”Taromul” din Republica Moldova e în colaps! Zboruri anulate sau suspendate, bani pierduți, clienți disperați
Air Moldova, compania națională de transport aerian a Republicii Moldova, nu își mai poate respecta orarul de zbor.
În data de 21 aprilie, Air Moldova anunța că este nevoită să anuleze toate zborurile până pe 25 aprilie. Motivul invocat a fost deficitul de resurse financiare. „Din păcate, constatăm că tot efortul și acțiunile întreprinse de echipa Air Moldova pentru a gestiona situația în care se află compania la moment nu au dat rezultateˮ, se arăta într-un comunicat al Air Moldova.
Ulterior, Autoritatea Aeronautică Civilă a informat despre inițierea unui control inopinat la companie, care de mai multe ori nu s-ar fi conformat recomandărilor autorității. La scurt timp, Air Moldova a anunțat că va reuși să opereze o parte din zborurile anulate mai devreme. „Echipa noastră în continuare depune străduință pentru a gestiona situația. Săptămâna viitoare, administrația Air Moldova va negocia cu potențialii investitori un plan de acțiuni pentru a depăși dificultățile companiei”, scrie în ultimul comunicat al companiei aeriene.
Ce a urmat a fost de domeniul fantasticului. Cursa Tbilisi-Chișinău a fost amânată, apoi anulată, după care a fost transferată pe o altă zi, și așa de mai multe ori. Într-un final, zborul a avut loc, dar cu o zi mai devreme decât a fost programat și nu toți pasagerii au ajuns la timp la aeroport.
Conform Jurnal TV, Olga, o femeie din Kiev, a rămas blocată în Tbilisi pentru trei zile din cauza amânării în continuu a zborului său, operat de compania Air Moldova. Femeia a plecat în Georgia să-și vadă fiica și nepoata. Pe 22 aprilie trebuia să fie deja în Chișinău, ca apoi să se întoarcă în Ucraina, dar planurile i-au fost date peste cap. Povestește că zborul a fost amânat și anulat de cinci ori. Disperată, femeia a procurat bilete de avion de la o altă companie, ca să ajungă la Chișinău, prin Varșovia. Dar în ultima clipă a aflat că Air Moldova va opera totuși un zbor din Tbilisi astăzi. Olga povestește că a pierdut peste 200 de euro.
„Îmi făceam griji mari, plângeam. Imaginați-vă că am rămas în Tbilisi, dar aveam concediu doar pentru o săptămână. Acolo e nepoata mea, am nevoie să o vizitez mai des, iar zborul din Moldova a fost cel mai simplu și comod. Dar cred că nu voi mai zbura de aici”, a declarat femeia, pentru Jurnal TV.
Pe rețelele sociale se poate citi: Ca să nu vă pierdeți timpul, banii şi nervii evitați compania Air Moldova şi Aeroportul Internațional Chişinău. Mai bine plecați la Iaşi, acolo e mai ieftin şi zborurile nu se anulează.
Probleme mari cu flota
Compania se luptă financiar de multă vreme. Pandemia și războiul din Ucraina au îngreunat și mai mult situația societății. Air Moldova spune că a fost forțată să returneze temporar, Locatorului cele 2 aeronave din flota sa, fapt care a dus la anulările de zboruri din luna martie. Astfel, a devenit subiectul unei executări publice. ”Din acest considerent este necesară o clarificare în ordine cronologică:
1. Până în luna februarie a anului curent, orarul de iarnă a fost operat cu un număr infim de anulări și întârzieri de zbor. Planul companiei pentru anul 2023 prevedea: reînnoirea flotei cu aeronave noi și lansarea a 8 destinații, în pofida circumstanțelor precum:
- În anii 2020-2021, lipsa zborurilor timp de 4 luni din cauza pandemiei COVID-19.
- În anul 2022, începutul războiului din Ucraina, drept consecință închiderea spațiului aerian și lipsa zborurilor timp de 1 lună.
- Pierderea destinațiilor de zbor cheie, pentru activitatea comercială a companiei.
2. După anunțul din martie, a operatorului aerian low cost , despre retragerea de pe piața din Moldova, Locatorul a 2 aeronave a cerut imediata lor returnare. Prin această acțiune, Locatorul a încălcat toate agrementele anterioare, cu privire la restructurizarea întârzierii plăților din partea Air Moldova (acumulate în consecința pandemiei COVID-19 și a războiului din Ucraina)
3. Deficiența de flotă a cauzat anulările de zboruri din luna martie. Am întreprins acțiuni prompte pentru a stabiliza situația, a reorganiza orarul și a ne onora obligațiunile față de pasageri. Fiecare pasager a fost și va fi în continuare asistat cu:
- Reprogramarea zborului
- Rambursarea costului biletului
- Voucher egal cu costul biletului
4. În timp record, Air Moldova a identificat și implementat soluții pentru a amortiza și minimaliza consecințele deficienței de flotă, închiriind alte 3 aeronave pentru a relua operarea zborurilor și a nu permite anularea în masă a acestora. Deja operăm, de 2 săptămâni zborurile noastre cu aceste 3 aeronave.
5. În timp ce compania implementează soluții prompte și rapide pentru a depăși dificultățile operaționale, ne pomenim în situația în care:
- Suntem atrași zilnic în declarații politice neargumentate.
- Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC), ne impune limite de comercializare a biletelor, care este o ingerință în activitatea comercială a companiei, o stopare în mod abuziv a activității comerciale în plin sezon de operare . Suntem intenționat lipsiți de posibilitatea de a depăși dificultățile operaționale și financiare existente, cu scopul de a ne distruge.
- Abuzul AAC față de activitatea Air Moldova, a luat amploare în 2022. AAC tergiversează intenționat procesul de aprobare a zborurilor. Din 28 noiembrie 2022, Air Moldova a înaintat cererea de aprobarea a 5 zboruri noi. Deși regulamentul prevede un termen nu mai mic de 45 zile înainte de operarea zborului, Air Moldova a solicitat autorizațiile cu peste 118 zile înainte de zbor. Până în prezent AAC nu emite autorizații de zbor pentru destinațiile solicitate.
Chiar și în condițiile enumerate, am găsit soluții eficiente pentru a depăși dificultățile , fără un suport consultativ din partea Statului, autorităților sau careva suport extern.
Asistăm la o campanie vădit orchestrată de îngenunchere în fața partenerilor externi precum și denigrarea în fața pasagerilor, a unui operator aerian NAȚIONAL, a unui AGENT ECONOMIC PRIVAT , unul dintre cei mai mari plătitori de taxe și impozite din țară (zeci de milioane de lei anual) fără a avea datorii față de bugetul de stat.
Rugăm autoritățile acestui stat, dacă nu sunt în stare să acorde suport cel puțin consultativ, să se abțină de la crearea panicii în rândul populației prin speculațiile lansate, care doar scad capacitatea de rezistență a companiei aeriene.
Stimați reprezentanți ai conducerii țării, Stimați parteneri, Stimați reprezentați ai mass media, în numele celor peste 290 de specialiști , care sunt oameni și nu o grupare criminală, care au muncit cu dedicație ani în șir la Air Moldova, în numele cetățenilor și turiștilor țării noastre, care la ora actuală sunt aproape 70 de mii de pasageri, rugăm să opriți campania de distrugere pe care ați lansat-o împotriva noastră!
Deși a fost administrată distructiv în perioada pe când era companie de stat, AIR MOLDOVA, NOI, am rezistat stoic față de toate impedimentele pe care le-ați creat.
Lăsați-ne să zburăm!
Stimați pasageri, noi, cei 290 de oameni lucrăm în continuare pentru încrederea dumneavoastră și pentru visul nostru de a revedea Air Moldova în zbor, cu aripile sus! Administrația și echipa Air Moldova nu vor permite falimentarea operatorului NAȚIONAL!”
Acuzațiile lui Ilie Grosu
Compania Air Moldova aparține oligarhului fugar Ilan Șor și toate problemele, inclusiv situația precară în care se află astăzi compania, se datorează gestionării frauduloase. Organele de drept ar trebuie să își facă bine treaba, iar procurorii să se uite foarte atent ce s-a întâmplat cu resursele financiare ale Air Moldova și în ce scopuri erau folosiți banii. Declarația aparține președintelui Parlamentului, Igor Grosu, conform Defense Romania.
Solicitat să spună dacă Air Moldova cu adevărat ar aparține lui Ilan Șor, Igor Grosu a dat un răspuns afirmativ.
„E a lui, e compania acestui individ. Din această companie Moldova e de prisos. Acolo e numai aer și datorii deliberat create, datorii foarte mari, create prin felul cum a fost gestionată. Apropo, cetățenii trebuie să vadă ce făceau ei cu banii, cu toate resursele acestea, unde le trimiteau, le foloseau în alt scop, decât să plătească zborurile, să folosească serviciile unui sau altui aeroport. Au fost cazuri când navei nu i se permitea să decoleze din simplu motiv că avea datorii la sol. Aici e compania acestui individ. Procurorii să vadă mai bine, foarte atent cum au fost gestionate resursele acestei companii”, a declarat speakerul la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova, citat de portalul Deschide.md.
Problemele la Air Moldova, potrivit președintelui Parlamentului, s-au acumulat pe parcurs. Igor Grosu spune că acestea se datorează gestionării frauduloase și că procurorii ar trebui să se uite foarte atent, Autoritatea Aeronautică Civilă să vină cu o comunicare foarte clară.
„Eu cred că problema e cu barbă în sensul în care problemele s-au început mult mai devreme, pur și simplu ele s-au acumulat. Atunci când ai o gestiune păguboasă și frauduloasă odată și odată crapă. Ulciorul nu se duce de multe ori la izvor. Trebuie să se uite procurorii foarte atent. Autoritatea Aeronautică să urmărească cum își onorează toate rigorile și să iasă cu o comunicare foarte clară către cetățeni”, a spus Igor Grosu.
„Oameni buni, un pic mai atenți și selectivi să fim atunci când ne alegem o cursă sau o companie. Eu mai multe nu pot să spun sau nu îmi permit. Chiar dacă prețul pare mai atractiv, doar se vede că nu prea își onorează obligațiunile, prea des se întâmplă ceva în compania aceasta. (…) Oameni buni, nu e o companie de stat e o companie a acestui individ, și aici eu mă opresc, faceți concluziile cine deține această companie și câtă încredere poți să ai în acest individ”, a opinat Igor Grosu.
Și parlamentarul Radu Marian a arătat către Ilan Șor: ”Hoțul de miliarde care a furat aeroportul și pe care autoritățile l-au întors recent în gestiunea statului, a distrus și Air Moldova. O să răspundă pentru toate aceste fărădelegi….”