Sunt mai sigure SUV-urile comparativ cu automobilele mici? Ce persoane nu ar trebui să conducă un SUV
O mulțime de oameni cumpără automobile de tip SUV-uri deoarece cred că sunt alegerea cea mai sigură … dar experții sunt împărțiți cu privire la faptul dacă este sau nu așa.
O simplă privire pe străzi, chiar şi prin centrul marilor oraşe, ne arată că obsesia pentru vehiculele mari nu dă semne de încetinire.
Anul trecut, conform statisticilor APIA, s-au vândut în România un număr record de peste 62.000 de SUV-uri, iar la începutul anului prognoza APIA era de peste 65.000 de SUV-uri în 2024.
În ultimii 7 ani s-au vândut în România 360.000 de SUV-uri noi.
Pe lângă creșterea capacității de depozitare, a spațiului interior și a înălțimii de rulare, creșterea numărului de SUV-uri din ultimii ani a fost influențată de percepția publică conform căreia, deoarece au dimensiuni mai mari, SUV-urile sunt automat mai sigure decât autoturismele mai mici, precum sedanurile sau hatchback-urile.
Adevărul este mai puțin clar, cu experți de ambele părți ale baricadei și date care arată că SUV-urile pot fi, de fapt, alegerea cea mai sigură – dar nu pentru toți utilizatorii drumurilor.
Sunt SUV-urile mai sigure decât mașinile mici?
Depinde pe cine întrebați. În general, opiniile şi rezultatele cercetărilor sunt împărțite.
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) – un organism independent de siguranță rutieră din SUA – susține că SUV-urile sunt în mod inerent mai sigure în caz de accident datorită dimensiunilor lor.
„Greutatea este importantă atunci când două vehicule se ciocnesc. Vehiculul mai greu îl va împinge pe cel mai ușor înapoi în timpul impactului. Acest lucru exercită mai puțină forță asupra persoanelor din vehiculul mai greu și mai multă forță asupra persoanelor din vehiculul mai ușor”, afirmă IIHS.
În plus, se spune că SUV-urile oferă mai multe straturi de protecție pentru ocupanți decât vehiculele mai mici.
„Partea vehiculului cuprinsă între bara de protecție față și compartimentul ocupanților absoarbe energia din coliziuni prin fărâmițare. Cu cât această distanță (zona de deformare) este mai mare, cu atât mai mult poate fi strivit cadrul vehiculului înainte ca acesta să strivească persoanele din interior.”
Cu toate acestea, alţi experţi susţin că datele din lumea reală arată că SUV-urile prezintă un risc de siguranță mai mare atât pentru ocupanții vehiculului, cât și pentru ceilalți participanți la trafic în cazul unui accident.
Motivul este că acela că SUV-urile au de obicei structuri destul de rigide. Prin urmare, chiar dacă aveți acel spațiu de strivire suplimentar, acesta nu este utilizat la fel de eficient în comparație cu o mașină mai mică în care structurile de strivire sunt bine controlate.
O structură mai rigidă înseamnă că supui corpul la decelerații mai mari în timpul unui accident.
De obicei, pentru persoanele de vârstă mijlocie și mai în vârstă, poate 60 de ani și peste, corpurile lor sunt mai sensibile la aceste decelerații mai mari … și, de obicei, aceste SUV-uri mai mari sunt cumpărate adesea de persoane în vârstă.
De asemenea, SUV-urile sunt destul de înalte, ceea ce înseamnă că, dacă te lovesc într-un impact lateral, partea din față a vehiculului aproape că trece prin geamul lateral și te lovește în cap în calitate de șofer.
Sunt SUV-urile mai predispuse la răsturnare?
Deoarece SUV-urile sunt mai înalte decât sedanurile şi hatchback-urile, aceasta înseamnă adesea că sunt mai predispuse la răsturnări.
O răsturnare este un tip de accident în care autovehiculul se răstoarnă pe o parte sau pe acoperiș – ceea ce poate duce la un risc mai mare de rănire gravă sau de deces pentru ocupanții săi.
Din experiența cercetărilor de accidente reale, vehiculele mai înalte sunt mult mai susceptibile de a se răsturna. Acestea tind să aibă anvelope cu profil mai înalt, astfel încât să se împiedice mai ușor și să se răstoarne, în special în condițiile drumurilor de ţară.
Chiar dacă şi o mașină mai mică este susceptibilă de a se răsturna, vehiculele cu o capacitate de rulare mai mare vor avea tendința de a se rostogoli și aici se produc leziunile mai grave.
Accidentele de răsturnare sunt mult mai grave în ceea ce privește rănirea ocupanților, deoarece, de îndată ce mașina se rostogolește, te agiți în interiorul habitaclului și ai tendința de a suferi mai multe răni la cap și la gât.
Un lucru asupra căruia majoritatea cercetătorilor pot fi de acord este că SUV-urile sunt fundamental mai puțin sigure pentru cei din afara vehiculului.
Dacă ești pieton, modul în care un SUV te lovește ca pieton este mai greu de iertat, spun cei din domeniul siguranţei auto.