Strabag, blocată de Autoritatea Aeronautică să termine un pod! Sunt macaralele prea înalte
Strabag nu poate finaliza construcția unui pod peste Someș din cauza unui aviz negativ eliberat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. AACR și-a fundamentat decizia pe faptul că macaralele sunt foarte mari.
În anul 2017, Primăria Satu Mare a semnat contractul de finanțare pentru unul dintre cele mai importante proiecte de investiții din județ, respectiv cel de-al treilea pod peste râul Someș. După unele amânări și întârzieri, lucrările au fost demarate, iar, la finele lui 2022, stadiul de realizare a investiției era aproximativ 63%, finanțarea fiind asigurată de către Ministerul Dezvoltării.
În prezent, lucrările la această investiție au intrat într-un blocaj important din cauza unui aviz negativ eliberat de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. AACR și-a fundamentat avizul pe faptul că macaralele foarte mari nu pot să fie folosite fiindcă se află pe un culoar de zbor al avioanelor care aterizează/decolează de pe Aeroportul Internațional Satu Mare.
Poziția AACR, prezentată de ministrul Grindeanu
Un document semnat la ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, prezintă situația și poziția Autorității Aeronautice Civile în acest caz.
La data de 03.06.2019, Primăria Municipiului Satu Mare a solicitat Autorității Aeronautice Civile Române (AACR) emiterea avizului pentru realizarea obiectivului „Pod peste râul Someș”, pentru un Regim de înălțime maxim de 78,36 metri.
Urmare a evaluării documentației tehnice depuse de beneficiar, AACR a emis avizul favorabil nr. 16077/875 din 24.06.2019.
Documentul menționează faptul că, la data de 03.06.2019, beneficiarul nu a solicitat emiterea avizului pentru macaralele ce urmau a fi utilizate pentru executarea lucrării și nici nu a dat detalii despre aceasta în cadrul documentației tehnice depuse de AACR.
În cadrul avizului favorabil cu nr. 16077/875 din 24.06.2019, AACR a notat, la pct.6, în clar faptul că macaralele nu fac obiectul avizului emis ”Amplasarea și utilizarea macaralelor sau a altor utilaje de ridicat nu fac obiectul prezentului aviz. Acestea se vor aviza separat”. La data de 31.10.2022, STRABAG S.R.L., executantul lucrărilor obiectivului „Pod peste râul Someș”, a solicitat AACR emiterea unui aviz pentru amplasare macarale cu Regim de înălțime maxim de 91,66 metri.
Urmare a evaluării documentației tehnice pentru organizare șantier, AACR a emis avizul negativ nr. 34827 din 27.03.2023, în care este precizat faptul că Regimul de înălțime maxim se restricționează la 85,43 metri pentru a nu penetra suprafața de protecție a procedurii VOR RWY 19 LRSM (actuale) și implicit pentru a nu pune în pericol siguranța zborurilor în proximitatea Aeroportului Satu Mare.
Având în vedere emiterea de către AACR a avizului negativ nr. 34827 din 27.03.2023, în vederea deblocării și găsirii unor soluții pentru deblocarea situației, între reprezentanții AACR, cei ai Primăriei Satu Mare, ai STRABAG S.R.L., precum și cei ai Aeroportului Satu Mare, au avut loc o serie de ședințe de lucru.
În cadrul discuțiilor, AACR a prezentat tuturor celor implicați condițiile necesar a fi îndeplinite în prealabil pentru a putea emite avizul favorabil astfel încât să nu fie afectată siguranța zborului, respectiv, suspendarea temporară a procedurii VOR RWY 19 LRSM .a solicitarea Aeroportului Satu Mare.
La data de 24.05.2023, STRABAG S.R.L., executantul lucrărilor obiectivului „Pod peste râul Someș”, a solicitat AACR emiterea unui aviz pentru amplasare macarale cu Regim ce înălțime maxim de 81,27 metri.
Urmarea a evaluării documentației tehnice pentru organizare șantier, AACR a emis avizul favorabil nr. 18332 din 25.05.2023.
La data de 28.06.2023, STRABAG S.R.L., executantul lucrărilor obiectivului a depus o nouă cerere privind emiterea avizului pentru utilizarea macaralelor la un regim de înălțime maxim de 91.66 metri.
Ulterior depunerii solicitării, la sediul AACR a avut loc o nouă ședință de lucru, iar în cadrul discuțiilor, AACR a prezentat STRABAG S.R.L., executantul lucrărilor obiectivului, condițiile necesar să nu fie afectată siguranța zborului, respectiv:
1. Suspendarea temporară a procedurii VOR RWY 19 LRSM la solicitarea Aeroportului Satu Mare;
2. Ridicarea minimei procedurii VOR RWY 19 LRSM de către ROMATSA RA, la cererea Primăriei Municipiului Satu Mare și pe baza unui studiu aeronautic elaborat de un proiectant de proceduri de zbor certificat, în conformitate cu prevederile Codului aerian și a reglementărilor aeronautice RACR – ZSAC și RACR – CPPZI.
Având în vedere faptul că nu au fost puse în aplicare soluțiile comunicate de AACR pentru deblocarea soluției, urmare a finalizării procesului de evaluare a documentației tehnice} AACR a emis avizul negativ nr. 22157/02.10.2023 cu restricționarea Regimului maxim de înălțime la 81,45 metri, astfel încât să nu fie penetrată suprafața de protecție a procedurii VOR RWY 19 LRSM (actuale și viitoare) și implicit pentru a nu pune în pericol siguranța zborurilor în proximitatea Aeroportului Satu Mare.
Austriecii s-au lăudat cu podul de la Satu Mare
Firma austriacă Strabag s-au lăudat cu podul de la Satu Mare. Într-un clip de promovare prezentat de romaniatv, austriecii spus că proiectul din municipiul Satu Mare a necesitat soluții moderne, materiale speciale și utilaje pe măsură.
Spotul de promovare menționează că podul hobanat de la Satu Mare este o construcție unică în nord-vestul României, pentru a cărei realizare, specialiștii de la Strabag au trebuit să pună în practică soluții moderne, dar și să utilizeze materiale speciale.
„Spectaculos arhitectural, amplu – cu trei tronsoane de 100, 200 și 100 metri, cu viaducte de acces, patru benzi de circulație, cu câte două benzi pe sens, două trotuare prevăzute cu parapet pietonal și o pistă pentru bicicliști, podul a solicitat din partea specialiștilor STRABAG soluții moderne, materiale speciale și utilaje pe măsură. Șantierul din Satu Mare nu s-a încheiat, dar imaginea noului pod este deja o emblemă a modernismului în orașul vechi de un mileniu”, se arată în clipul de promovare al companiei, care include și filmări realizate pe șantier.