Statele din jurul României mizează pe mașini electrice naționale. Iată câteva exemple
Croația, Turcia și, mai nou, Polonia, sunt statele care produc sau sunt pe cale de a lansa de piață mașini electrice concepute și produse local.
Succesul croaților de la Rimac Automobili a demonstrat că estul Europei poate deveni un actor cunoscut în lumea mașinilor electrice. Demarat în 2009 la Sveta Nedelja, proiectul lui Mate Rimac a uimit marile companii din industria auto odată cu dezvăluirea Concept One. Ulterior, prezentarea C_Two, a dat deoparte orice idee că proiectul croat e doar o nebunie de scurtă durată. Ba mai mult chiar, performațele uluitoare ale hipermașinilor asamblate la Sveta Nedelja au atras o mulțime de investitori dornici de a lua parte la succesul lui Mate Rimac. Printre marile nume ale actualilor parteneri ai Rimac se numără acum Aston Martin, Hyundai Motor Company, Kia Motors, Koenigsegg, și Porsche.
A urmat visul la fel de nebunesc al lui Recep Tayyip Erdoğan, președintele Turciei, care, în 2015, promitea întregii lumi că țara sa va avea propria marcă de automobile care va avea în portofoliu și o mașină electrică. La vremea respectivă proiectele prezentate presei semănau izbitor cu modele Cadillac și erau rezultatul cercetătorilor de la TÜBİTAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey). Mulți au considerat intenția turcilor doar o glumă, mai ales că Fikri Işık, ministrul turc al Științei și Tehnologiei, vorbea despre trecerea de la motoarele cu ardere internă la cele electrice menționând că „Turcia nu trebuie să piardă acest trend”.
Ei bine, acum, marca TOGG pare să fi avansat enorm, iar primul automobil 100% turcesc și 100% electric ar trebui, conform oficialilor de la Ankara, să intre în producție în 2022. Este vorba despre un SUV de clasă C care va putea fi comandat în două variante – una cu un singur motor si o autonomie de 300 km și cea de-a doua cu două motoare electrice care va putea parcurge cu o singură alimentare circa 500 km. Și asta nu e tot. Oficialii TOGG vorbesc deja despre un al doilea model un sedan, și chiar despre intenția de a lansa cinci vehicule până în 2030. Pentru mulți poate părea doar o poveste utopică, însă dovada că proiectul este cât se poate de serios este dată, pe deoparte, de numele mari care îl finanțează, alături de stat – Anadolu Group, BMC, Kök Group, Turkcell și Zorlu Holding -, precum și de faptul că presa turcă a fost deja invitată să vadă primele prototipuri.
Mașină electrică poloneză în doar câțiva ani
Nu e un secret pentru nimeni că Polonia reprezintă deja un puternic pol al industriei auto europene. Mari uzine constructoare de vehicule aparținând unor grupuri precum Volkswagen, General Motors, Fiat sau Toyota, alături de o pleiadă de producători de componente printre care Bridgestone, Michelin, Valeo, Brembo, Lear, Faurecia, Saint Gobain sau Delphi, fac din marele stat un actor important în domeniu.
Ei bine, polonezii nu vor să se mulțumească doar cu atât. Vor o mașină națională electrică. Una cu care să se mândrească nu mai târziu de 2023. Adică peste doar trei ani.
Cu doar câteva zile în urmă, ElectroMobility Poland (EMP) a prezentat primele studii de design ale vehiculelor care vor face parte din portofoliul noii mărci Izera. Numele acesteia este împrumutat de la Munții Izera (Jizera) care se întind din Polonia până în Cehia. Mai important însă decât numele mărcii este proiectul în sine care, în acest moment, prevede lansarea a două vehicule, un SUV și un hatchback, ambele cu propulsie electrică și o autonomie mai mare de 400 km.
Cum un astfel de proiect nu poate fi implementat într-un timp atât de scurt, deși investiția totală a polonezilor este estimată la peste un miliard de euro, EMP a încheiat un parteneriat cu EDAG Engineering, o companie tehnologică fondată în Germania dar deținută de acționari elvețieni. Cunoscătorii știu deja că EDAG a prezentat încă din 2019, la expoziția auto de la Frankfurt, o performantă platformă scalabilă a unui potențial vehicul electric.
„Electromobilitatea nu mai este un vis vag, ci o adevărată realitate tehnologică și de afaceri pe care trebuie să începem să o îmbrățișăm într-o manieră eficientă. Sectorul auto este a doua mare industrie a Poloniei, cu peste 200.000 de locuri de muncă în producție și alte 270.000 de locuri de muncă asociate. Asta înseamnă că sectorul auto reprezintă circa 7% din întregul PIB polonez. Cu toate acestea, suntem cel mai mare stat european care nu are o marcă proprie de automobil. Cu marca Izera aspirăm să aducem schimbări care să aducă inovații în întreaga industrie, astfel încât să ne putem pregăti pentru provocările unei piețe în evoluție. Este o oportunitate de a crea cu specialiști polonezi soluții proprii care să poată concura cu actorii de pe piața globală”, a declarat odată cu prezntarea studiilor de design ale viitoarelor modele Izera directorul biroului de proiectare al ElectroMobility Polonia, Małgorzata Królak.