Tâlhărie la drumul mare marca e-transport!

Publicat: 19 iul. 2024, 16:47, de Vlad Stefan Orjan, în ECONOMIE , ? cititori
Exclusiv
Tâlhărie la drumul mare marca e-transport!
Foto: trackgps.ro

Într-o încercare de a combate evaziunea fiscală, autoritățile române au introdus o măsură care lovește direct în distribuitori, transportatori, comercianți și, în final, în buzunarul nostru. Sistemul COD UIT, o invenție unică în Europa, impune sancțiuni drastice pentru transportatorii care nu se conformează, ducând la un adevărat haos pe drumurile țării.

COD UIT: O piedică inutilă și costisitoare

Fiecare camion cu marfă care intră în România trebuie să primească un cod unic numit COD UIT. Problema majoră este că nici șoferii, nici transportatorii nu au fost suficient informați despre acest cod. Lipsa COD UIT atrage amenzi de până la 100.000 de lei și confiscarea mărfii. Nu contează dacă marfa este acoperită de acte, dacă cumpărătorul și furnizorul sunt legitimi, dacă marfa corespunde documentelor – fără COD UIT, statul român îți confiscă marfa.

Impactul economic: Sute de camioane pierdute zilnic

Tâlhărie la drumul mare marca e-transport!

Inquam Photos / George Călin

Această măsură drastică duce la pierderi semnificative pentru transportatori și comercianți. Zeci, poate chiar sute de camioane sunt afectate zilnic, iar amenzile și confiscările valorează cât marfa din camion. Distribuitorii, pentru a recupera pierderile, sunt nevoiți să crească prețurile produselor. Astfel, consumatorii finali, noi toți, plătim prețul incompetenței autorităților.

Evaziunea fiscală: Băieții deștepți își continuă jocul

În timp ce măsura își propune să combată evaziunea fiscală, realitatea este că „băieții deștepți” găsesc mereu metode să ocolească legea. Evazioniștii adevărați nu sunt afectați de COD UIT, continuându-și activitatea fără probleme. Cei care suferă sunt distribuitorii și transportatorii cinstiți, iar, în cele din urmă, consumatorii care trebuie să suporte prețuri mai mari.

Soluția: Competentă și simplă

Problema ar putea fi rezolvată simplu, dacă autoritățile ar acționa cu competență și bună-credință. În loc să impună amenzi uriașe și confiscări imediate, autoritățile ar putea acorda un termen de cinci zile din momentul în care Anti-Frauda constată lipsa COD UIT. În acest interval, transportatorul ar trebui să aducă dovada legalității transportului și a mărfii. Doar dacă nu poate demonstra legalitatea, să fie aplicate sancțiuni.

Concluzie: Birocrația versus competența

Problema sistemului COD UIT este exemplul perfect de birocrație ineficientă care sufocă mediul de afaceri și penalizează pe nedrept contribuabilii cinstiți. În loc să fie un instrument eficient împotriva evaziunii fiscale, COD UIT s-a transformat într-un coșmar birocratic, care ar putea fi rezolvat simplu printr-o gestionare mai competentă și mai echitabilă a situațiilor de neconformitate.

E timpul ca autoritățile să își regândească strategia și să prioritizeze soluțiile care sprijină mediul de afaceri și protejează consumatorii, nu care îi penalizează în mod nedrept. Dacă ne dorim cu adevărat să „ne facem bine”, avem nevoie de reguli clare, corecte și aplicate cu discernământ.