa aproape 14,6 milioane de lei, conform anexei unei hotărâri de Guvern ce va fi adoptată azi de Cabinetul Ciolacu. Lungimea șoselei rapide este de 72,9 kilometri iar durata de execuție va fi de 48 de luni.

Finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile Programul Transport (P.T.) 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., răspunde de modul de utilizare a sumelor prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Traseul autostrăzii este amplasat pe teritoriul administrativ al județului Timiș. Terenurile afectate de traseul autostrăzii sunt situate în extravilanul și intravilanul localităților tranzitate, atât pe domeniul public cât și privat, respectiv Unitățile administrativ-teritoriale: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița. Autostrada Timișoara – Moravița va contribui la dezvoltarea conexiunilor rutiere existente în zona Municipiilor Timișoara și Moravița, contribuind, de asemenea, la conectivitatea la rețeaua europeană de transport TEN-T.

Regimul juridic al terenului pe care se realizează obiectivul de investiții

Suprafața totală estimată a terenului ocupată de lucrări este de aproximativ 1240 ha. Unitățile administrativ-teritoriale tranzitate sunt: Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta, Moravița.

Traseul în plan

Traseul a fost adoptat după efectuarea a doua etape de analiza multicriteriala a variantelor de traseu. Lungimea totala a traseului este de 72,930 km, fiind structurat in 3 tronsoane:

– tronsonul 1 intre km 0+000 – km 35+670;

– tronsonul 2 intre km 35+670 – km 69+160;

– tronsonul 1 intre km 69+160 – km 72+930.

Tronson 1

Punctul de început considerat este actualul nod de pe A1 de la Remetea Mare, nod care asigura legătura dintre A1 si DN 6, după care se îndreaptă spre sud cu subtraversarea DN6 și supra traversarea căii ferate CF900 București – Timișoara, printre localitățile Remetea Mare și estul localității Bucovăț (între localitățile Bucovăț și Bazoșu Nou).

Autostrada ocolește localitățile Albina și Urseni la limita PUZ-urilor aprobate, în paralel cu Lunca Timișului și cu afectarea ROSCI 0109 Lunca Timișului pe o lungime de circa 2.3 km în partea vestică a localității Urseni. În zona de la sud de Giroc, la intersecția dintre strada Trandafirilor i varianta de ocolire Timișoara Sud este amplasat un nod rutier. Din acest nod rutier se va realiza o legătură de circa 2 km pentru conectarea variantei de ocolire la autostrada Timișoara – Moravița.

Autostrada traversează râul Timiș si ROSPA0128 Lunca Timișului după care are direcție sud printre localitățile Jebel si Iosif, traversează CF920 Jebel – Liebling și DJ693B. La intersecția autostrăzii cu DJ 693B se va amenaja descărcarea provizorie a tronsonului 1 printr-o bretea bidirecționala racordata la DJ 693B printr-un sens giratoriu.

Tronson 2

La circa 600m sud față de DJ 693B are punctul de început tronsonul 2. Racordarea provizorie la drumul județean se va realiza printr-o bretea bidirecțională racordată la DJ 693B printr-un sens giratoriu. În continuare traseul autostrăzii traversează râul Voiteg/Vana Mare și Valea Tofani.

Traseul continuă pe direcția sud traversând zone deluroase cu terenuri agricole brăzdate de cursuri de apa, se intersectează cu DJ592B la vest de localitatea Folea apoi cu CF922 Reșița – Timișoara și DN58B. Trece pe la est de stația de epurare a localității Voiteg și societatea Agro Nevada, ajunge la estul localității Opatița, după care coboară spre sud prin estul localității Denta la aproximativ 130 m de zona construita continuă spre sud prin vestul loc Breștea la 200 m de zona construită/ intravilan.

În continuare traseul merge spre sud traversează râul Abrudeanca și continuă tot spre sud aproape paralel cu DN59 si CF922 ocolind pe la est localitatea Breștea în dreptul căreia intersectează DJ 588A, apoi se îndreaptă spre localitatea Stamora Germana.

În continuare traseul merge spre sud printre localitățile Dejan la nord est, iar la nordul localității Moravița este punctul de final al tronsonului 2. Data fiind configurația nodului rutier Moravița (bretele de ambele părți ale autostrăzii cu sensuri giratorii pe DN 57) descărcarea se va realiza prin intermediul bretelelor nodului rutier de pe partea dreapta a autostrăzii.

Pentru situația în care execuția tronsonului 3 va fi întârziata este prevăzut un drum temporar în lungime de circa 2 km care va asigura legătura dintre nodul rutier Moravița si DN 59 în scopul utilizării actualului punct de trecere a frontierei.

Tronson 3

Punctul de început considerat este zona viitorului nod rutier amplasat în zona drumului național 57, în partea de nord-est a localității Moravița, bretele nodului rutier Moravița de pe partea stânga a autostrăzii fiind incluse în acest tronson. Autostrada traversează DN 57 cu pasaj pe autostradă, se îndreaptă spre sud și traversează râurile Moravița și Boruga după care se va amplasa punctul de trecere a frontierei.

Traseul în plan al autostrăzii prezintă elemente geometrice corespunzătoare vitezei de proiectare de 140 km/h – conform cu prevederile Normativului PD162-2002 privind proiectarea autostrăzilor extraurbane, cu excepția primei curbe adiacente nodului rutier de la intersecția cu A1 care este proiectată pentru viteza de 100 km/h și ultimelor 2 curbe din zona punctului de trecere a frontierei proiectate pentru viteze de 100, respectiv 80km/h.

NF-101