The Telegraph: Dezinformarea rusă eșuează în cele din urmă. De ce Rusia își dorea ca avionul azer să cadă în mare?

Publicat: 30 dec. 2024, 09:36, de Nitulescu Gabriel, în Internațional , ? cititori
The Telegraph: Dezinformarea rusă eșuează în cele din urmă. De ce Rusia își dorea ca avionul azer să cadă în mare?

Timp de zeci de ani, Rusia a folosit dezinformarea și minciunile pentru a-și acoperi crimele. Tragedia zborului Azerbaijan Airlines 8243 a dat însă o lovitură grea mașinii de propagandă a Moscovei, scrie The Telegraph. Cauza accidentului și a morții a 38 de persoane a fost impactul unei rachete antiaeriene rusești „Pantsir S-1” și probabilul refuz al controlorilor de trafic aerian ruși de a permite aterizarea avionului în caz de urgență, pe un aeroport din Caucazul de Nord.

Rusia a reacționat la această tragedie cu amestecul obișnuit de „ofuscare” și dezinformare, arată The Telegraph. Într-o conversație telefonică cu colegul său azer, Ilham Aliyev, Vladimir Putin nu și-a cerut scuze pentru „incidentul tragic care a avut loc în spațiul aerian al Rusiei” și nu și-a asumat responsabilitatea pentru tragedie.

Dezinformarea rusă a fost mai eficientă în trecut

Mass-media rusă publică teorii ale conspirației pentru a ascunde adevărul incomod despre cauzele dezastrului. Fostul consilier al Kremlinului, Serhii Markov, a dat vina pe un UAV ucrainean pentru avionul doborât. Au fost adesea prezentate versiuni precum defecțiunea motorului și o coliziune cu un stol de păsări. Această strategie de propagandă reflectă răspunsul Kremlinului la prăbușirea din iulie 2014 al zborului MH17 Malaysia Airlines, care a fost doborât de o rachetă Buk în estul Ucrainei ocupat de ruși. Dezinformarea rusă era mult mai eficientă atunci decât este acum.
După tragedia MH17, Rusia a dat vina pe Ucraina și a negat cu fermitate orice atac asupra avionului doborât pentru a polariza opinia internațională. Occidentul a legat doborârea avionului de invazia ilegală a Federației Ruse în estul Ucrainei și a întărit sancțiunile împotriva Moscovei. Sudul Global și-a menținut neutralitatea sau a jucat alături de Kremlin, care a sprijinit militanții din Donbas. Încurajată de succesul dezinformarii, Rusia a repetat cu succes această schemă după invazia pe scară largă a Ucrainei.
De data aceasta, există semne că dezinformarea rusă nu mai funcționează. Deputatul Parlamentului Azerbaidjanului, Rasim Musabekov, a cerut să fie prezentate scuze oficiale din partea Federației Ruse pentru tragedia de la Aktau, iar mass-media azeră a cerut Moscovei să plătească despăgubiri victimelor dezastrului.

Refuzul Kremlinului de a-și asuma responsabilitatea pentru incident a zdruncinat încrederea internațională în securitatea spațiului aerian al țării.

Au apărut fisuri în sistemul mașinii ruse de dezinformare

În același timp, incapacitatea de a-l proteja pe președintele sirian Bashar al-Assad subminează reputația Rusiei ca un aliat capabil să facă față crizelor, iar Rusia, după acest eșec nu își mai poate permite să-și submineze și mai mult autoritatea în spațiul post-sovietic și în Sudul Global. În Africa, Federația Rusă încearcă să-și convingă partenerii că nu îi va abandona, așa cum a fost cazul lui Assad.

Oprirea tranzitului de gaz rusesc prin Ucraina subminează stăpânirea Moscovei asupra Transnistriei ocupate, Moldova fiind acum cel mai important front în lupta împotriva dezinformarii ruse. Ca și în Caucazul de Sud, unde Kremlinul susține regimul autocratic al partidului „Visul Georgian” și, în plus, încearcă să împiedice Armenia să intre în Europa.

Au apărut fisuri în sistemul mașinii ruse de dezinformare, așa că este timpul ca Occidentul să facă un pas, spune The Telegraph.

Ar fi fost foarte benefic pentru Rusia dacă avionul azer cădea în Marea Caspică

Prin interzicerea aterizării avionului Azerbaijan Airlines pe aerodromurile sale, Rusia putea spera că acesta nu va ajunge în Kazahstan și că se va prăbuși în Marea Caspică. În cazul căderii unui avion în apă, riscurile sunt chiar mai mari decât atunci când acesta cade pe sol.

„Datorită vitezei și înălțimii căderii, lovirea apei este asemănătoare căderii pe beton, dar, în același timp, pentru pasagerii aflați la bordul avionului, pe lângă riscul de a muri în timpul căderii în sine, există o risc suplimentar de înec. De asemenea, trebuie să aștepte cel puțin câteva ore până când cel puțin primele mijloace de salvare vor putea ajunge la punctul dezastrului pe mare”, a explicat un expert în aviație pentru agenția de știri Unian.

În plus, sistemele de localizare ale avionului azer au fost reduse la tăcere prin mijloace de război electronic, așa că nu și-a putut transmite corect coordonatele, iar în absența comunicării era imposibil să raporteze ceea ce se întâmpla direct în avion. Informațiile despre incident în cazul unei căderi în mare ar fi urmat să fie primite în câteva ore, sau chiar zile.

Dezinformarea rusă ar fi putut crea un alt senariu pentru prăbușirea avionului azer

„Și atunci Rusia ar fi spus că nu a văzut deloc acest avion, nu a apărut pe radarele lor. Ne amintim că au existat prăbușiri de avioane pe mare, în lume, înainte, în anii 2000, iar epavele acestor avioane nu au fost găsite nici astăzi din cauza faptului că sunt necunoscute coordonatele exacte unde s-au prăbușit aceste avioane”, a explicat expertul.

De asemenea, chiar și cu coordonatele clare ale prăbușirii, un factor important ar fi fost adâncimea la care s-ar scufunda avionul. „Un număr mic de țări au tehnologia pentru a ajunge acolo, a ridica epava sau chiar a recupera „cutiile negre”. Și pentru Marea Caspică, nicio altă țară, cu excepția Rusiei, nu ar fi putut să o facă rapid sau, în general, să o facă, fără participarea rușilor”, a subliniat el Valley

Prăbușirea avionului în Aktau

Pe 25 decembrie , un avion de pasageri azer care zbura către orașul Groznîi a efectuat o aterizare de urgență în Kazahstan . Aeronava a fost grav avariată și a luat foc, 29 de persoane reușind să supraviețuiască.

În Rusia, s-a spus că se desfășoară o anchetă, dar experții sunt de acord că avionul a intrat sub focul focului antiaerien rusesc . O investigație preliminară a Azerbaijan Airlines a confirmat că aeronava s-a prăbușit din cauza „interferențelor externe fizice și tehnice”.

Președintele Azerbaidjanului Ilham Aliyev a dezvăluit o serie de motive legate de prăbușirea avionului AZAL lângă Aktau. El a confirmat oficial că avionul a fost doborât de la sol.