Statul păcălit! Exemple uluitoare de pierderi bugetare din privatizări

Publicat: 06 oct. 2024, 10:56, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Statul păcălit! Exemple uluitoare de pierderi bugetare din privatizări

Curtea de Conturi a efectuat un audit de conformitate privind îndeplinirea de către părți a clauzelor contractuale cuprinse în contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni monitorizate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului.

Documentele au scos la iveală faptul că o serie de contracte de vânzare-cumpărare de acțiuni au fost gestionate defectuos, rezultând în pierderi semnificative pentru stat. De la neplata taxelor de către cumpărători, la întârzieri în achitarea datoriilor, aceste descoperiri ridică întrebări serioase cu privire la transparența și eficiența gestionării activelor statului.

Ca urmare a auditului efectuat la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, asupra procesului de monitorizare a modului de îndeplinire de către părți a clauzelor cuprinse în contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni, Curtea de Conturi a emis concluzie cu rezerve.

Aspectele de neconformitate identificate au fost, în principal, următoarele:

  • În cadrul contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni privind privatizarea SC ROMCIM SA București, încheiat între Fondul Proprietății de Stat, în calitate de vânzător, și Lafarge România, în calitate de cumpărător, acesta din urmă avea obligația, conform prevederilor legale, de a vira o taxă în cuantum de 0,2% din prețul de cumpărare. AAAS nu a prezentat documente din care să rezulte dovada virării de către cumpărător a sumei de 402.137,43 USD, reprezentând cota de 0,2% din prețul de cumpărare, pentru Fondul special de dezvoltare aflat la dispoziția Guvernului.
  • Conform contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni ale SC București TURISM SA încheiat între Fondul Proprietății de Stat, în calitate de vânzător, și SC Noni Voiaj Import Export SRL, în calitate de cumpărător, acesta din urmă avea obligația de a asigura plata datoriilor societății privatizate către FPS, în termen de un an de la data semnării contractului. S-a constatat că această clauză nu a fost respectată întocmai și la timp, datoriile (dividende și penalități) au fost achitate de societate eșalonat, într-un interval de aproximativ doi ani de la data semnării contractului. Astfel, penalitățile cuvenite vânzătorului pentru plata cu întârziere a dividendelor aferente anilor 1996 și 1997 nu au fost calculate până la data plății efective, fiind încasate în cuantum de doar 419 mii lei și nu în sumă de 739 mii lei, valoarea datorată până la momentul plății.
  • AAAS nu a efectuat toate demersurile legale în vederea obținerii întregului pachet de acțiuni cuvenit statului ca urmare a majorării capitalului social a SC Jiul SA cu valoarea terenului pentru care s-a obținut Certificatul de atestare a dreptului de proprietate, ulterior privatizării acestei societăți. În momentul în care APAPS Dolj a solicitat majorarea capitalului social cu diferența dintre valoarea aferentă terenului înscris în certificatul de atestare a dreptului de proprietate și valoarea acestuia rezultată din evaluarea efectuată, instanța a respins acțiunea formulată, constatând pasivitatea APAPS Dolj.
  • AAAS, în calitate de instituție publică implicată în procesul de privatizare, nu a urmărit dreptul de obținere a pachetului de acțiuni cuvenit statului aferent terenurilor a căror situație juridică era incertă la data privatizării, așa cum rezultă din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni ale SC CCCH Constanța SA.
  • În cazul contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni ale SC Construcții Hidrotehnice SA Constanța, instituția cu atribuții în domeniul privatizării nu a urmărit încasarea debitului în sumă totală de 21.940 mii lei, reprezentând dobânzi și penalități pentru plata cu întârziere a unei rate, datorat de către cumpărătorul SC Radco Trading SRL.
  • AAAS nu a urmărit îndeplinirea obligațiilor asumate de către cumpărătorul acțiunilor SC CNF GIURGIU NAV SA, conform contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat, de a obține certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra unor terenuri, de a majora capitalul social al societății cu valoarea acestora și de a atribui acțiunile suplimentare către vânzător.