Statul român, afaceri cu o divizie Lukoil care fentează sancțiunile occidentale
O mare parte a țițeiului rusesc este redirecționat către state care nu sunt de acord cu sancțiunile occidentale impuse Moscovei. Rafinăriile indiene, de exemplu, cumpără petrol de la Litasco, o companie deținută de Lukoil, și care este principalul client al societății românești de stat Oil Terminal.
Litasco, divizia de trading a grupului rus Lukoil, este una dintre companiile care redirecționează țițeiul rusesc către piețe care nu susțin sancțiunile occidentale pe petrolul și carburanții Rusiei. Unul dintre aceste state este India. Litasco este înregistrată în Elveția și este principalul client al Oil Terminal, compania românească de stat care operează terminalul petrolier din Portul Constanța.
Conform Reuters, rafinăriile indiene au început să plătească pentru cea mai mare parte a petrolului rusesc achiziționat prin intermediul comercianților cu sediul în Dubai în dirhami din Emiratele Arabe Unite, în loc de dolari SUA, au declarat patru surse care cunosc acest subiect.
În timp ce sancțiunile occidentale împotriva Moscovei nu sunt recunoscute de India, iar achizițiile de petrol rusesc ar putea în orice caz să nu le încalce, băncile și instituțiile financiare sunt precaute cu privire la compensarea plăților pentru a nu cădea fără să vrea multele măsuri impuse Rusiei în urma invaziei acesteia în Ucrainei.
Petroliștii și comercianții indieni sunt îngrijorați că ar putea să nu poată continua să deconteze tranzacțiile în dolari, mai ales dacă prețul țițeiului rusesc crește peste plafonul impus de Grupul celor Șapte Națiuni și Australia în decembrie.
Acest lucru i-a determinat pe comercianți să caute metode alternative de plată, care ar putea ajuta, de asemenea, eforturile Rusiei de a-și dedolariza economia ca răspuns la sancțiunile occidentale.
Încercările anterioare ale rafinăriilor indiene de a plăti comercianților țițeiul rusesc în dirhami prin băncile din Dubai au eșuat, forțându-i să treacă înapoi la moneda americană.
Dar cea mai mare bancă din India, Banca de Stat a Indiei (SBI), eliberează acum aceste plăți în dirhami, au declarat sursele pentru Reuters, oferind detalii despre tranzacții care nu au fost raportate anterior.
Plafonul de preț al G7 interzice oricărei companii occidentale, cum ar fi furnizorii de servicii de asigurări și transport maritim care susțin o mare parte a comerțului global, implicarea în tranzacționarea țițeiului rusesc dacă prețul de cumpărare este peste 60 de dolari pe baril la punctul de încărcare din Rusia. Asta în cazul în care petrolul nu este destinat unor țări precum China și India, care nu recunosc plafonul.
Trecerea la plățile în dirham a fost declanșată și de către SBI care le-a cerut rafinorilor care doresc să facă plăți în dolari pentru țițeiul rusesc să furnizeze o defalcare a costurilor petrolului, transportului și asigurărilor, permițându-i să verifice comerțul și să evite încălcarea plafonului.
„SBI este foarte conservator în abordarea sa”, a spus una dintre surse, chiar dacă India nu respectă mecanismul de plafonare a prețurilor și asigurările și transporturile vestice nu sunt folosite pentru livrare.
Rafinăriile indiene cumpără de obicei țiței rusesc de la comercianți la un preț care include livrarea în India.
O factură pentru o astfel de tranzacție văzută de Reuters a arătat comercianților care cereau un preț mediu al țițeiului, inclusiv transportul de țiței din Urals. Documentul a calculat prețul mărfii în dolari și dirhami.
Cele patru surse au spus că rafinăriile indiene cumpără petrol rusesc pe bază de livrare pentru a atenua orice riscuri apărute în timpul transportului, iar până acum costul calculat la punctul de încărcare a fost sub limita de preț.
Rafinăriile indiene cumpără în mare parte țiței rusesc de la comercianții din Dubai, inclusiv Everest Energy și Litasco.
Secretarul pentru petrol al Indiei, Pankaj Jain, a declarat luna trecută că companiile indiene nu se confruntă cu probleme în a plăti petrolul rusesc, deoarece ultimele acțiuni ale Occidentului nu afectează mecanismul de reglementare a comerțului.
Oil Terminal, contract de 55,85 milioane de lei cu Litasco
Operatorul terminalului petrolier din Portul Constanța, Oil Terminal, a semnat recent un contract în valoare de 55,85 milioane de lei, cu Litasco pentru „descărcare țiței din nave maritime și predare la Conpet pentru pompare la rafinărie, descărcare/încărcare benzină, motorină, păcură și produse chimice și petrochimice din/în nave maritime, barje fluviale, vagoane cisternă CF, autocisterne, depozitare țiței și produse petroliere”.
Semnarea acestui contract a surprins pentru a fost făcută cu puțin timp înainte de data de 5 februarie când a intrat în vigoare embargoul asupra carburanților produși în Rusia.
Contractul din acest an a fost superior celui din 2022, când s-a situat la nivelul de 54,5 milioane de lei. Litasco este principalul client al Oil Terminal. Spre deosebire, compania de stat a semnat cu Oscar Downstream un contract inferior valoric față de anul trecut, 35,5 milioane de lei, comparativ cu 40 milioane de lei.
Cine este Litasco
Litasco a fost fondată în 2000 în Elveția și este compania internațională exclusivă de marketing și comercializare a companiei petroliere Lukoil.
Litasco e prescurtarea la LUKOIL International Trading and Supply Company. Biroul corporativ este situat în 3 Rue Kazem-radjavi, Geneva, 1202, Elveția. Compania are 118 angajați. Grupul a înființat birouri suplimentare de tranzacționare și dezvoltare a afacerilor în întreaga lume, extinzându-și raza din Statele Unite până în Europa, Orientul Mijlociu și Asia, gestionând aprovizionarea, marketingul și comercializarea globală de țiței și produse petroliere ale Lukoil.
Spre finele anului trecut, Litasco și-a mutat o parte din operațiunile în Dubai, deoarece sancțiunile europene asupra Moscovei au împins comercianții către un teritoriu neutru, potrivit unor surse comerciale familiarizate cu chestiunea, citate de Reuters.
Litasco, cu sediul în Elveția, a mutat cel puțin 15 persoane în Dubai, unde anterior avea doar o reprezentanță.
Printre cei care s-au mutat se numără șeful global al comerțului cu petrol, un comerciant de distilate mijlocii și echipa de navlosire a companiei, au spus șapte persoane familiarizate cu problema.