STB SA are datorii fiscale de peste 231,3 milioane euro, dar lansează licitaţii inutile
Deşi Societatea de Transport Bucureşti – STB S.A înregistreazã obligaţii fiscale imense şi se aflã în imposibilitatea de a-şi plãti eşalonãrile datoriilor fiscale, conducerea acestei societãţi a decis în luna aprilie a acestui an sã achiziţioneze servicii inutile, anume “consultanţã specializatã în domeniul managementului şi managementul resurselor umane”. Conform anunţului de participare simplificat, publicat în SEAP în data de 6 aprilie a.c., contractul respectiv va avea o duratã de 12 luni şi o valoare de 250.000 de euro.
Conform datelor oficiale, la ora actualã, STB S.A. beneficiazã de douã decizii de eşalonare la platã a obligaţiilor fiscale emise de ANAF-DGAMC pentru debite fiscale totale în sumã de 1.294.840.341 lei, echivalent a 231.318.608 euro (la cursul BNR din 4 noiembrie, de 4,9703 lei/euro).
Cifrele aratã cã pentru suma de 1.149.722.879 lei (792.344.304 lei – obligaţii fiscale principale şi 357.378.575 lei – obligaţii fiscale accesorii) STB S.A. a primit pe data de 1 august a.c. o eşalonare la platã pentru o perioadã de 56 de luni, în vreme ce pentru suma de 145.117.462 lei (134.090.144 lei – obligaţii fiscale principale şi 11.027.318 lei – obligaţii fiscale accesorii) a primit o eşalonare la platã pe o perioadã de 7 luni în data de 18 mai 2023.
STB nu mai are capacitatea de a-şi achita datoriile fiscale eşalonate din iulie
Situaţia financiarã a principalului operator de transport din Bucureşti şi Ilfov este cu atât mai gravã cu cât începând cu luna iulie 2023 au fost epuizate toate posibilitãţile legale de modificare sau menţinere a Deciziilor de eşalonare a obligaţiilor fiscale, în condiţiile în care, în fiecare lunã, contribuţiile curente şi ratele pentru cele douã eşalonãri se ridicã la suma de aproximativ 75.000.000 lei.
Una dintre cauzele pentru care STB S.A. a ajuns într-o situaţie financiarã precarã este şi aceea cã pe parcursul anului curent, cheltuielile cu personalul au crescut ca urmare a majorãrii salariului minim brut pe ţarã (conform H.G. nr. 1.447/2022, H.G. nr. 900/2023) şi a majorãrii cu 5 lei a valorii tichetelor de masa acordate salariaţilor.
Licitaţie antamatã, deşi conducerea STB S.A. ştia cã societatea nu dispune de bani
Cu toate acestea, deşi situaţia sa financiarã era dezastruoasã, actuala conducere a STB S.A. a lansat în luna aprilie a acestui an o procedurã de achiziţie publicã simplificatã de achiziţionare a unor servicii de consultanţã specializatã în domeniul managementului şi managementul resurselor umane pentru o perioadã de 12 luni, în valoare de 250.000 de euro.
Numai cã la finele lunii octombrie, urmare a constrângerilor financiare dispuse de Guvern şi a faptului cã nu mai dispune de lichiditãţi pentru a-şi achita nici mãcar datoriile curente, STB S.A. a decis anularea procedurii de achiziţie demaratã în primãvarã.
Din aceastã cauzã, procedura de achiziţie publicã respectivă a fost contestatã la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (C.N.S.C.) de cãtre Horvath & Partners Management Consulting SRL, pe motiv cã pe 26 octombrie 2023, dupã patru luni de deliberãri ale ofertelor declarate admisibile, conducerea STB S.A. a decis prin Hotãrârea nr. 305051 anularea procedurii de achiziţie publicã pe motiv cã “nu mai are asigurate fondurile realizãrii achiziţiei şi nu mai existã necesitatea ce urma a fi acoperitã”.
De subliniat cã anularea unei proceduri de achiziţie publicã de cãtre o autoritate contractantã în etapa finalã, în mod arbitrar, fãrã o justificare temeinicã, constituie o practicã sancţionatã de jurisprudenţa C.N.S.C. şi a Curţii de Apel Bucureşti. Rãmâne de vãzut dacã STB S.A. va gãsi motivele necesare pentru a motiva anularea procedurii de achiziţie publicã. În cazul în care nu va convinge, s-ar putea trezi cã va avea de platã încã 250.000 de euro pentru un contract lipsit de justificare.