Testare a asfaltului fabricat cu deșeuri de plastic, inventat la Universitatea din Galați
Testare a asfaltului fabricat cu deșeuri de plastic, inventat la Universitatea din Galați.
Rectorul Universității „Dunărea de Jos” din Galați, prof dr ing Lucian Georgescu, a anunțat că în luna august vor fi realizate primele testări ale asfaltului fabricat cu deșeuri de plastic și grit de sablare, în baza tehnologiei inventate de cercetătorii de la Departamentul de Ingineria Materialelor de la Facultatea de Inginerie şi Facultatea de Științe și Ingineria Mediului.
O echipă de cercetători din cadrul Universității „Dunărea de Jos”, împreună cu firma de construcții Tancrad SRL Galați, vor asfalta o porțiune de șosea cu trafic intens, de la intrarea în oraș, cu asfalt normal și asfalt fabricat cu deșeuri de plastic, iar în luna septembrie vor fi realizate măsurători și analize de laborator pentru a se face o comparație a comportării celor două mixturi asfaltice la traficul intens..
„Vom face experimentul la intrarea în oraș, pe o suprafață de circa o sută de metri. Vom asfalta cu trei tipuri de asfalt, un asfalt normal, unul care va fi prevăzut cu o structură specială de antifonare și asfaltul nostru, care este rezistent la diferențele de temperatură, cald – frig, iarnă – vară. Vom face o zonă în care se va desfășura un trafic controlat, cu senzori pe toate porțiunile.
Observațiile vor fi făcute pe cel puțin două sezoane diferite, vara și iarna și vom avea rezultatele anul viitor. Începem testele în august, iar pe 1 septembrie vom începe măsurătorile în teren”, a declarat rectorul Universității din Galați
Noul asfalt crește rezistența și durabilitatea unei șosele cu 30%
Potrivit acestuia, dacă testele în condiții de trafic intens vor demonstra rezultatele analizelor de laborator, conform cărora asfaltul inventat la Galați are o rezistență și o flexibilitate cu 30% mai mari, care determină și durabilitate mai mare a stratului de asfalt, sunt șanse mari ca acest tip de asfalt să fie adoptat de Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„Sunt șanse mari ca la nivel de CNAIR să se adopte acest tip de asfalt. Are un preț absolut comparabil cu ceea ce este acum, dar va avea caracteristici de rezistență și fiabilitate mult mai mari. Spre exemplu, lucrările de mentenanță vor fi la 4 ani, în loc de 3 ani. Asta înseamnă 25% câștig pe cheltuieli de mentenanță”, a precizat profesorul Lucian Georgescu.
Noua tehnologie este rezultatul cercetărilor de la Galați pentru transformarea deșeurilor de plastic în elemente pentru construcții
În 2019, o primă echipă de cercetători din cadrul Centrului pentru Excelență „Prelucrarea Polimerilor” din Platforma „Reform” de la Facultatea de Inginerie a universității a pus la punct o tehnologie care transformă deșeurile din material plastic în dale pentru pavaje.
Cercetările au fost continuate de echipa coordonată de prof univ dr ing Daniela Buruiană de la Departamentul de Tehnologia Materialelor și formată din cercetătorii Lucian Georgescu, Gabriel Bogdan Carp, Viorica Ghisman și administratorul firmei de construcții Tancrad SRL Galați, Cristian Stăncic, care a reușit ca la finalul a doi ani de cercetări și teste în laboratorul firmei Tancrad să elaboreze tehnologia de includere a plasticului în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în „rețetele” clasice, crescând elasticitatea și rezistența asfaltului la diferențele de temperatură iarnă – vară.
Tehnologia inventată la Galați a fost brevetată internațional de către „European Patent Office”
Tehnologia „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” („Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice”) a fost brevetată în România, de către Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM), sub nr A/00119/2021.
După acest pas, cercetătorii din Galați au lansat procedura de recunoaștere a tehnologiei lor la nivel internațional, solicitând brevetarea de către „European Patent Office” – EPO, Oficiul de Invenții a Uniunii Europene, cu sediul la Munchen.
Și alte echipe de cercetători din întreaga lume sunt preocupați de transformarea deșeurilor din plastic în materiale de utilitate în construcții, dar tehnologia inventată la Universitatea din Galați este unică pentru că la fabricarea mixturilor asfaltice sunt utilizate două tipuri de deșeuri, materialele plastice și gritul rezultat la operațiunea de sablare, de curățare cu nisip abraziv a corpurilor de navă.
Prin aceasta, tehnologia „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” s-a impus în contextul cercetării metodelor de eliminare a microplasticelor și a fost recunoscută la nivel internațional de către „European Patent Office”, care i-a acordat brevetul nr RO135159A0.