SUA blochează furnizarea de componente pentru avioanele Gripen. Ce se ascunde în spatele deciziei și care este legătura cu F-16

Publicat: 28 feb. 2025, 11:17, de Nitulescu Gabriel, în ECONOMIE , ? cititori
SUA blochează furnizarea de componente pentru avioanele Gripen. Ce se ascunde în spatele deciziei și care este legătura cu F-16

Statele Unite au decis să blocheze furnizarea de componente esențiale pentru avioanele JAS 39 Gripen pe care Columbia intenționează să le achiziționeze din Suedia.

În spatele acestei decizii aparent tehnice, legate de avioanele JAS 39 Gripen se află un joc economic și geopolitic mult mai complex, potrivit experților militari internaționali.

Columbia vrea Gripen, dar SUA insistă pe F-16

Columbia a anunțat recent planul de a cumpăra zece avioane de luptă JAS 39 Gripen, produse de compania suedeză Saab. Tranzacția, estimată la aproximativ două miliarde de dolari, prevedea chiar ca o parte dintre aeronave să fie asamblate la fabrici din Brazilia, în cadrul unei colaborări regionale. Totuși, această decizie a provocat reacții dure din partea Washingtonului, conform Infodefensa.

SUA, care furnizează motoarele General Electric F414G utilizate de Gripen, au amenințat că vor bloca livrarea acestor componente critice. Motivul oficial invocat de americani este lupta împotriva corupției și a traficului de informații privilegiate. Însă, specialiștii din industria apărării cred că adevăratele motive sunt strict comerciale și strategice.

Presiuni pentru cumpărarea de avioane americane

Potrivit experților de la Defense Express, blocarea furnizării componentelor americane pentru Gripen nu este decât o formă de presiune economică menită să forțeze Columbia să renunțe la opțiunea suedeză și să cumpere, în schimb, avioane F-16 produse în SUA. Această tactică nu este nouă în relațiile internaționale din domeniul apărării, dar în acest caz lovește direct într-un partener european de încredere – Suedia.

Statele Unite încearcă să își protejeze cota de piață pe segmentul avioanelor de luptă, iar Gripen reprezintă un concurent serios pentru F-16. Avionul suedez are un preț semnificativ mai mic, costul său variind între 30 și 60 de milioane de dolari, în funcție de configurație, în timp ce variantele moderne de F-16 depășesc adesea această sumă.

Ce înseamnă blocajul pentru Columbia și Suedia

Dacă americanii continuă să refuze furnizarea de motoare și alte componente, tranzacția dintre Columbia și Suedia ar putea fi compromisă. În lipsa motoarelor General Electric, producția Gripen pentru Columbia devine imposibilă. Acest scenariu nu afectează doar Stockholmul și Bogotá, ci și Brazilia, care spera să joace un rol central în asamblarea avioanelor și în mentenanța ulterioară.

Pe termen lung, astfel de mișcări ar putea afecta reputația SUA ca partener de încredere în proiectele internaționale din industria apărării. Pe de altă parte, și Suedia are de pierdut, mai ales că Gripen este unul dintre cele mai importante produse de export din portofoliul său militar.

Gripen vs. F-16 – rivalitatea continuă

JAS 39 Gripen este considerat unul dintre cele mai eficiente avioane multirol din generația a patra, combinând performanțe avansate cu costuri de operare relativ reduse. Comparativ cu F-16, Gripen are un cost pe oră de zbor mai mic și este optimizat pentru piste scurte, fiind ideal pentru forțele aeriene cu infrastructură limitată.

Totuși, F-16 beneficiază de rețeaua extinsă de suport logistic oferită de SUA și de integrarea naturală în ecosistemele de armament și comunicații utilizate de NATO. Pentru Columbia, alegerea între cele două nu este doar una tehnică, ci și una strategică, cu implicații asupra relației cu Washingtonul.

Gripen și Ucraina – un precedent relevant

În contextul războiului din Ucraina, Suedia a luat în calcul transferul unor avioane Gripen către Kiev. Deși nu s-a luat încă o decizie finală, reprezentanții Saab au declarat public că speră ca acest lucru să se întâmple. Astfel, experiența suedeză în a face față presiunilor americane și europene în privința Gripen ar putea deveni un model și pentru Columbia.