Studiu BNR: Un manager cu studii superioare de specialitate, determină succesul unei companii
Experți din Banca Națională a României (BNR) au identificat, într-un studiu, condițiile determinante ca o firmă să poată fi considerată de succes.
Sunt cinci caracteristici principale care definesc o firmă de succes, indiferent de sectorul de activitate, potrivit studiului.
Astfel, este vorba despre deținerea de către conducerea executivă a firmei de studii superioare, economice sau relevante pentru industria în care activează compania, un nivel de educație financiară (alfabetizare financiară și digitalizare) a firmei peste nivelul mediu, respectiv un scor de peste 50% conform metodologiei OCDE, o capitalizare superioară a companiei, respectiv cu cât ponderea capitalului în pasivul bilanțier este mai ridicată, cu atât și probabilitatea de succes crește, finanțarea activității din surse externe companiei, respectiv prin credit bancar sau de la IFN, inclusiv cuantumul finanțării având influență asupra probabilității de succes și niveluri ale indicatorilor de sănătate financiară în limitele recomandate (grad de îndatorare mai mic de 200%, indicator de lichiditate generală între 100% și 200%).
Firmele din sectorul industrial și cele din servicii ocupă primele două locuri într-un top al business-urilor de succes din România, iar cele mai multe dintre acestea sunt întreprinderi mici, urmate de cele mijloci.
Autorii studiului, economiști din Direcția de stabilitate financiară a BNR, au identificat 2.642 de companii de succes, în România.
Potrivit situațiilor financiare ale companiilor, citate în raport, acestea generau 9% din valoarea adăugată brută la nivel național, angajau 7% din totalul salariaților companiilor nefinanciare și dețineau 7% din activele totale, deși reprezintă doar 0,3% din numărul total al firmelor din economie.
Cele mai multe firme de succes dintre cele identificate, 811 (31% din total), activează în sectorul industrial. Acesta este urmat de cel al serviciilor, care are o pondere de 26% (683 de firme) și de sectorul comerțului, cu o pondere de 17% (456 de firme).
Sectorul de activitate care înregistrează cea mai redusă pondere a firmelor de succes este cel al imobiliarelor.
Cele mai multe firme de succes sunt întreprinderi mici (aproape 63%, 1.700 de companii), urmate de cele mijlocii (28%, circa 800 de firme) și de corporații (doar 8%, 211 firme), similar distribuției firmelor la nivel agregat.
Pentru a identifica firmele de succes din România, au fost luate în considerare următoarele criterii: să fie active în perioada 2007-2022; să aibă cel puțin 10 angajați în toată perioada analizată; să nu înregistreze capitaluri sub nivelul prevăzut de lege în toată perioada analizată; să nu înregistreze credite neperformante (întârzieri la plată mai mari de 90 de zile) pe toată perioada analizată; să nu se afle în procedură de insolvență în toată perioada analizată; să fi obținut rezultat net pozitiv în fiecare an din cei analizați; să fi îndeplinit cel puțin o dată în perioada analizată criteriul pentru firmă cu creștere ridicată (high-growth firm) pornind de la definiția OCDE, respectiv să fi înregistrat o creștere anuală a cifrei de afaceri de peste 20% pe parcursul a trei ani (însă nu neapărat consecutivi) din cei analizați.
Raportul mai arată că firmele de succes au o capacitate de a genera profituri, măsurată prin indicatorul de rentabilitate a activelor (ROA – return on assets), mai mare decât cea a celorlalte companii nefinanciare.
Așadar, firmele de succes au înregistrat o rentabilitate a activelor de 15%, cu 4,5 puncte procentuale mai ridicată decât cea a restului companiilor nefinanciare.
Totodată, acestea au un grad de îndatorare mai scăzut față de restul companiilor. În anul 2022, gradul de îndatorare a companiilor de succes (calculat ca raport între datorii și capital – D2E – debt-to-equity) a fost de 98%, comparativ cu 163% pentru restul companiilor nefinanciare. „Un alt aspect relevant pentru activitatea companiilor, respectiv termenul de recuperare a creanțelor, prezintă o imagine favorabilă pentru companiile de succes, care reușesc să încaseze creanțele mai repede față de restul companiilor nefinanciare.
Pentru anul 2022, termenul de recuperare a creanțelor pentru companiile de succes a fost de 68 de zile, semnificativ mai scăzut față de 86 de zile în cazul celorlalte firme active în economie, contribuind la o mai bună fluidizare a activităților și facilitând un management financiar mai performant în cadrul acestor companii”, se arată în raport.
Studiul mai arată că din perspectiva surselor de finanțare, firmele de succes se finanțează într-o mai mare măsură prin credite de la bănci și IFN. Acestea reprezintă aproape 13% din pasivul acestora, față de 9% în cazul celorlalte firme din economie.
Deși constituie 0,3% din totalul firmelor din economie, expunerile instituțiilor de credit către companiile de succes reprezintă circa 10% din stocul de împrumuturi la decembrie 2022, mai mult de jumătate dintre acestea fiind acordate în moneda națională.
Aproape 9% dintre creditele cu garanție de stat în stoc la decembrie 2022 au fost acordate firmelor de succes, iar aproape 5% dintre creditele cu destinație climatică au fost acordate acestor firme. Firmele de succes apelează într-o mai mică măsură la creditele de la acționari și entități afiliate (2% din pasiv în cazul companiilor de succes vs. 8% la nivelul restului firmelor din economie).